Inlägg från: korfu08 |Visa alla inlägg
  • korfu08

Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!

Mondino, samma sänkning för oss i höst, från 1260 kr till 945 kr, men visste inte att det var på försök. De är ju rätt dåliga på att informera från kommunen i vissa fall.

Vi var på ett jättefint dop idag och det var god mat, trevligt folk och jättefin musik hade de valt, kul i morgon blir det en hemmadag och ett fika besök hos en granne. Men annars ta det lugnt och det behövs verkligen, är helt genomtrött, fast jag somnade tidigt i går och vaknade inte förräns halv åtta i dag.

Ha en fortsatt bra helg

• korfu08

Hej !

Vi var en vända till Stinsen idag och utnyttjade detta med lekrum två timmar för 80 kr och Johanna ville inte gå hem när jag kom för att lämna henne faktiskt. Vi hittade lite smått och gott annars och det var ju bra. Och vi har fixat med att lägga ut hennes nya matta och den blev jättefin faktiskt och sedan köpte vi en världskarta att ha över sängen, hon älskar kartor så nu kan titta på alla länder innan hon somnar.

En hektisk vecka framför mig med bokslut, hoppas dock kunna utnyttja att vi har halvdag på fredag då dagis är stängt, och Johanna är hemma med pappa och vi skall borta på middag.

Byggt lego har vi gjort i dag och det var riktigt skoj faktiskt.

• korfu08

Oj Skydiver det var bra gjort och skönt, vi skall rensa förrådet på lördag usch, men Thomas har tvingat oss. Men det blir nog bra när det blir färdigt.

Är trött och förkyld igen, så jag skall sova nu, vi har bokslutsvecka på jobbet.

• korfu08

Siljelin,d et låter skönt att sitta i sandlådan, jobbar du på förskola ? Det är mysigt med barn. Jo när man jobbar på utländskt ägt bolag, som jag gör, så är det oftast en månadsbokslut, eller ett stort företag som t ex Ericsson har nog också samma upplägg.

Om man arbetar i ett svenskt ägt företag, så är det inte lika strikt på att bokslutet skall vara klart på en vecka varje månad. årsbokslutet hos oss, skall vara klart på två veckor, så vi får jobba trettonhelgen. Men på ett svenskt ägt företag, så brukar man kunna ha en längre bokslutsperiod. Idag har jag jobbat tio timmar.

Så ibland funderar jag på att jobba med annat än ekonom, men vill inte sätta mig på skolbänken igen.
    Men ibland funderar jag på att bli min egen och jobba som konsult, för då kan man styra sina tider lite själv, men inte helt och hållet. Men det är en del jobb med att vara egen också.

Bokslut måste man ha varje år, även en liten enskild firma har ett sk bokslut i form av avstämning av alla konton och inlämning av deklaration, jobbade ju på redovisningsbyrå förut och där fanns det alla möjliga bolagsformer.

På fredag har vi i alla fall halvdag och då tänker jag verkligen gå tidigt. Johannas dagis är stängt och hon är hos morfar och Thomas har också halvdag, så vi åker och hämtar henne och stannar på middag och skall ha en skön och lugn helg.

Har redan börjat handla julklappar, mitt mål i år, är att de skall vara inköpta och inslagna till Lucia. Gillar inte julhysterin faktiskt. I alla fall inte att trängas med andra kring jul och vara stressad.

Nu skall jag sova.

• korfu08

I morgon skall Johanna ha maskerad p¨å dagis och hon skall vara pippi, inte nåt med Halloween för hennes del, pippi eller prinsessa, men hon vill vara pippi och då får hon det, sen på fredag är dagis stängt och jobbar halvdag och det blir skönt med en långhelg, som jag hoppas bli lugn för det behöver jag.

Nästa helg skall vi försöka ge oss ut och se om vi hittar möbler till Johannas rum.

Nu skall jag sova.

• korfu08

Skydiver kul att göra praliner, låter gott. I morgon har jag halvdag och det skall bli underbart. De hade maskerad på dagis idag och Johanna var pippi, hon ville inte vara nåt med Halloween, det är hon inte så intresserad av.

Till helgen blir det lugnt, vi skall mäta i Johannas rum och sedan skall vi åka och kolla på möbler nästa helg och sedan skall vi försöka ta oss an förrådet denna helg, vore skönt att få lite fint där och rensa.

Jag längtar till december, den enda vintermånad jag gillar faktiskt. Annars är värme mer för mig och min kropp mår bäst av värme, som Grekland och så.

