• 2babiesmom

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Ett nytt barn på g, flytt på g och starta företag på g
    Vår lilla familj kommer få tidsbrist så det heter duga..... ÄNNU MER tidsbrist

Ge mig era bästa spara tid-tips. Måste finnas fler som jag och bidrar därför med ett eget tips: Köp en diskmaskin! Bästa vi gjort hittills

Kom igen!

• Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips
  • Bondfia

Ang kläder, jag har 5 barn och en bonde att tvätta efter...det säger väl en del...

Trångt att hänga kläder har jag också, men fick tipset av en kompis att sätta upp stänger, hänga de nytvättade kläderna på galgar, de färgglada från IKEA trasslar aldrig ihop sig. När tvätten är torr, och du behöver hänga upp ny, kanske du inte har tid att ta hand om den, swish, så skjuter du ihop det som är torrt, och hänger nytt bredvid! 

Sedan kom jag på att hänger kläderna på galgar, och man skakar ut dem ordentligt då man hänger upp dem, så är det bara nån enstaka finskjorta som nånsin behöver strykas lite på framsidan!

Dessutom köpte vi en garderob till 6-åringen där det bara var en klädstång i, och husse funderade på hyllor att sätta i, när jag sa...nä förresten, vi sätter i en stång till! Nu när hans kläder är torra, hakar jag av galgarna från stången, ger dem till pojken, som enkelt går upp och hänger in dem i garderoben! Det tar inte mer plats, han kan lätt se vilka kläder han kan välja bland, utan att det rivs till i garderoben! Enbart fördelar, som jag ser det! Det enda är väl att man behöver köpa ett gäng extra galgar då, men det är ju inte SÅ dyrt!

(jag köpte långa kvastskaft, eftersom linorna hänger ner sig med tiden,  som jag skruvade i öglor i, och hängde upp med typ tvättlina/ståltråd i likadana krokar/öglor i taket, så högt att ingen slår i huvudet)

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Faile

Förvaring förvaring förvaring

Garderobsförvaring.
    Vi har köpt genomskinliga lådor i olika storlekar från IKEAs SAMLAserie och ställt upp på alla hyllor i garderoberna. Ena garderoben är lillebrors och där finns låda till bodys, en för tröjor, en för byxor osv och stora killens garderob ser likadan ut. En låda för underkläder, en för kortärmat, en för långärmat osv.
    När jag tvättat så slänger jag bara ner plaggen i respektive låda. Allt är sorterat, garderoberna ser ursnygga och rena ut, och bäst av allt jag slipper vika! Vika barnkläder tar ganska lång tid kan jag säga

Vi har en bokhylla i barnrummet med tillhörande rottingkorgar där alla leksaker ligger. Oavsett hur mycket de än drar fram tar det bara 5 minuter att slänga ner allt i korgarna och sen ser det fint ut igen. Sorterar korgarna lite då och då så att lego ligger i en, tågbana i en osv. Håller inte så länge men lite hjälper det.

I barnrummet har vi även hyllor på väggarna. Där har jag lagt ganska många böcker och alla pussel. Ska ett pussel användas tar jag fram ett och när det är klart lägger jag tillbaka det och tar fram ett annat.
    Innan hade vi pusseldelar överallt och ingen visste vilken bit som hörde till vilket pussel.

Att gå ut,
    Ordna någon slags förvaring i hallen där ni kan lägga alla yttergrejer sorterat.
    På vintern är det helt otroligt mycket tid som går åt annars till att leta efter ena vanten, mössa, halsduk osv. Se till att allt ligger på ett ställe ( där barnen inte kan komma åt )  så vet du alltid var allt finns.
    Lägg även fram barnens kläder kvällen före som du tänkt att de ska ha.

Grattis och lycka till

• Angel73
    Bondfia skrev 2010-05-20 11:22:19 följande:
    Ang kläder, jag har 5 barn och en bonde att tvätta efter...det säger väl en del... Trångt att hänga kläder har jag också, men fick tipset av en kompis att sätta upp stänger, hänga de nytvättade kläderna på galgar, de färgglada från IKEA trasslar aldrig ihop sig. När tvätten är torr, och du behöver hänga upp ny, kanske du inte har tid att ta hand om den, swish, så skjuter du ihop det som är torrt, och hänger nytt bredvid!  Sedan kom jag på att hänger kläderna på galgar, och man skakar ut dem ordentligt då man hänger upp dem, så är det bara nån enstaka finskjorta som nånsin behöver strykas lite på framsidan! Dessutom köpte vi en garderob till 6-åringen där det bara var en klädstång i, och husse funderade på hyllor att sätta i, när jag sa...nä förresten, vi sätter i en stång till! Nu när hans kläder är torra, hakar jag av galgarna från stången, ger dem till pojken, som enkelt går upp och hänger in dem i garderoben! Det tar inte mer plats, han kan lätt se vilka kläder han kan välja bland, utan att det rivs till i garderoben! Enbart fördelar, som jag ser det! Det enda är väl att man behöver köpa ett gäng extra galgar då, men det är ju inte SÅ dyrt! (jag köpte långa kvastskaft, eftersom linorna hänger ner sig med tiden,  som jag skruvade i öglor i, och hängde upp med typ tvättlina/ståltråd i likadana krokar/öglor i taket, så högt att ingen slår i huvudet)
    Vilken bra ide.......här ska inhandlas galgar har också 5 barn att tvätta efter och jag har alltid kaos med tvätt oftast tvättad i stora högar som väntas på att vikas.
  • mandelblomma

på tal om tvätt, vi har också fem barn boende hemma...tre tonåringa roch två 1½ åringar.
    Torkar nästa all vätt i tumlare, viker in direkt i allas fack i tvättstugan så får de hämta själva..har i princip aldrig tvätthögar.

Mat; skriv matlista och håll er till den. Handla bara en gång i veckan...spar både tid och pengar :)
    Förbered en del maträtter de dagarn ni är hemma och lägg in i frysen; kallops, lasagen, köttgryta, flygande jacob, dill eller pepparrotskött etc
    Eller någon form av matkasse hem, typ Linas matkasse..vi har det inte då vi är så stor familj att det blir väl dyrt, men med ett eller två barn tror jag det spar.

Städhjälp om ni har råd; i alla fall två gånger i månaden är guld värt att få städat hemma!

• 2babiesmom

Nu har jag läst tråden, inte haft tid förräns nu (hehe ironiskt) Igår låg jag i magkramper hela kvällen pga vad jag själv tror är magsår av all vardaglig stress.
    och medans jag låg där i smärtornas tecken var det enda jag kunde tänka: FAN också, jag har inte tid med det här, jag skulle ju gå ut och städa ur bilen lite....

Har ni fler tips ang. de här små skitsakerna man måste göra i livet..... Som idag.... stressade som en galning att hinna in på Lindex innan jag skulle hämta lillan på dagis för att panikhandla lite sommarkläder för att upptäcka att ett par av byxorna var för små....... man suckar och tänker: Jahaaa när ska jag hinna byta dem nu då?

Allt man gör, gör man i stress o pga det så blir det MER jobb... eller: vi har ett paket som ska hämtas nu på macken...Innan 20 men först måste vi äta annars blir sambon sur som ett bi (lågt blodsocker eller vad det nu är) Sen måste lillan badas... alltså verkligen måste... och sen måste hon läggas för hon är SKITTRÖTT nu och asgrinig.

åhh.... alla grejer som ska göras ligger på hög och bilen ser ut som fan....

• 2babiesmom

Jag försöker lägga fram vilka kläder som ska has, dagen innan men jag hinner fanimej inte ens det.........

• ääni
    Lena skrev 2010-05-18 15:46:39 följande:
    Förbereda middagen kvällen innan medan den andra nattar.
    Bra tips! Eller varför inte laga mat för flera dagar åt gången? Typ laga hela veckans mat på söndagen.
  • mandelblomma
    2babiesmom skrev 2010-05-20 18:18:12 följande:
    Nu har jag läst tråden, inte haft tid förräns nu (hehe ironiskt) Igår låg jag i magkramper hela kvällen pga vad jag själv tror är magsår av all vardaglig stress. och medans jag låg där i smärtornas tecken var det enda jag kunde tänka: FAN också, jag har inte tid med det här, jag skulle ju gå ut och städa ur bilen lite.... Har ni fler tips ang. de här små skitsakerna man måste göra i livet..... Som idag.... stressade som en galning att hinna in på Lindex innan jag skulle hämta lillan på dagis för att panikhandla lite sommarkläder för att upptäcka att ett par av byxorna var för små....... man suckar och tänker: Jahaaa när ska jag hinna byta dem nu då? Allt man gör, gör man i stress o pga det så blir det MER jobb... eller: vi har ett paket som ska hämtas nu på macken...Innan 20 men först måste vi äta annars blir sambon sur som ett bi (lågt blodsocker eller vad det nu är) Sen måste lillan badas... alltså verkligen måste... och sen måste hon läggas för hon är SKITTRÖTT nu och asgrinig. åhh.... alla grejer som ska göras ligger på hög och bilen ser ut som fan....
    kläder kan du handla i lugn opch ro på nätet, både till barnet och er.
    Angående situationen nu med paketet...skicka maken medans du lagar mat eller badar barnet...eller tvärtom :)
  • Lena
    ääni skrev 2010-05-20 18:22:15 följande:
    Bra tips! Eller varför inte laga mat för flera dagar åt gången? Typ laga hela veckans mat på söndagen.
    Så mycekt tidsbrist har vi inte än men vi lagar minst så det även blir lunchlådor till oss vuxna ofta blir det mer så vi har färdigmat i frysen för stressiga dagar.
Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips