Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Nu har jag satt lussedegen som får kalljäsa över natten. Och så bakar jag vörtbröd a la mig med en skvätt glögg i så det doftar jul i hela huset. Fixade klart dotterns paketkalender idag och gömmer den nu rakt framför näsan på henne för där letar hon inte. Här är det nämligen tomten som kommer med kalendern.

Gällande julklappsutdelning så delar vi ut ett paket i taget och alla ser på när man öppnar. Så gör vi både under vår lilla utdelning som vi har bara familjen på julaftons morgon och senare med de vi firar med. Det har jag växt upp med och tycker är mysigt. Även maken (som växte upp med party poopers) föredrar det så.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och så började snön vräka ner lagom till lussebaket, stämningen är på topp:) Nu har vi lussebullar så det räcker fram till jul om det inte okynnesäts allt för mycket = man får vakta maken ;)

• fluu
    BossHoss skrev 2017-11-30 12:15:54 följande:

hur förvarar du dem. Tycker alltid lussekatter blir torra efter någon dag

Jag fryser dem när de fortfarande är ganska varma. När de tinat har jag dem i en glasburk som sluter tätt. Men viktigast tycker jag att det är att inte använda för mycket mjöl.
  • fluu

Alltså julkalendern...gimmie julkänsla snälla! Och förutsägbar i sann svt-anda som vanligt.

Men advent är najs! Idag har vi varit i kyrkan och sedan såklart tänt ljusen. Jag har ovanligt mycket julstämning i år(till och med för att vara jag ), den där magiska känslan från barndomen har infunnit sig fast i en vuxen variant. Min målbild just nu är när familjen lagt sig på julaftonskväll och jag sitter uppe och ser midnattsmässa, det är så mysigt och rogivande. För att slappa och äta rester tycker jag nu som vuxen är lika mysigt som själva julfirandet.

I år måste vi dock släppa lite på den traditionen . Vi har tidigare år haft som regel att juldagen är helt fri. Vi träffar ingen, tjorvar runt i pyjamas, vilar, äter rester och leker med julklapparna. Det är så välbehövligt och har blivit en kär tradition. Men i år är vi bjudna på stort julkalas med släkten och det händer inte så ofta så det är värt att rubba traditionerna lite för den sakens skull, men helt glad åt det är jag inte ;p

• fluu
    Aniiee skrev 2017-12-03 19:45:42 följande:

Jag har nu sett första avsnittet. Cringe-worthy. Ska se de andra två om en stund, men hoppet är inte på topp, om man säger så......

Men, jag har en hel lista med 40+ julfilmer som jag kan titta på istället.

Själva historien är väl okej, men jag tycker att det blivit för mycket äventyr de senaste åren. Måste det ara så varje år? Jag vill ha det mer blandat fast med julkänsla och fokus på julen. Nu har jag ju barn så jag lär se alla avsnitt ändå eftersom det är läskigt och man måste sitta med, men jag ser nog också gamla godingar vid sidan av. Även dottern föredrar Pelle Svanslös och Sune i jämförelse:)
  • fluu
    Aniiee skrev 2017-12-03 20:14:37 följande:

Ja, vi får väl se. Det kanske blir bättre...Kan hålla med. Jag anser ju fortfarande att de ska göra julkaländer på Morfar Prosten =P

Vore inte dumt
  • fluu

Heh, jag räknade mina pepparkaksformar nu efter baket och upptäckte att jag nu har 65 stycken (plus en liten hög från 1920-talet som jag inte vågar använda längre). Och en ny varje år blir det. Nästa år får vi ta och göra dubbel sats för nuförtin blir det inte så många av varje sort. I-landsproblem jag vet....

• fluu

Heh, jag räknade mina pepparkaksformar nu efter baket och upptäckte att jag nu har 65 stycken (plus en liten hög från 1920-talet som jag inte vågar använda längre). Och en ny varje år blir det. Nästa år får vi ta och göra dubbel sats för nuförtin blir det inte så många av varje sort. I-landsproblem jag vet....

• fluu

• fluu

Vad tycker vi om valet av julvärdar då? Jag har ju i flera år hoppats på Lotta L solo. Bara nu Erik inte börjar fjanta sig med sin så kallade humor. Och egentligen så tycker jag att det ska vara en julvärd. Och det ska inte svara spelat eller tramsigt. Drt ska vara mysigt, trevligt och värdigt.

Jag hade annars hoppats på Tareq Taylor som vanligt. Eller Edward Blom, Jessika Gedin, Mark Levengood, Pekka Heino eller Chris O'Regan.

Ikväll bakade vi för övrigt de första kakorna till julafton, ingefärssnittar som doftar himmelskt. Så jag måste tejpa burken för att de ska överleva till jul känner jag I helgen tänkte jag göra julköttbullarna. Jag sprider ut det lite så att det inte blir stressigt.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!