• korfu08

Halvdag och Johanna fick en ledig dag, var hos morfar och det var skönt att åka dit sen och äta mat och ta det lugnt, det blir verkligen en lugn helg, känns som om det behövs faktiskt. Jag är trött och förkyld för 70 gången. Mina luftrör gillar inte detta väder, gillar bäst värmen i Medelhavet och de andra varma länderna.

Ha en skön helg

• korfu08

Siljelin förstår att ni har ett stressigt jobb och beundrar er som arbetar med barn och det ansvaret, ibland känner jag att jag skulle vilja jobba med barn, mitt andrahands val på gymnasiet men att sätta sig och läsa till fritidsledare eller barnskötare i ett par år, vet jag inte om jag orkar faktiskt och jag är inte nån som älskar skolbänken direkt.

Men barn är underbara och säger hur de vill ha det och säger rent ut om nåt är fel och accepterar en som man är, tänk om de fick regera landet, vi vuxna har en del att lära av dessa små.

Känns det konstigt att börja jobba Siljelin ? Förstår att det kan vara skönt att börja igen efter föräldrarledigheten också, det är nog blandade känslor.

Just nu skulle jag vilja sätta mig och min familj på ett plan till värmen och komma hem ett par dagar innan jul, jag är verkligen helt slut och sover jag så är jag lika trött igen. Energin är slut helt enkelt och motivationen ibland också och det är trist.

Gillar inte november som månad, så jag vet inte om det har med det att göra. Vi har inte gjort så mycket idag och det känns skoj att vi i alla fall bestämt oss för att försöka få tag i möbler till Johannas rum nästa helg. Kanske det kan bli ordnat till jul.

Ha en fortsatt bra helg alla och Siljelin lycka till när du går tillbaks till jobbet och var glad att du trivs på jobbet, det är få förunnat att göra det idag.

• korfu08

Siljelin, låter som du har en bra arbetsplats, upplever att det är inte så många arbetsplatser, speciellt inte med mycket kvinnor, där är det mycket revirtänkande och man vill inte alls dela med sig av sina kunskaper till andra.

Jag tyckte väldigt mycket om min förra chef som hyrde in mig till en början, men sen slutade hon och det var jättetrist. Hon var lugn i en roll som ändå var stressig, och hade alltid tid över för att hjälpa andra och det kändes som om nån fråga aldrig var dumt ställd.

Skall din man vara pappaledig nu ? Det är ju skönt när båda får vara hemma lite grann. Jag tror säkert att du gjort det bästa du kunnat när du varit hemma och låter tufft detta med amning tre till fem ggr per natt, speciellt när du skall jobba nu.

I morgon är det kör, och det är verkligen skönt och väldigt kul.

Idag har vi tagit det lugnt och vi har varit ute en del och sen har vi passat på att sätta upp en väggkarta i Johannas rum och det blev jättebra, hon älskar kartor. Så nu kan hon titta på alla länder. Enda jobbiga var att hon ville inte gå och lägga sig, så hon kom i säng sent i kväll och det blir jobbigt att lämna henne på dagis då.
    Ha det bra Siljelin nu när du skall börja jobba och man behöver nog komma iväg lite och träffa sina jobbarkollegor då man varit ledig en period, så det är nog bara nyttigt. Trivs man så är det ju ännu bättre.
    Inte alla som har en jättebra chef, skönt att höra att du har det.

• korfu08

Tänkte också hinna baka pepparkakor, men det får allt bli till jul, det kommer jag inte att hinna innan första advent.

Nu till helgen skall vi handla möbler, försöka att hitta i alla fall möbler till Johannas rum. Kanske nästa helg kan bli pepparkaksbak. Får se vad det kommer ut av den helgen. Men nu till helgen är det möbler och göra klart förråd som gäller.

Jo, Mondino, visst är det för och nackdel med alla jobb, men man slipper deadline vid jobb med barn, det är så trist att de styr hela ens liv när man skall vara ledig och så, då känns ett par siffror rätt trist. Men det finns för och nackdelar med alla yrken. Att nån gör ens jobb när man är borta, har aldrig hänt mig nånsin i mitt yrkesliv. Så att det är högar när man kommer tillbaks hör till mitt liv.

Trist Skydiver, att pralinerna inte blev som de skulle, hoppas att du lyckas bättre med annan choklad. Får du inte nåt schema hur du skall jobba innan veckan börjar ? Lite jobbigt att aldrig veta. Jag skulle verkligen bli halvt galen av sånt. Men vi är olika.

Ha en bra vecka

Svar på tråden Sollentunamammornas 13:e tråd! Vad vi babblar hör ni!