• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • Happiness
    LillaMy3: Åh vad trevligt att ha en apotekare här...Du kommer säkert bli överöst med alla handa frågot härinne. Själv älskar jag preparat...vet inte varför är vl lite knäpp där. Sen är jag inte det minsta intresserad av kemin bakom eller sammansättningen.

Har jobbat som medicinsk intervjuare och jag bara älskade jobbet . Att prata med läkare hela dagarna var rikigt roligt. Hoppas det är OK att jag kastar ut en fråga till dig. Eller kanske två. Here we go..

Varför är Armour Thyroid ett licens preparat? Fråga nr 2...Vet du vad Porcine innehåller och varför det är klassat som ett hälsopreparat? Ok jag vågar mig på en till....Hälsopreparatet Adrenal, känner du till det?

Kram från Happi
  • Dag och natt

Hello girls! 

Är på lite dåligt humör idag och sugen på allehanda gottigheter, så jag tolkar det som att PMS:en har gjort sitt intåg nu... Kan man ha PMS även om man skulle vara gravid? Nåväl, hade tänkt äta ute med sambon ikväll, gick iväg och satte oss på en vanlig pub som vi brukar gå till ibland. De hade gjort om menyn och då ville sambon inte äta där. Så då gick vi därifrån men visste inte vad vi skulle ta istället, kändes som att inget av mina förslag dög och inte ens hans egna förslag dög för honom för att "senaste gången" han var där var det inget bra. Så då tappade jag både aptiten och humöret... Har ingen lust att prata med honom. Rynkar på näsan
    Nu står han och gör middag till oss i varje fall men det känns tråkigt att det blev så här en skön fredagkväll som denna. Men det ordnar sig, vi brukar inte vara griniga särskilt länge och med lite mat i magen blir det säkert snart bättre. Ville bara skriva av mig lite. 

Kram!

• LillaMy3
    Happiness skrev 2010-07-16 20:29:23 följande:
    Varför är Armour Thyroid ett licens preparat? Fråga nr 2...Vet du vad Porcine innehåller och varför det är klassat som ett hälsopreparat? Ok jag vågar mig på en till....Hälsopreparatet Adrenal, känner du till det?

Kram från Happi
    Bara kasta på

Men det var svåra frågor... Jobbar inte i sverige längre så jag har inte stenkoll på det som inte är godkända prep i sverige, men armour thyroid bör vara ett licensprep. Det är, om jag inte mins helt fel, ett preparat som är tagit från sköldkörteln på gris och innehåller därför lite mer (både t3 och t4) än "vanlig" levaxin som bara är syntetiskt  T4.

De andra måste jag kolla upp.

Slog upp Porcine och det betyder "grisliknande" skulle tippa på att det kanske är liknande armour thyroid fast antagligen inte godkänt som läkemedel eftersom jag inte hittar det bland dem, utan var tvungen att googla. Det betyder att framställningen och säkerheten inte är så strängt kontrollerad som för lm.

Adrenal låter som någon form av kortisonprep. Adrenal gland, binjuren, producerar ju kortikosterioder man behöver i kroppen. Adrenal kan kanske ha med det att göra. Känner inte till det.
  • LillaMy3
    MCT79 skrev 2010-07-16 17:08:08 följande:
    Jag tänkte bara uppdater om att mina stekta ägg såhär i värmen bestämde sig att lossa två dagar senare än planerat. Sexat i värmen har vi, otroligt spontant... heh.

Hoppas det tar sig nu!

Färnevik, ha inte ångest över Trombylen det kan mycket väl räcka med Albyl!!  *KRAM!*
    Mina kokta ägg verka ta tid på sig att lossna. Inget pos ältest ännu, men äl-flytningarna har fått väldig fart.
    Sen så känner jag mig som en uppbåst ballong med ömmande äggstockar så kanske ägget släpper i helgen.

Hoppas. "spontansex" varannan dag börjar kännas lite ospontant.... Typiskt mig att planera allt och göra scheman
  • mallanis

Odd- Tack för bra info om albylen och MTC och Lilla my för att ni reder ut det hela =)

Pancake- inte helt lätt med äl -tester hit och dit jag har nu börjat tempa men är bara inne på min första cykel. Men är trött på osäkerheten med äl testerna får se om jag blir klokare på temp metoden?

Smålandsjäntan- Hur går det för dig?

Här är det SEMESTER och jag har fått "receptbelagt" av min akupunktör att slappna av!!!! ;) och väntar på äl!!

• MCT79
    LillaMy3 skrev 2010-07-16 19:10:57 följande:
    Du har delvis rätt Indikationen på albyl är mot smärtor, och trombyl löser proppar MEN det är acetylsalicylsyra (asa) i bägge (den verksamma substansen). Ingen utav dem har heller någon speciell formulering av tabletten (tex depot, enterotablett) så de tas upp i kroppen i stort sett helt lika också. Asa ges mot feber och värk (magnecyl, albyl) och som blodförtunnande (trombyl.) Tar man ofta asa mot värk/feber så ökar man blödningsrisken avsevärt!! Dvs det är bägge och. Bara olika styrkor...

Farmakologi är knepiga saker. Jag är apotekare och läst fem år på univerisitet och hoppas jag har hyfsad koll i vart fall tycker jag

Men inte lätt att vara uppdatera på senaste rönen om allt.... Så jag missar ju säkert ett och annat. Men just i detta fallet så tror jag min förklaring blir riktig.

Sen så är det ju så att det bara är läkaren som får ge råd om behandling när indikationen inte klassas som "egenvård" så jag skulle aldrig ge råd till någon med mf att ta annat än det läkaren säger. Men det har ju med lagar och regler att göra Men sen vad den enskilda gör (så länge det inte är direkt farligt) tycker jag man får bestämma själv.

Hoppas detta klargjorde lite

Nu skall jag försöka hitta på ngt kul att se på tv ikväll så jag inte sitter och klurar på var min äl är eller varför min kropp inte behagar att uppföra sig och få äl på vettig tid efter pergotime. Är på kur fem nu. Fick mf på kur tre och de andra har inte funkat. Uff. Får nog ta mig en tur till till läkaren i augusti om kroppen fortsätter strejka. Får be henne undersöka allt och inget så jag i vart fall vet varför kroppen är dum. Men så enkelt är det antagligen inte....
    Jo att det är samma verksamma substans vet jag.. men det måste ju vara något mer än ASA som är verksamt? Trombyl lär ju inte hjälpa mot värk? Jag får gräva ner mig i FASS när jag orkar, är lite rostig på läkemedel eftersom jag inte handhar dem just något alls numera.

Kram!
  • LittleJunia

Var har vi BIM-listan?  Vore kul att se vem som är näst på tur! Själv tänker jag ta mitt första test på söndag. Då är jag ÄL+10. För tre år sedan plussade jag just då, den 18/7 med min lille kille. Tänk om man kunde göra det igen. Min pappas födelsedag är det också!

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MCT79

Godmorgon tjejer! SEMESTER!!!!!  Startar upp med lite mys.. ;) Nu jäklar har vi prickat in både före efter och under ÄL.... Nu blir det vänta... och mysa under tiden såklart. :)

Idag ska vi ha lite grillfest här med kompisar, ska bli trevligt. Så nu ska jag städa av huset lite och sen åka och handla!

Ha en bra dag allihopa!

• Muffe80
    MCT79 skrev 2010-07-17 08:59:17 följande:
    Godmorgon tjejer! SEMESTER!!!!!  Startar upp med lite mys.. ;) Nu jäklar har vi prickat in både före efter och under ÄL.... Nu blir det vänta... och mysa under tiden såklart. :)

Idag ska vi ha lite grillfest här med kompisar, ska bli trevligt. Så nu ska jag städa av huset lite och sen åka och handla!

Ha en bra dag allihopa!
    Härligt med semester, min startar om en vecka!

I dag blir det sol och bad, för första gången sedan missfallet...

Hade äl för ca 6-7 dagar sedan och har ömma bröst, kan ju alltid hoppas... :)
  • Happiness
    LittleJunia skrev 2010-07-16 23:04:11 följande:

Var har vi BIM-listan?  Vore kul att se vem som är näst på tur! Själv tänker jag ta mitt första test på söndag. Då är jag ÄL+10. För tre år sedan plussade jag just då, den 18/7 med min lille kille. Tänk om man kunde göra det igen. Min pappas födelsedag är det också!

Håller alla tummar för dig vännen! Tänk om det blir två grattisar den dagen . KRAM!
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3