• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • färnik

Men man ska orka också. och kunna. Orka att tvinga sig på läkarna, och läsa på, och förstå. Det är inte så lätt, särskilt när man utöver missfallsproblematiken är sjuk, men ständiga smärtor och konstant trötthet av inflammation och medeciner., och därtill har en gammal gård och djur och odlingar och barn att sköta... Och en inkomst under existensminimum och därmed inte kan fara runt till kliniker långt bort i stan, eller uppsöka privata instanser hur som helst heller.

Det är ju jättebra att läsa på, och det har jag gjort en del, men allt är inte så lätt att ta till sig, särskilt när läkarna är av en annan åsikt...

Ibland känns det nästan lite jobbigt att veta "för mycket", för nu känns det som om jag inte kämpar tillräckligt mycket, inte gör allt jag kan för att få mitt barn, eftersom jag inte lyckas få läkarna att skriva ut alla medeciner som eventuellt kan göra nytta. Som att jag får skylla mig själv som får missfall, eftersom jag uppenbarligen inte försöker tillräckligt mycket. För hade jag gjort det, så hade jag kanske fått mina medeciner. Och mitt barn. 1 månad kvar till BF för barnet jag miste i  jan.

• Odetta
    färnik skrev 2010-07-15 18:28:27 följande:
    Men man ska orka också. och kunna. Orka att tvinga sig på läkarna, och läsa på, och förstå. Det är inte så lätt, särskilt när man utöver missfallsproblematiken är sjuk, men ständiga smärtor och konstant trötthet av inflammation och medeciner., och därtill har en gammal gård och djur och odlingar och barn att sköta... Och en inkomst under existensminimum och därmed inte kan fara runt till kliniker långt bort i stan, eller uppsöka privata instanser hur som helst heller.

Det är ju jättebra att läsa på, och det har jag gjort en del, men allt är inte så lätt att ta till sig, särskilt när läkarna är av en annan åsikt...

Ibland känns det nästan lite jobbigt att veta "för mycket", för nu känns det som om jag inte kämpar tillräckligt mycket, inte gör allt jag kan för att få mitt barn, eftersom jag inte lyckas få läkarna att skriva ut alla medeciner som eventuellt kan göra nytta. Som att jag får skylla mig själv som får missfall, eftersom jag uppenbarligen inte försöker tillräckligt mycket. För hade jag gjort det, så hade jag kanske fått mina medeciner. Och mitt barn. 1 månad kvar till BF för barnet jag miste i  jan.
    Jag ser att min inlägg kanske lät lite argt, och jag ÄR arg...men inte på dig *kram*

Tro mig....jag VET att man inte alltid har orken....mitt liv har varit allt annat än peachy dem senaste 4 åren (men det tnker jag inte gå in på här nu). Är det någon som vet hur det är att leva med konstant sjuklig stress och en ork som ligger någonstans långt ner på inusskalan so Im your man. så det är inte dig jag är arg på, du gör säkert allt du orkar plus lite till.

Men jag är så förbannat arg på alla dessa LÄKARE! Man ska inte som patient behöva veta mer än dem, man ska inte som patient behöva komma med egna förslag på lösningar och man ska banne mig som patient inte behöva tigga till sig behandlingar som man har rätt till. Vem fan är dem liksom att neka en?

Jaja...jag tänker på dig färnevik och jag önskar dig så att du får den hjälp som behövs så att ni får ert efterlängtade barn snart.

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • LillaMy3
    Odetta skrev 2010-07-15 16:55:29 följande:
    Jag tror att det har men hjälpämnen att göra, att medicinerna helt enkelt är olika uppbyggda, även om huvudingridiensen är den samma. Annars kan jag inte förstå att en tablett som är mer än 3 ggr så stark är receptfri för barn medans den andra än totalt receptbelagd.
    Det är inte styrkan det hänger på, utan indikationen. Dvs vad den är till för. Albyl minor har som indikation smärta. (feber bara efter kontakt med läkare) medans Trombylen är på indikationen blodförtunnande. Så det är inte läkemedlet i sig som det hänger på här, utan orsaken till att man tar det. Att man behöver blodförtunnande brukar vara något som man behöver gå till läkaren för, men lite ont inte. DÄREMOT så vid feber så skall man gå via läkaren för att få albyl till barn (acetylsalicylsyra är inte bra till barn med feber. Kan bli kraftiga biverkningar som man inte önskar)

Magnecyl är också asa.

Ingen av dessa är en depot-tablett eller har några egenskaper som gör att de egentligen fungerar olika, utan det funkar helt likadant.

Hoppas detta klargjorde lite Kände att jag ville förklara när jag kunde.
  • Odetta
    LillaMy3 skrev 2010-07-15 21:07:31 följande:
    Det är inte styrkan det hänger på, utan indikationen. Dvs vad den är till för. Albyl minor har som indikation smärta. (feber bara efter kontakt med läkare) medans Trombylen är på indikationen blodförtunnande. Så det är inte läkemedlet i sig som det hänger på här, utan orsaken till att man tar det. Att man behöver blodförtunnande brukar vara något som man behöver gå till läkaren för, men lite ont inte. DÄREMOT så vid feber så skall man gå via läkaren för att få albyl till barn (acetylsalicylsyra är inte bra till barn med feber. Kan bli kraftiga biverkningar som man inte önskar)

Magnecyl är också asa.

Ingen av dessa är en depot-tablett eller har några egenskaper som gör att de egentligen fungerar olika, utan det funkar helt likadant.

