• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • Happiness
    färnik skrev 2010-07-17 11:37:10 följande:
    TSH, sköldkörteln väl? De vädena är kollade, och jag var då inom normalspannet. Dock har infertilitetskliniken gjort ännu ett test, för de är tydligen petigare än vad reumatologen, som tagit testet tidigare är, (nöjer sig inte med normalvärden, det ska vara optimalvärden) men jag har inte fått svar på det ännu. Dröjer till efter semestrarna.
    Det låter ju riktigt bra. Här duger inga "normal-värden" som sjukvården kallar det. Ja TSH är sköldkörteln. Det är två värden som du ska hålla koll på. fritt T4 och TSH. TSH ska helst inte vara över 1 om du vill bli gravid och T4 ska inte vara lägre än 11 typ. Kanon att du får svar då. Finns ju en upprepade MF tråd...har du kollat i den? Där kan säkert få lite mer tipps om varför man faktiskt får MF. Jag vet "bara" TSH (som jag själv har) blodproppar. Den sjukdommen du har vet jag inget om, men säger läkarna att svaret lugger där eller letar dom vidare och misstänker att det kan vara något annat?
  • LillaMy3
    Happiness skrev 2010-07-17 11:01:30 följande:
    LillaMy3: Det är många härinne som tagit alternativa läkemedel. Vad tror du om det? Fungerar dom tror du? Eller är det bara humbugg och försäljningstricks Rosenrot..vad tror du om det? Det måste ju vara det allra vanligaste som kvinnor tar. Sen har vi ju Bisolvon? Det känner jag mig väldigt tveksam till själv. Glandin 25? Hmmm vad finns det mer? Drottninggelé..heter det va? Munkpeppar? Progesteron salva (säljs på nätet). Nu kommer jag inte på fler. Hade varit jätte intressant att höra din åsikt. Tror du det överhuvudtaget på att dessa prep skulle hjälpa till att kvinnor blir gravida?

Dessa prep och frågor har vi malt och ältat.stött och blött hur många gånger som helst i denna tråd och säkert på hela FL också...den stora frågan är ju om dessa "prep" är effektiva? KRAM
    Det finns säkert de som fungerar av dessa. Progesteronkrämen är ju lite en variant av sånt som är receptbelagt. Men det som är haken är att det inte är lika mycket studier gjorda på sånt som är registrerat som naturläkemedel. Och går man över till naturmedel, kosttilskott och hälsokost så är det ännu sämre med den saken. Då har man oftast bara koll på att de inte innehåller något som man vet är direkt skadigt... Effekten får tillverkaren säga lite vad de vill om, bara de inte påstår sig bota/behandla någon sjukdom. De kan påstå att det nog hjälper lite på mot ditten och datten, men inte gå så långt som att påstå att det botar/behandlar. Det får bara registrerade läkemedel göra, samt till viss del registrerade naturläkemedel.

Dette betyder dock INTE att hälsokost och liknande inte har effekt. De kan ha massor av effekter (både önskade och oönskade), bara det att de inte har krav på sig att vara så välkontrollerade.

Bisolvon är registrerat läkemedel. Gôr i vart fall ingen skada i rekomenderade doser. Tunnar ju ut sekret i kroppen, så inte helt orimligt att det påverkar äl-sekret och spermiesekret. Men om det leder till att man lättare blir gravid det skulle jag kanske inte våga påstå. Men för vissa så sammanfallar säkert användandet med att de blir gravida och då har det ju på sätt och vis fungerat.

Rosenrot hjälper ju mot lite energilöshet och sånt. Det är ett kosttilskott. Här får de inte säga att det hjälper mot något som kan vara en sjukdom. Så egentligen är det kanske lite tveksamt om de får säga att det hjälper mott trötthet också Kan ju vara beroende på sjukdom det också.... Men det står massor av förhållningsregler alltid på förpackningarna så det har nog kommit runt det på ett eller annat sätt.
    Det verkar ju som att det kan hjälpa till att bli gravid också om man läser på internett och här på FL. Kosttilskott är lite knepiga saker. Läkemedel är ju oftast "rena" och innehåller en viss specifik verksam substans. Kosttilskott och naturläkemedel och liknande innehåller ju oftast extrakt från något (dvs massor av olika verkasamma och overksamma substanser)och är därmed lite svårare att tolka och förutspå effekt och biverkninga av.

Gladin och munkpeppar har jag hör talas om första gången här på FL och har inte hunnit läsa på så mkt om dem ännu.

Man skall alltid vara lite försiktig med sånt som inte är lm, men samtidigt så tycker jag inte man skall avstå från att prova sånt man tror kan fungera så länge man inte tar andra mediciner som det kan krocka med eller att det står att läkemedelt inte skall användas vid planerande av graviditet (eller att preparatet är förbjudet). Det kan ju vara klokt att kolla med sin gyn om har hört något om prepareten man vill prova så man vet att de i vart fall inte har hört/upplevt något skadligt i smaband med användningen av dem.  

