• Lena

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Förbereda middagen kvällen innan medan den andra nattar.

• Lena
    2babiesmom skrev 2010-05-18 16:07:09 följande:
    alltså du menar middagen som äts kl 18 (eller när nu folk äter) ska göras runt kl 20 dagen innan?
    Japp det menar jag. Inte hela middagen men det som tar tid. Tex dela grönsakerna. Eller koka grytan om man ska äta grytan. Helt enkelt förbereda det man kan
  • Lena
    ääni skrev 2010-05-20 18:22:15 följande:
    Bra tips! Eller varför inte laga mat för flera dagar åt gången? Typ laga hela veckans mat på söndagen.
    Så mycekt tidsbrist har vi inte än men vi lagar minst så det även blir lunchlådor till oss vuxna ofta blir det mer så vi har färdigmat i frysen för stressiga dagar.
  • Lena
    JooCee skrev 2010-05-20 19:15:11 följande:
    Detta tips kan låta motsägelsefullt, men.. Börja träna! Sedan jag började träna regelbundet (så mycket som 6 dagar i veckan!) så har jag frigjort så sjukt mycket tid. Jag tränar tidigt på morgonen, innan dagen startar på riktigt. Det är riktigt tufft de första veckorna att ge sig ut och springa 06 på morgonen men detta gör mig pigg, glad och får mera ork resten av dagen. Alltså är jag "up and running" tidigare, hinner med fler saker på morgonen och blir mer effektiv resten av dagen utan att känna mig utbränd. Jag sover dessutom som en prinsessa!
    Jag håller helt med men jag har börjat att cykla till jobbet, det tar visserligen drygt en timme jämfört med 40min kollektivt men det ger så mycket mer.
  • Lena
    lövet2 skrev 2010-05-20 19:30:42 följande:
    Något som sparar mycket tid åt mig, är att jag minst ett par gånger i månaden avsätter en halvtimme för att "fylla på" saker: Tvättmedel från den stora 17-kiloshinken till den lilla burken som står framme Maskindiskmedel från stora hinken till burken vi har i köket Tvål i refillförpackning till pumpflaskorna som står i duschen, badrummet, lilltoan Allschampoo från en dunk till pumpflaskan som står i duschen Sylt från refillförpackning till syltburkarna Kaffeburken fylls på O´boyburken fylls på Toapapper ställs ut några rullar vid toaletterna Osv osv. Då behöver jag aldrig hamna i den sitsen att allting är slut just när jag har som mest bråttom!
    Det gör vi när vi städar. Vi har en halvdag i veckan (lördag förmiddag) vikt till städning.
  • Lena

Jag väljer tre recept från min hemsida varje vecka och maken får välja vad han känner för ch då kan det se ut som följer

pepparrotskött med kokt potatis
    ärtsoppa
    grillat kött med klyftpotatis
    kyckling i lergryta med majs och ris
    hemmagjorda kötbullar med stuvade makaroner
    pastasås och pasta
    kasslergratäng med ris

• Lena
    2babiesmom skrev 2010-05-21 15:00:48 följande:
    men guuud jag kan inte göra pepparrotskött!!! eller grilla kött......... eller det andra heller..... är urdålig i köket...
    Pepparrotskött, dillkött och kallops är jätteenkelt, tar bara tid. Dela nötkött avsett för kokning i bitar (mycket bättre kött än grytbitarna), dela grönsakerna som ska koka med (ofta morötter och lök) häll på vätska och i med kryddor. Sen låter du det så och koka i 2-3h. Dagen därpå gör du sås som du värmer köttet i och kokar potatis.
Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips