• 2babiesmom

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Ett nytt barn på g, flytt på g och starta företag på g
    Vår lilla familj kommer få tidsbrist så det heter duga..... ÄNNU MER tidsbrist

Ge mig era bästa spara tid-tips. Måste finnas fler som jag och bidrar därför med ett eget tips: Köp en diskmaskin! Bästa vi gjort hittills

Kom igen!

• Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips
  • Zeraphia

Just angående mat har jag försökt varva lite olika basprodukter under veckan. Kött, fisk, köttfärs, kyckling osv. Tips kan vara: pannkakor, bakad potatis, kycklinggryta, tacopaj, chilikassler med ris, ärtsoppa på gröna ärtor, fiskgratäng (åt de som inte är allergiska) pastasallad...

Har jag ont om tid gör jag "långkörarmat" som sköter sig själv, tex lax eller kyckling i form i ugn samt potatis/morötter/andra rotfrukter i ugn. Då behöver man bara vända med någon halvtimmes intervall

~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Zeraphia

Okej, det kanske inte blev basprodukter. Det jag menar är att jag väljer en huvudingrediens och försöker varva mellan dagarna

~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Lena

Jag väljer tre recept från min hemsida varje vecka och maken får välja vad han känner för ch då kan det se ut som följer

pepparrotskött med kokt potatis
    ärtsoppa
    grillat kött med klyftpotatis
    kyckling i lergryta med majs och ris
    hemmagjorda kötbullar med stuvade makaroner
    pastasås och pasta
    kasslergratäng med ris

• 2babiesmom

men guuud jag kan inte göra pepparrotskött!!! eller grilla kött......... eller det andra heller..... är urdålig i köket...

• vivianne

Jag älskar min "smutstvätt-förvaring" som är en vanlig trådbacksställning från IKEA. Sex korgar, svart 60+40 grader, vitt 60+40 och kulört 60+40. Smutsig tvätt direkt i rätt back, när en back är full är det en lagom full maskin. Och man behöver aldrig sortera tvätt!

När jag får tid ( ) ska jag göra en veckomatsedel för 2-3 veckor och sedan bara låta den rulla på. Typ: Måndag jämn vecka är det köttbulledag.

Alla kläder som måste strykas eller porslin som måste handdiskas är förpassade till längst in i skåpen och ska eventuellt slängas.

• 2babiesmom

Det låter underbart det där med trådbackarna... Synd nog slängde vi våran för ett tag sen för vi blev så trött på den. Backarna åkte ur skenorna hela tiden......

• vivianne
    2babiesmom skrev 2010-05-21 13:06:44 följande:
    Kan någon vänlig själ komma med en matsedel för 7 dagar? Jag kan inte... försöker tänka och det blir svart. Det här med att hitta på mat är bland det svåraste som finns.Jag kan skriva vad vi INTE äter: Inget från havet (jag är allergisk men försöker få in en dag med nåt med fisk åt lillan iaf, hon får ju fisk på dagis)Inge linser och sådant. Det vägrar 77% av familjen ätaResten tror jag är ok, inge avancerat. Jag är en urdålig kock
    Gå bakväge då. För matdagbok i ett par veckor, skriv ned vad ni ätit till middag helt enkelt. Sedan är det ju bara att ta de maträtterna och låta det rulla på. När ni känner för förändring stoppar ni in något nytt någon dag.
  • MammanZ

Om ni kommer att flaskmata bebisen som är på G (grattis! =)  ):
    *Köp vällingdoserare och mät upp kvällen innan för kommande dag. Går så mycket snabbare.
    *Koka vatten på kvällen och ställ in i kylen så finns det när ni behöver
    *Köp en ångkokare modell större för att sterilisera flaskor i, kan sedan användas till att koka grönsaker i. Bara att skölja rent flaskorna ställa i, slå på så sköter den sig själv och slår av sig när den är klar =) Underbart
    *Bärsele till bebisen så är det mycket lättare att få något gjort

• mandelblomma

Klipper in den vi har den här veckan och förra.
    Och köp en grundläggande kokbok! :)

-lasagne med kyckling och bladspenat.
    -grillat av maken ( jag är bortrest)...korvar av olika slag, potatis sallad och tillbehör.
    -köttfärslimpa med keso och rivna morötter i...kokt potatis, gräddsås och salt gurka.
    -ugns stekt torsk på spenatbädd och vitlöks sky...pressad potatis och spenatsallad med rädisor, cocktailtomater och fetaost.
    -pizza från sonens praktikställe, han bjuder , men gör egen i stället
    -bortbjudna på grill - gör ex grillspett på fläskfile, korv och grönsaker
    -limemarinerad hel kyckling i ugn med en potatis sallad med vinägrett till och kall cf lime och vitlöks sås

v2
    --lasagne
    --kycklinggryta med sambal oelek och tabasco, ris och vitkåls sallad till.
    --varma smörgåsar och tomatsoppa
    --grilla helstekt fläskfile, hemgjord potatis sallad med soltorkade tomater, ruccola och diverse annat gott.
    --Lax i kapprock ( citronsmör, dill, tomater och vitlök) och pressad potatis och kall rom sås.
    --musselsoppa
    --lammstek och rotsaksgratäng

2babiesmom skrev 2010-05-21 13:06:44 följande:
    Kan någon vänlig själ komma med en matsedel för 7 dagar? Jag kan inte... försöker tänka och det blir svart. Det här med att hitta på mat är bland det svåraste som finns. Jag kan skriva vad vi INTE äter: Inget från havet (jag är allergisk men försöker få in en dag med nåt med fisk åt lillan iaf, hon får ju fisk på dagis) Inge linser och sådant. Det vägrar 77% av familjen äta Resten tror jag är ok, inge avancerat. Jag är en urdålig kock
  • SCSI

Enkel och god kycklingrätt som knappt går att misslyckas med:
    1. Värm ugnen till 200 grader (25 grader svalare om du har varmluftsugn)

2. Ta djupfrysta kycklingfiléer och lägg i en ungsfast form.

3. Krydda. Här är några förslag:
       a. Fukta kycklingen med citronsaft. Täck med Texas Grillkrydda. Toppa med en klick smör.
       b. Gör en blandning med soja, olivolja, sambal oelek, citron och riven ingefära. Häll över kycklingen. en klick smör sitter fint här med.
       c. Valfri curryblandning (jag föredrar röd) - täck kycklingen. Varför inte lite smör på toppen? =)
       (d. Kombinera valfrikryddning med att linda in kycklingen i bacon)

4. In med kycklingen i ugnen i 30-45min (beroende på storlek på kycklingbitarna. Dela på den största efter en halvtimme för att se om den är färdig)

5. Under tiden fixar du valfritt tillbehör (klyftpotatis, ris, bulgur, sallad)

Vill man ha sås häller man helt enkelt en skvätt mjölk eller grädde i formen och löser upp det som torkat in där. jag brukar annars köra på en kall yoghurtsås: matlagningsyoghurt + lite flytande honung + curry (eller vad man nu gillar för krydda)

... jag brukar nöja mig med att ha nån grovt hållen matplanering. typ fisk - kyckling - köttfärs - vegetariskt - korv - soppa - rester  och improvisera utifrån det.
    Annars körde vi med matkasse här hemma ett tag och det var grymt skönt att få hem all mat med recept och allt, men lite jobbigt om man har matallergier och kinkiga ätare i familjen förstås...

Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips