FruW skrev 2010-09-04 09:03:41 följande:
God morgon!!
LillaMy grattis till äl!! Hoppas det har bringar extra tur för er nu
En snabb fråga innan jag måste åka, ska till Liseberg i dag.. Ni som har testat med tempmetoden, hur gör ni då.. Alltså, vilken typ av termometer använder ni och var tar ni tempen ? Vi köpte en dyr termometer på apoteket, en digital för att ta i öronen, men jag tycker att det är så stor skillnad.. man ska tempa 3 ggr o ta snittet, men jag får så olika, speciellt skiljer det sig mellan öronen, så svårt att veta vad man ska gå på..
Du ska inte använda en örontermometer för att kära med tempmetoden
Det du ska ha är en termometer att ta tempen i munnen med och den ska kunna ta med 2 decimaler efter kommatecknet. sedan tar du tempen samma tid (+-30 minuter är ok) varje mårgon direkt när du vaknar och skriver upp tempen. använder du dig av
www.fertilityfriend.com så har du massor med bra verktyg där (som är gratis) så som tabeller, grafer och hur mycket information som hellst!
Tempmetoden är så himla bra tycker jag! Den kostar inget (förutom termometern och om man vill bli betalmedlem på fertilityfriend) och man vet exakt när man har ÄL (inte bara "innom si och så många timmar" som det är med ÄL-testen). Sedan kan du även tack vare tempen se när det eventuellt är lönt att ta ett test eller om det inte tog sig och du kan innan mensen kommer se om den kommer komma den dagen eller inte (skitbra om man som jag har haft oregelbundna cykler) eller om det verkar ha tagit sig
(jag har använt mig av tempmetoden i omgångar under flera år....den är bara bäst)
*kram*