• 2babiesmom

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Ett nytt barn på g, flytt på g och starta företag på g
    Vår lilla familj kommer få tidsbrist så det heter duga..... ÄNNU MER tidsbrist

Ge mig era bästa spara tid-tips. Måste finnas fler som jag och bidrar därför med ett eget tips: Köp en diskmaskin! Bästa vi gjort hittills

Kom igen!

• Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips
  • Lena

Förbereda middagen kvällen innan medan den andra nattar.

• 2babiesmom

alltså du menar middagen som äts kl 18 (eller när nu folk äter) ska göras runt kl 20 dagen innan?

• Stårschan
    Lena skrev 2010-05-18 15:46:39 följande:
    Förbereda middagen kvällen innan medan den andra nattar.
    Det låter faktiskt jäkligt smart!
    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Lena
    2babiesmom skrev 2010-05-18 16:07:09 följande:
    alltså du menar middagen som äts kl 18 (eller när nu folk äter) ska göras runt kl 20 dagen innan?
    Japp det menar jag. Inte hela middagen men det som tar tid. Tex dela grönsakerna. Eller koka grytan om man ska äta grytan. Helt enkelt förbereda det man kan
  • Bondfia

Kul tråd, tänker sno alla bra tips du får

Gör två sockerkakor istället för en när du ändå bakar, det får plats, tar försumbart längre tid än en! Dessutom ska du få mitt bästa recept, misslyckas aldrig, kommer från en konditor i Falköping!

Sockerkakor              

Jag gör alltid två, det får ju plats i ugnen…                     200 grader 30 minuter nedre delen av ugnen.

4 ägg och

4 dl socker

Vispas pösigt

4 dl mjöl blandas med

4 tsk bakpulver och rörs ner i äggsmeten

100 g smör smälts i den ena formen i ugnen

2 dl vatten kokas

Pensla formarna med det smälta smöret, som du häller ner i smeten.

Smaksättning: Minst 2 msk kardemumma, gärna grovmalen, rivet skal av en citron/apelsin, som blandas med det kokande vattnet, för att ge smak åt hela smeten. 2 msk vaniljsocker funkar också, eller kanel & nejlika, ketchup eller vad du gillar

Häll till sist i vattnet.

Bröa formarna, häll i smeten och grädda i 200 grader i 30 min, eller tills kakorna släpper kanterna.

Vänd upp dem efter några minuter på varsin tallrik, formen blir lock!

KRAMAR!!!
    (¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bondfia

HALLÅÅÅ!!! Smaksättningen, alltså, ETT av förslagen, rör inte i alla sorters smaker i samma kaka, men det begrep du nog...

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Angel73

Gör matsedel, och handla hem efter den då saknar du inga ingredienser och behöver inte åka och småhandla.
    Gör storkok och frys in i portioner, bra att ta fram som matlåda eller när det kniper med tiden.

• augustisten

Handdamsugare vid köksbordet.

Massor av lika dana strumpor för att slippa sortera. Har man barn i olika storlekar kan man köpa en färg per storlek så hittar man lätt. Jag tycker det är kul med färg och mönster på barnkläder men strumpor kan faktiskt lika gärna vara enfärgade.

Köp/använd inte kläder som måste tvättas separat eller strykas.

Shoppa barnkläder (och annat som går) på nätet.

Beställ mat från tex middagsfrid som levereras hem en gång i veckan.

Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips