Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

Jag längtar till jul!!!

Vi har blivit med hus och under husvisningen var inte typ planlösning och andra normala grejer det jag först kollade efter utan var vi skulle ha julgranen Större bostad är också lika med mer julpynt!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Klickerträna skrev 2017-04-03 18:55:35 följande:
    Haha. Grattis! Vad jag blir avundsjuk! smile1.gif Jag kan SÅ relatera till detta, haha. Här om veckan höll jag föreläsning för min sambo om vad som krävs av (bla) framtida hus för att julen ska bli perfekt, och hur det ska se ut med julfirandet för att jag ska bli nöjd; - bo på en plats där det sannolikt blir snö till jul (detta blir den svåraste biten att uppfylla) - ett stort och luftigt vardagsrum så att gästerna inte behöver trängas om det är gående bord, och ett rejält långbord och stolar med mysiga plädar -...och kök i anslutning så att maten är på lagom avstånd, gärna en praktisk köks-ö - en braskamin så att gästerna kan sitta och mysa kvällen innan - ...och självklart extra gästrum så att släkten kan sova över och verkligen bli överösta med julstämning i minst två dagar - en stor backe i närheten så att vi kan åka pulka på julaftonsmorgon/en av dagarna - en trädgård med plats för massor av snö och stämningsfull julbelysning - möjlighet att kolla på Kalle allihop samtidigt - plats till en maffig gran, dvs högt i tak och gott om plats i vardagsrummet Ja... så, ungefär. Jag nämnde även hur pass viktigt det var att hyra en professionell tomte. Helst med tillhörande ren/släde. Så autentiskt som möjligt. Och så kräver spektaklet givetvis exakt rätt julpynt överallt. Inte för mycket, inte osmakligt, utan precis rätt mängd och stil. Neutralt, autentiskt, snöigt, mörkt och hur magiskt som helst. Mm, jag vill typ leva i en film-idyllisk julvärld som ni förstår. Detta är mitt life mission. Jag ska bli känd som släktens (traktens?) jul-ansvarige, dit alla vallfärdar två dagar innan jul, och det med basta!
    Tack! Hahah, du beskriver min våta dröm. Kom just på att nu kan vi också ha utegran för första gången, say yay! Men jag får faktiskt skärpa mig och inte dra iväg och handla julpynt först utan prioritera sånt där viktigare som bokhyllor och annat tråk ;)
  • fluu
    hjärtat06 skrev 2017-08-04 14:49:40 följande:

Hej alla julälskare! Här har det varit tyst ett tag..

Är det någon mer än jag som börjar smyglängta efter jul?

Jag köpte lite saker igår som jag ska använda till att göra egna julklappar senare i höst. Panduro har rea samt fraktfritt just nu, så jag tänkte att det är lika bra att passa på!! 

Här smyglängtas det inte. Vi(hela familjen) har längtat högt och tydligt sedan början av sommaren. Och så har jag köpt färdigt julklapparna(nåja, dottern kan råka få fler under hösten) till dotra och släktens ungar..

Det däär huset vi skulle flytta till sket det sig med(lång historia, men vi kommer att gå vinnande ur det hela på ett eller annat sätt) så nu bbor vi mitt i centrum istället vilket betyder att jag kommer att bo mitt i julskyltningen och stadens julbelysning(say yay!), en stor ljuskrona komer jag att ha två meter utanför köksfönstret.
  • fluu
    Min lycka skrev 2017-08-25 22:30:12 följande:

Jag ska snart börja med sonens julkalender.

I år tänkte jag göra tomteluvor i papper som jag kan fylla med små saker/godisar o hänga i granen.  

Men får se hur det blir med gran då vi funderar på att fira på hotell eller liknande för vi har tröttnat på att sitta ensamma.

Vet någon något mysigt ställe i södra/mellersta delen av landet så tipsa mig gärna.

Tipsar om underbara Hooks herrgård, mycket funt och dessutom barnvänligt.
  • fluu

Min pappa tittade in en sväng tidigare idag och blev förvånad när han hörde att vi lyssnade på julmusik på hög volym, "lyssnar ni på julmusik redan, då hinner man ju tröttna till jul!" Pfft! Här tröttnas det inte och jag lyssnar på julmusik året om när jag har lust och samma gäller för maken.

• fluu

Hehe, vi är många som tänker lika här. Idag (eller igår blir det ju) bakade jag och dottern mjuk pepparkaka

• fluu

Vet någon hur bra trolldeg håller? Dottern kan snart inte hålla sig längre och vill göra ljusstakar i trolldeg som julklapp till mormor och mormor och morfar, men man vill ju inte att de ska hinna gå sönder innan jul.

• fluu
    Aniiee skrev 2017-09-13 23:43:07 följande:

om trolldegen är bränd så håller det i evigheter. Jag vet, jag har en ljusstake som jag har gjort. När jag gick på dagis för 25+ år sen =P

Tack! Jag får läsa på lite om det där tror jag.
  • fluu
    Kusin Krakel skrev 2017-09-15 05:49:45 följande:

Precis som A skriver håller de ju av att vara i ugnen. Man kan också lacka dem för att få färgen att hålla bättre.

Ett annat tips att göra med trolldeg för att ge bort är kylskåpsmagneter. En praktisk klapp som brukar uppskattas.

Vilket bra tips! Tack!
  • fluu
    molly50 skrev 2017-09-19 16:55:44 följande:
    Årets Blossasmak verkar bli Old Delhi-mango,spiskummin och chili.

Låter inte särskilt lockande.
    Får nog bli den vanliga glöggen i år,för mig.   smile1.gif
    Spännande, men ingen julig känsla.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!