• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • Pancakes
    Annica P skrev 2010-09-05 22:52:04 följande:
    Myra: Jag har fått enkeldos pergotime.
    Har inte alla fakta i huvudet, det börjar bli för många missfall :( Jag har aldrig kollat ÄL förrän den sista graviditeten så jag har ingen dunderkoll.

Min historia (ungefärligt): Första graviditeten som blev ett barn: blev gravid direkt efter att ha slutat med p-piller, fick aldrig mens emellan. Så enkelt det kan gå, även om kroppen reagerade häftigt på graviditeten med extremt illamående som inte försvann helt förrän han var född.

Några år efter försökte vi igen, inga uppehåll mellan försöken:
    2:a grav på 2:a försöket efter att hormonspiral tagits ut - MA.
    3:e grav på 3:e försöket  - MA.
    4:e grav först på 10:e försöket efter 3 mån pergotime - MA.
    5:e grav på 4:e försöket, hela tiden med pergotime - MA.

Kan tyvärr inte dra några slutsatser av detta mer än att jag behövt flera kurer. Efter fjärde MA tog det över 6 veckor innan mensen kom tillbaka, annars har det varit ca 4 veckor.

Har också hört att det skulle vara lättare att bli gravid strax efter missfall. En kompis till mig fick vänta flera år på ett syskon till sin förstfödda och när det väl blev plus slutade det med missfall. Dock blev hon direkt gravid efter detta (vilket ju inte rekommenderas) och denna gång gick det bra! Ett fall som stöder tesen. 
    Men oj, vad du fått vara med om! Här sitter man och klagar över ett missfall liksom...
  • Annica P

Myra: Inte kul att stressa med försvunna tabletter och blodprov. Stort lycka till!

Har inget bra svar på missfallen. Fick en delvis utredning redan efter två och då upptäcktes kardiolipinantikroppar i blodet. Därför har jag sedan dess konstant ätit Trombyl blodförtunnande och även TrioBe folsyra. Tredje MA-graviditeten fick jag också Fragmin och Progesteron utan framgång. Resten av utredningen visade inga fel och jag propsade på att få antikroppsvärdena mätta igen - och det fanns inga! Tillbaka på ruta ett - inga svar... Sista graviditeten hade jag samma mediciner men även hög dos kortison (prednisolon), men har nu trappat ner alla tillfälliga mediciner och inväntar blödning.

Enda ytterligare jag ser att jag kan göra är att medicinera varje cykel redan från ÄL. Har också efterfrågat en noggrannare undersökning av livmodern, men via ultraljud och vid skrapningar har ingen sett något som skulle vara fel där. Undrar om det finns mer att göra på mannens sida, det kan ju ligga där också.

• Annica P
    Pancakes skrev 2010-09-06 10:35:01 följande:
    Men oj, vad du fått vara med om! Här sitter man och klagar över ett missfall liksom...
    Jo, det är en del, men det finns mycket värre historier här på FL så vi får vara glada att det fungerade en gång. Dock vill man ju mycket hellre jämföra sig med de som bara ploppar ut barn utan problem och allra helst få veta vad som är problemet även om det inte går att åtgärda.

Ett missfall är troligen bara "otur" så jag hoppas att ni snart har lyckan på er sida!
  • Myra

ohh vilken lättnad. Ringde läkaren och han skrev ut nya pergotime för mig. Så jag kan börja äta dom idag. Trodde det var kört och att inte kunde skriva ut flera. Nu jäklar ska det bakas bullar..;)

Annica P: Hoppas verkligen att du blir gravid snart och slipper flera mf, du har haft tillräckligt så nu får det vara nog med mf för dig.

MCT79: Nää det kommer inte ta flera v för dig att få äl, du kommer att få det inom någon vecka. Jag fick äl 1,5 v efter mf och jag blödde 1 vecka efter så dt var bara blödnings fritt ett par dagar innan jag fick första äl.
    Var redo med äl stickor så du vet och har koll. Jag testade även med grav stickor så jag visste när hcg försvan n i kroppen efter mf.

• MCT79
    Myra skrev 2010-09-06 11:17:09 följande:

ohh vilken lättnad. Ringde läkaren och han skrev ut nya pergotime för mig. Så jag kan börja äta dom idag. Trodde det var kört och att inte kunde skriva ut flera. Nu jäklar ska det bakas bullar..;)

Annica P: Hoppas verkligen att du blir gravid snart och slipper flera mf, du har haft tillräckligt så nu får det vara nog med mf för dig.

MCT79: Nää det kommer inte ta flera v för dig att få äl, du kommer att få det inom någon vecka. Jag fick äl 1,5 v efter mf och jag blödde 1 vecka efter så dt var bara blödnings fritt ett par dagar innan jag fick första äl.
    Var redo med äl stickor så du vet och har koll. Jag testade även med grav stickor så jag visste när hcg försvan n i kroppen efter mf.

Börjde med mina äl-stickor idag, så jag har koll.. det ska inte få smita förbi nån äl obemärkt så länge jag får bestämma... ;)
  • MCT79
    Pancakes skrev 2010-09-06 09:47:13 följande:

För mig tog det precis två veckor efter mf att få ÄL så du är snart där tror jag! Glöm inte testa neg. innan så att du inte blir förvirrad om du skulle plussa direkt.

Skönt att du ser framåt! Du är en kämpe vännen!

Jag tror jag testar neg redan... hcg var bara på två i fredags... under två är icke gavid så. Ohh jag hoppas jag plussar direkt!
  • MCT79
    Myra skrev 2010-09-06 11:17:09 följande:

Skönt att det löste sig med tabletterna! Nu kööööör vi!!
  • MCT79
    Annica P skrev 2010-09-05 22:52:04 följande:
    Myra: Jag har fått enkeldos pergotime.
    Har inte alla fakta i huvudet, det börjar bli för många missfall :( Jag har aldrig kollat ÄL förrän den sista graviditeten så jag har ingen dunderkoll.

Min historia (ungefärligt): Första graviditeten som blev ett barn: blev gravid direkt efter att ha slutat med p-piller, fick aldrig mens emellan. Så enkelt det kan gå, även om kroppen reagerade häftigt på graviditeten med extremt illamående som inte försvann helt förrän han var född.

Några år efter försökte vi igen, inga uppehåll mellan försöken:
    2:a grav på 2:a försöket efter att hormonspiral tagits ut - MA.
    3:e grav på 3:e försöket  - MA.
    4:e grav först på 10:e försöket efter 3 mån pergotime - MA.
    5:e grav på 4:e försöket, hela tiden med pergotime - MA.

Kan tyvärr inte dra några slutsatser av detta mer än att jag behövt flera kurer. Efter fjärde MA tog det över 6 veckor innan mensen kom tillbaka, annars har det varit ca 4 veckor.

Har också hört att det skulle vara lättare att bli gravid strax efter missfall. En kompis till mig fick vänta flera år på ett syskon till sin förstfödda och när det väl blev plus slutade det med missfall. Dock blev hon direkt gravid efter detta (vilket ju inte rekommenderas) och denna gång gick det bra! Ett fall som stöder tesen. 
    Oj... där ligger man i lä.. jag hoppas verkligen det tar sig för er snart! Det har inte varit på tapeten med ivf eller så?
  • Pancakes
    MCT79 skrev 2010-09-06 13:35:16 följande:
    Börjde med mina äl-stickor idag, så jag har koll.. det ska inte få smita förbi nån äl obemärkt så länge jag får bestämma... ;)
    Åh, du har en underbar inställning! Helt rätt! Nu kör du på som om inget hade hänt. Vi är snart på samma BIM-datum igen ska du se!

Jag har inte bestämt mig om jag ska köra med ÄL-stickorna den här månaden. Jag tycker det blir lite stressande på nåt sätt. Samtidigt är det skönt att veta om man prickade in eller inte. Fast besvikelsen blir ju ännu större om man inte lyckas bli gravid. Äsch, jag vet varken in eller ut... Jag hade (vad jag tror) en riktig ÄL-flytning idag. Ursäkta detaljerna men det var verkligen slemmigt och mycket, fick torka flera gånger för att få bort allt. Är det normalt eller kan det vara tecken på att nåt är fel?
  • Myra
    MCT79 skrev 2010-09-06 13:35:16 följande:
    Det är bra, så kommer jag också göra. Inget ska få smita förbi när man väntar på guldäggen...;) hållar alla tummar för dig.
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3