Hoppas detta klargjorde lite Kände att jag ville förklara när jag kunde.
    TACK

Ja, jag har funderat på det också...att det skulle vara hjälpämnen var bara min lilla teori. Men då förstår jag lite bättre   

Fast....vad jag fortfarande inte förstår är varför dem tabletterna med så höga doser av acetylsalicylsyra INTE är receptbelagda och Trombylen som bara innehåller 75mg, dem är det. Och varför i alla sin dar är läkarna så emot att skriva ut det om man ju, om det verkligen inte är någon skillnad på medicinerna, bara kan köpa en annan medicin receptfritt på apoteket och självmedicinera? Ligger det inte i läkarnas intresse att mediciner används rätt?

Ja, många frågor. Men vad coolt om medicinerna verkligen är identiska i innehållet, den kunskapen kan hjälpa rätt många som har läkare som vägrar låta dem testa Trombyl...

*kram på dig*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Pancakes
    Odetta skrev 2010-07-15 11:50:59 följande:
    men lite hopp finns det ju ändå  för släpper ägget efter 48 timmar så lever det sedan i 12 timmar till Du får helt enkelt hoppa på mannen din så fort du hör nycklarna i dörren

*kram*
    Tack gulliga du! Det är först gången jag använder ÄL.-test och antagligen sista också. Det var precis det här jag inte ville ha..dvs utrymme för analys och vrida och vända på det. Ja ja, nu har jag gjort det i alla fall och nu vet jag på ett ungefär när jag har ÄL varje månad i alla fall.

Som sagt, hade hoppats att ÄL-test skulle vara mer exakt. Hjälp mig tolka tjejer! Fick starkt streck i onsdags, nästan lika starkt igår och lite svagare idag. På testet står det att ÄL sker EFTER 24-48 timmar, inte INOM. Men det står också att man ska tolka svagt streck som ett negativt resultat.

Hade Äl-flytningar igår. Vad tror ni? Maken kommer hem i eftermiddag, det är inte helt kört va?
  • Pancakes

Sugarrush och Muffe80, tycker att det låter som ni båda prickade in jättebra. Avis!!! Men jag håller tummarna för er! Hoppas hoppas!

• Pancakes
    Odetta skrev 2010-07-15 18:49:02 följande:
    Jag ser att min inlägg kanske lät lite argt, och jag ÄR arg...men inte på dig *kram*

Tro mig....jag VET att man inte alltid har orken....mitt liv har varit allt annat än peachy dem senaste 4 åren (men det tnker jag inte gå in på här nu). Är det någon som vet hur det är att leva med konstant sjuklig stress och en ork som ligger någonstans långt ner på inusskalan so Im your man. så det är inte dig jag är arg på, du gör säkert allt du orkar plus lite till.

Men jag är så förbannat arg på alla dessa LÄKARE! Man ska inte som patient behöva veta mer än dem, man ska inte som patient behöva komma med egna förslag på lösningar och man ska banne mig som patient inte behöva tigga till sig behandlingar som man har rätt till. Vem fan är dem liksom att neka en?

Jaja...jag tänker på dig färnevik och jag önskar dig så att du får den hjälp som behövs så att ni får ert efterlängtade barn snart.

*kram*
    Go Odd! Jag gillar din inställning! Det är helt sjukt vad du varit med om! Kram!
  • sugarrush

Pancakes: du får slita av mannens kläder så fort han kommer innanför dörren!
    Skämt åsido, det borde gå bra ändå, ägget lever ju ett dygn ungefär, så egentligen har man ju lite mer tid på sig än de där 24 timmarna. Har du ÄL-flytningar är ju det superbra! (Jag har inte det alla månader, den här månaden hade jag det tyvärr inte, men man kan ju vara fertil ändå har jag hört.)
    Ligg i nu, vi vill se dig plussa!!!!!!!!
    Kram

• Pancakes
    sugarrush skrev 2010-07-16 09:03:11 följande:
    Pancakes: du får slita av mannens kläder så fort han kommer innanför dörren!
    Skämt åsido, det borde gå bra ändå, ägget lever ju ett dygn ungefär, så egentligen har man ju lite mer tid på sig än de där 24 timmarna. Har du ÄL-flytningar är ju det superbra! (Jag har inte det alla månader, den här månaden hade jag det tyvärr inte, men man kan ju vara fertil ändå har jag hört.)
    Ligg i nu, vi vill se dig plussa!!!!!!!!
    Kram
    Hehe, jag får göra det! På så sätt är det ju rätt bra att han varit borta, det blir ju lite nytändning liksom.

Ja, det är ingen vits att stressa upp sig ändå. Blir det inte den här månaden så blir det väl nån annan. Det sämsta man kan göra är att stressa. Det som är lite jobbigt är att jag inte kan låta bli att tänka på att man gärna vill ha barn innan sommaren så man får vara mammaledig hela nästa sommar. Men det är ett lyxproblem, ska försöka att inte tänka så.
  • Muffe80

Jag tog ett CB dig. test imorse som visade neg och detta gjorde jag bara för att bli glad om det snart visar positivt :)

Om ungefär en vecka vet vi om det tog sig denna månad, det känns som min kropp är lite tung och brösten ömma och som att det ligger ngt där inne och gror men det är nog bara inbillning

Hur som helst så gick det ju så snabbt sist så vi kommer nog bli besvikna om det inte tar sig denna gång tror jag

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3