Jag skulle vara försiktig med att köpa på nätat från tillverkare jag inte vet något om. Köper gärna på apoteket där jag vet att det är en seriös tillverkare som står för produkten. Känns säkrast så. Har själv inte provat rr ännu, men funderar på att kanske göra det nästa äl om det vägrar ta sig nu.

Tror man skall leva och må bra och inte glömma säga "detta tror jag på" om man prövar något man kommit fram till är säkert att prova. Placeboeffekten skall inte underskattas

Det finns ju säkert massor i tex österlänskt läkemedelsbruk som vi ännu inte accepterat och börjat använda här i sverige/västvärlden. Så bara för att något inte är godkänt här, betyder ju inte att det inte fungerar. Problemet är bara då att hitta bra information om preparatet så man vet att man inte blir sjuk av det...
  • MCT79
    LillaMy3 skrev 2010-07-17 10:14:01 följande:
    faktiskt bara asa i bägge.Lite lite för att det skall funka bra mot smärtor i trombyl. Samtidigt är det lite mkt i albyl/magnecyl så om man tar det ofta får man ganska mkt mer än önskad blödningsrisk...

Så trombyl tar man varje dag, men i låg dos så blödningsrisken inte ökar med än önskvärt.

Albyl/magnecyl tar man ibland när man har ont så det tar det onda, men man inte riskerar oönskade blödningar (speciellt försiktig skall äldre vara). Asa är inte förstahandsval mot smärtor.
    Alltså.. allt det där vet jag.. jag har jobbat som sjuksköterska i 10 år så jag vet mycket väl hur doseringen är med trombyl och så.
    Min poäng var bara...  ;  1 tablett Trombyl är om jag inte minns helt galet på 75 mg. OM man skulle ta 75 mg säg albyl minor varje dag så kommer den ju fortfarande inte ha någon trombolytisk effekt. Det måste ju vara något mer som skiljer dem åt?

Antar att huvudsaken är att det fungerar!! :))
  • FruW

Oj vad ni skriver, härligt!!

Färnevik, LittleJunia, Havsklippan - snart har ni BIM!! Glad Spännande!!! Hur mår ni, några känningar??

Jag både längtar o fasar till mitt BIM den 24, vi ska i väg o tälta några dagar med ett par kompisar den helgen.  Jag har ofta ganska mkt mensvärk, blöder mkt o är inte på topp några dagar när mensen kommit (kombinerat med besvikelsen över att den kom överhuvudtaget!!) så lite skeptisk till tältsemestern då.. typiskt att det ska krocka!! MEN - får hoppas att tanten ger sig av på en lååååång semester o lämnar mig i fred, så kanske jag kan njuta av tältsemestern o ett fint pluss i stället, det vore ju kanon!! Nästa gång jag får pluss tror jag att jag ringer min gyn med en gång, vid senaste besöket sa han att jag skulle göra det, det finns tydligen forskning som visar att kvinnor som har haft upprepade mf minskar risken för ytterligare ett om man får komma på ett tidigt besök hos gyn/läkare... vet inte riktigt vad de ska göra, men kanske minskar oron...

Nu väntar en spännande dag på IKEA... får se hur det går =)

Kram till alla - o en extra lyckospark till Färnevik, LittleJunia & Havsklippan!!

• Muffe80

Undrar varför man skulle komma tidigare till gyn, vad kan det göra åt ett ev kommande missfall?

Jag läste i tidningen idag om att man får mer missfall ju äldre man är, nu är jag 3o år, tror ni det är därför som jag fick missfall eller räknas detta inte som någon ålder i detta fall?
    kanske varit bättre om man var 25?

• färnik

mimmi80: inga känningar här. Eller ja, egentligen en massa småkänningar, men eftersom jag inte är öm i brösten säger min erfarenhet mig att jag inte är gravid. Mensen borde komma idag eller i morgon. (normalt sett idag, men efter senaste missfallet har det dröjt en dag extra varje gång)

Muffe80: 30 år är ingen ålder i sammanhanget vad jag vet.

Jag hade mitt första missfall som 19-åring.  Andra som 25-åring, och tredje och fjärde som 26-åring så det hjälper visst inte att vara ung heller. =/

• Muffe80
    färnik skrev 2010-07-18 11:56:38 följande:
    mimmi80: inga känningar här. Eller ja, egentligen en massa småkänningar, men eftersom jag inte är öm i brösten säger min erfarenhet mig att jag inte är gravid. Mensen borde komma idag eller i morgon. (normalt sett idag, men efter senaste missfallet har det dröjt en dag extra varje gång)

Muffe80: 30 år är ingen ålder i sammanhanget vad jag vet.

Jag hade mitt första missfall som 19-åring.  Andra som 25-åring, och tredje och fjärde som 26-åring så det hjälper visst inte att vara ung heller. =/
    Skönt att höra det om åldern.

Du kan väl vara gravid utan att ha ont i brösten? Det är väl inte jättevanligt att man har innan bim, eller?

Själv kan jag inte låta bli att hoppas och höll i ett test imorse men höll mig från att testa, är ju en vecka kvar och denna gång ska sambon vara med när vi kollar på testet :)

Jag har ömma bröst, sedan 4 dagar tillbaka... lite "mensvärk" i magen också.

Tror ni jag vågar äta lite sushi köpt från butik idag? sån där förpackad...
  • LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-17 23:19:42 följande:
    Alltså.. allt det där vet jag.. jag har jobbat som sjuksköterska i 10 år så jag vet mycket väl hur doseringen är med trombyl och så.
    Min poäng var bara...  ;  1 tablett Trombyl är om jag inte minns helt galet på 75 mg. OM man skulle ta 75 mg säg albyl minor varje dag så kommer den ju fortfarande inte ha någon trombolytisk effekt. Det måste ju vara något mer som skiljer dem åt?

Antar att huvudsaken är att det fungerar!! :))
    Hej

Sorry Ville bara förklara. Har inte koll på allas utbildning.

Jo jag är ganska säker på att 75 mg albyl bör tillsvara en trombyl. Kan inte se i fass att de på något sätt skulle vara olika i effekt.

Men självklart kan jag ha missat något och ha fel, många läkemedel och jag har inte stenkoll på alla. Men just i detta fallet är jag ganska säker på att jag tänkt rätt. Dvs lite asa varje dag blir lagom trombolytiskt och mera asa lite då och då är mer mot smärtor (men också trombolytiskt, i större grad än lägre dos, men eftersom man inte tar det fast varje dag så blir den totala effekten mindre trombolytisk).

Men visst skall man egentligen ta Trombyl eftersom det är den tabletten som är godkänd som trombolytisk. Det blir mest riktig förskrivningsmässigt då.
  • LillaMy3

Hurra!!! Äntligen utslag på älstickortna. Petar in mig på BIM-listan. Uff. Försöker att inte hoppas, men det är svårt....

{#emotions_dlg.flower} JULI {#emotions_dlg.flower}

19 juli-färnevik (2:a försöket efter MA i april,samt MF jan-10, MF maj-09...) 
    22 juli - LittleJunia(fjärde försöket efter MF)
    23 juli - Havsklippan (1:a försöket efter MF i juni-10)
    24 juli - Mimmi80 (3 försöket efter MF i april, även MF augusti-09)
    25 juli - Sugarrush (1:a försöket efter MF juni-10)
    27 juli - MCT79 (4:e försöket efter X jan-10)
    29 ? juli - Mallanis ( första försöket efter MF i maj, MA i nov -09) 
    29-30/7 Väntan på en liten (2:a försöket efter MA maj-10, nu jäklar ska det bli bebis)
    30 juli - Pancakes (tredje försöket, MA början på april-2010)
    1 augusti- Lillamy3 (andra försköket efter mf maj-10)

HjärtaVI SOM VÄNTAT PÅ MENS ELLER NY ÄGGLOSSNINGHjärta

Tejj
    Polarbjörnen (7:e försöket efter MF nov-09) förväntad ÄL ca 30-31 maj
    Väntan på en liten
    Jazmin (3:e försöket efter MF-maj-10 förväntad ÄL 23-24 juni
    Atti (Ma juni -10)

Hjärta  VI SOM TAR EN PAUS Hjärta
    Maria204

Drömmer HUR GÅR DET FÖR ER TJEJER SOM VI INTE HÖRT NÅGOT IFRÅN? 
    Drömmer
    Frikadellen
    Bechi
    Linda840406 
    Tess JH
    Längtan efter liten (Mf,Mf,MA 2008,2009,2010 nu jäklar)
    Pixan ( andra försöket efter mf i april, även mf feb)

Gravid GRAVIDA Gravid
    Vi som plussat (namn+BF):
    Malten, BF 26/8 -2010
    MCH, BF 8/9 -2010
    LINO, BF 18/9 -2010
    Mabaja, BF 27/9 -1010
    MB73 BF 30/9 -2010
    Gosemysan, BF 4/10 -2010
    Nataliesliv 20/11 -2010
    Mikaela 1/12 -2010
    2 barns mamma84, BF 14/12 -2010
    Anna TheSunshine BF 29/12 -2010
    kajsalisa BF 2/1 -2011
    PåvägMotSyskon BF 5-6/1 -2011
    rontgensyrran BF 7/1 -2011
    Bev BF 10/1 -2011
    misslouie BF 17/1-2011
    fröken SJ BF 17/1-2011
    Sommaren2005 BF 24/1 - 2011
    Odd BF 5/2-2011
    pinklove BF 6/3-2011
    Smålandsjänta BF 5/3- 2011
    Puttekulan BF 6/3-2011 
    Happiness BF 14/3-2011
    Kolbodatjej BF 16/3-2011

• sugarrush

Vad kul med så många som har BIM i veckan!!! Man kan visst vara gravid utan att känna av brösten, det har jag läst.

Imorse gjorde jag ett test. Tyckte mig faktiskt ana något streckliknande!! (svagt som tusan förstås, är ju bara en vecka efter ÄL hehe) Förmodligen kom det efter lite mer än 10 minuter (hade ingen klocka i närheten) men ojojoj vad jag fick upp hoppet!

Ska ta ett nytt test och lägga upp här imorrn så får ni bedöma det!

Kram på er allihop!

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3