Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

I min stad(bor mitt i stan dessutom) så har de börjat skylta med julmust i kioskerna på huvudgatan i centrum. Jag får blunda var gång jag går förbi eftersom jag har en regel om att man bara får dricka julmust mellan adventsbaket och nyår(kör magkatarr i en månad istället för hela hösten och över jul liksom ;P).

Jag brukar alltid ge bort både köpta och egengjorda klappar till mina föräldrar och till min mormor och jag har idag börjat så smått på egenpysslet. Jag tänkte göra eget julte till dem så jag har börjat torka lingon och tranbär eftersom det ändå håller i en evighet. Passade då på att göra julig musli också.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Tre månader kvar, jag ser ljuset i tunneln ;)

Dottern längtar för fullt. Idag spontaninhandlade hon julaftons-rosetten för egna pengar. Röd såklart.

• fluu

Ah, skit också. Hittade julpapper när jag städade garderoben så jag skuuuulle ju kunna slå in julklapparna , som nu är färdigköpta. Skulle kunna. Men då missar jag ju det nöjet i december. Svårt det här Men tomtegröt ska jag banne mig koka idag. Så det så.

• fluu

Har också gjort färdigt julmatsplaneringen(även om det ofta tillkommer något senare). Vi ska fira hos oss och ha liten jul. Bara jag, dottern, maken, min mamma och min vän och hans man. Jag och mamma hjälps åt med maten och så lämnar vi drt sim ska köpas till min vän, det blir säkrast så eftersom vi talar om killen som inte lärt sig att lyckas med pulversoppa efter 23 år...

Vi kör våra klassiker plus en ny rätt i år:

Brysselkål

Två sorters sill

Veg jansson

Kokt potatis

Hovmästarsås

Gravad lax

Inkokt lax

Kavring

Julköttbullar

Äggröra med pepparrot

Grönkålssallad

Julmust(apotekarens såklart!)

Prinskorv

Veg revbensspjäll

Kikärtor i senapssås

Griljerad kålrot

Julskinka

Rödbetssallad

Juliga bönor

• fluu

Sedan tillkommer julgodiset(saffranskola, fyllda dadlar, moccakarameller,knäck med olika toppings, skumtomtar och nötter). Vi brukar ha någon form av kakbuffé, men i år tänkte jag göra deserter istället. Saffranspannkaka(alltså inte den varianten på risgryn) och inkokta clementiner har jag bestämt hittils. Blur nog max en grej till sen.

Viktig fråga: Vet nån när Amelia jul kommer?

• fluu

Revbenen är helt enkelt oumphfileer marinerade i massa gottigt och som körs i ugnen. Exakt recept har jag inte eftersom det är min mammas specialitet.
  • fluu

Är man som jag och gillar mat som smakar lite mer så öka gärna mängden pepparrot och svartpeppar i äggröran.

• fluu
    Vixen90 skrev 2017-10-17 14:24:05 följande:
    Men det är ju Nygårdas julmust som smakar bäst smile5.gif
    Hur gör du vegetariska revbensspjäll? smile1.gif
    Nu blir jag så sugen på julbord alltså!
    Nygårdas? Blasfemi! Den smakar ju bara sött ;)
  • fluu
    BossHoss skrev 2017-10-17 14:27:02 följande:
    Vad för sorts sillar har ni på erat julbord?

Har aldrig förstått mig på varför det kalals veganskarevben, lax, kyckling mm
    det är väl precis det som det INTE skall vara, djurinspirerat alltså smile1.gif
    Här är det mamma som står för sillen. Ingen i min lilla familj äter det nämligen. Hon brukar göra två sorter när det är liten jul och brukar variera sig, men en sort är ofta glasmästarsill. Tror att det var något med lime som skulle vara sort nummer två i år. Sedan brukar hon ofta göra strömmingsaladåber och grejer med, men det brukar hon behålla hemma hos sig, tack för det ;)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!