• 2babiesmom

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Ett nytt barn på g, flytt på g och starta företag på g
    Vår lilla familj kommer få tidsbrist så det heter duga..... ÄNNU MER tidsbrist

Ge mig era bästa spara tid-tips. Måste finnas fler som jag och bidrar därför med ett eget tips: Köp en diskmaskin! Bästa vi gjort hittills

Kom igen!

• Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips
  • Lena
    2babiesmom skrev 2010-05-21 15:00:48 följande:
    men guuud jag kan inte göra pepparrotskött!!! eller grilla kött......... eller det andra heller..... är urdålig i köket...
    Pepparrotskött, dillkött och kallops är jätteenkelt, tar bara tid. Dela nötkött avsett för kokning i bitar (mycket bättre kött än grytbitarna), dela grönsakerna som ska koka med (ofta morötter och lök) häll på vätska och i med kryddor. Sen låter du det så och koka i 2-3h. Dagen därpå gör du sås som du värmer köttet i och kokar potatis.
  • mammamutilltre

Städhjälp, handla mat på nätet....

• Maac

När vår son badar passar jag alltid på att städa badrummet. När jag duschar tvättar jag av duschen. Ha en liten handduk vid diskstället på toa som du snabbt torkar av med varje kväll när du borstar tänderna. Det gör att du behöver storstäda mer sällan.

Stryk aldrig nåt! Köp strykfritt, skaka ut och häng upp direkt.

Strumpor i samma färg så man slipper para ihop.

Förbered frukost på kvällen. Häll upp grötpulver i skålar, knäck ägg till omelett osv.

Planera planera planera!

• Bondfia
    lövet2 skrev 2010-05-20 19:37:13 följande:
    Gör aldrig bara en sak åt gången utan minst två! När vardagen är som stressigast kan jag få tid för mina små privata nöjen på det sättet:Se på TV - och strykaDiska - och förhöra läxaLaga mat - och hjälpa nästa barn med läxanLäsa saga - och dricka kaffeÄta lunch - och läsa tidningenDuscha - och skrubba duschkabinenBada barn - och städa badrummetÅka buss - och sova lite extraTa en promenad - och gå förbi med sopor till Återvinningsstationen
    Hahahahahaha Det var det roligaste, trodde aldrig att det skulle finnas nån mer som jag! Tror ni att nån karl passar på att skura duchen när de duschar? Min har oxo simultanförmåga,  passar på att raka sig när han duschar, men det märks minsann efteråt

Han är ju bonde, och brukar ta med de tre stora när han arbetar, så frå jag mer gjort när jag bara har tvillingarna!

Tips:
    SOCK( /VANT) MEMORY
    En låda där alla udda sockar hamnar efter tvätt. Barnen sorterar lådan då de klagar om att de inte har några rena i garderoben...

Låt barnen själva ta hand om sin tvätt! 4-åringen lägger in sina rena kläder i rätt låda, han har oxo såna plastlådor som det står på vad det är i. Han vet exakt var allt ligger, och behöver inte tjata om det!

Svägerskan fixade om ett sovrum nere till walk-in-closet, "gå in i garderob" till hela familjen. Där har hon ett gammalt köksbord att sortera/vika/stryka stora saker på. samt en liten radio! En rad med garderober där allt får plats. Ingen behöver springa upp på övervåningen och hämta/lägga in kläder.

Ang diskmaskin...syns inte det på insidan av luckan om det är rent eller ej? Diskmaskinstillverkarna säger att man inte ska skölja disken innan man sätter in den, ät av tallrikarna, det räcker! Stäng inte luckan helt dock, om du inte tänkt starta den, för då kan det lukta lite, om man lämnar den en halvdag!

Baka TVÅ sockerkakor åt gången, det får plats! 
    (¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • lövet2
    Bondfia skrev 2010-05-26 21:36:03 följande:
     Ang diskmaskin...syns inte det på insidan av luckan om det är rent eller ej?
    Jo, jag ser det, men ingen annan i familjen verkar göra det. Innan jag började slänga in en torkhandduk i diskmaskinen, så höll jag på att bli tokig på alla som frågade om diskmaskinen var körd ...

• 2babiesmom

Håller med! Har också börjat lägga in en handduk nu (tack för tips) för det är tydligen skitsvårt för vissa (sambon) att titta om det är rent eller ej...... karlar!

• solstjärna

Häng upp tvätten på galgar. När den torkat bara flytta galgarna direkt in i garderoben. Jag har 6 barn och det är mitt bästa tips. Lycka till:)

• Bondfia
    vivianne skrev 2010-05-21 15:21:02 följande:
    vivianne skrev 2010-05-21 15:21:02 följande:

Stekt makrill, potatis, gräddstuvad spenat.

Köttbullar, potatis, gräddsås, lingon

Skinkstek, potatis, gräddsås, ärtor

Sill, potatis, gräslök/Creme fraiche

Rotmos, fläskkorv, broccoli

Mandelfisk i ugn, pressad potatis, skirat smör

Fiskgryta med dill och räkor, potatis, ärtor

Stekt strömming, potatismos, lingon

Nötstek, potatis, gräddsås, ärtor, svart vinbärsgelé

• Bondfia

Jag storhandlar med tvillingarna på 10 mån, + ibland de andra, och ska man få med sig nåt hem gör jag så här:

Ena babyskyddet sätter jag ovanpå kundvagnen på tvären i fram, andra babyn får sitta i utfällbara sitsen med skärp om midjan, så kan man fylla vagnen med råge, trots att de små är med!

Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips