Inlägg från: Bondfia |Visa alla inlägg
  • Bondfia

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Kul tråd, tänker sno alla bra tips du får

Gör två sockerkakor istället för en när du ändå bakar, det får plats, tar försumbart längre tid än en! Dessutom ska du få mitt bästa recept, misslyckas aldrig, kommer från en konditor i Falköping!

Sockerkakor              

Jag gör alltid två, det får ju plats i ugnen…                     200 grader 30 minuter nedre delen av ugnen.

4 ägg och

4 dl socker

Vispas pösigt

4 dl mjöl blandas med

4 tsk bakpulver och rörs ner i äggsmeten

100 g smör smälts i den ena formen i ugnen

2 dl vatten kokas

Pensla formarna med det smälta smöret, som du häller ner i smeten.

Smaksättning: Minst 2 msk kardemumma, gärna grovmalen, rivet skal av en citron/apelsin, som blandas med det kokande vattnet, för att ge smak åt hela smeten. 2 msk vaniljsocker funkar också, eller kanel & nejlika, ketchup eller vad du gillar

Häll till sist i vattnet.

Bröa formarna, häll i smeten och grädda i 200 grader i 30 min, eller tills kakorna släpper kanterna.

Vänd upp dem efter några minuter på varsin tallrik, formen blir lock!

KRAMAR!!!
    (¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bondfia

HALLÅÅÅ!!! Smaksättningen, alltså, ETT av förslagen, rör inte i alla sorters smaker i samma kaka, men det begrep du nog...

• Bondfia

Ang kläder, jag har 5 barn och en bonde att tvätta efter...det säger väl en del...

Trångt att hänga kläder har jag också, men fick tipset av en kompis att sätta upp stänger, hänga de nytvättade kläderna på galgar, de färgglada från IKEA trasslar aldrig ihop sig. När tvätten är torr, och du behöver hänga upp ny, kanske du inte har tid att ta hand om den, swish, så skjuter du ihop det som är torrt, och hänger nytt bredvid! 

Sedan kom jag på att hänger kläderna på galgar, och man skakar ut dem ordentligt då man hänger upp dem, så är det bara nån enstaka finskjorta som nånsin behöver strykas lite på framsidan!

Dessutom köpte vi en garderob till 6-åringen där det bara var en klädstång i, och husse funderade på hyllor att sätta i, när jag sa...nä förresten, vi sätter i en stång till! Nu när hans kläder är torra, hakar jag av galgarna från stången, ger dem till pojken, som enkelt går upp och hänger in dem i garderoben! Det tar inte mer plats, han kan lätt se vilka kläder han kan välja bland, utan att det rivs till i garderoben! Enbart fördelar, som jag ser det! Det enda är väl att man behöver köpa ett gäng extra galgar då, men det är ju inte SÅ dyrt!

(jag köpte långa kvastskaft, eftersom linorna hänger ner sig med tiden,  som jag skruvade i öglor i, och hängde upp med typ tvättlina/ståltråd i likadana krokar/öglor i taket, så högt att ingen slår i huvudet)

• Bondfia
    lövet2 skrev 2010-05-20 19:37:13 följande:
    Gör aldrig bara en sak åt gången utan minst två! När vardagen är som stressigast kan jag få tid för mina små privata nöjen på det sättet:Se på TV - och strykaDiska - och förhöra läxaLaga mat - och hjälpa nästa barn med läxanLäsa saga - och dricka kaffeÄta lunch - och läsa tidningenDuscha - och skrubba duschkabinenBada barn - och städa badrummetÅka buss - och sova lite extraTa en promenad - och gå förbi med sopor till Återvinningsstationen
    Hahahahahaha Det var det roligaste, trodde aldrig att det skulle finnas nån mer som jag! Tror ni att nån karl passar på att skura duchen när de duschar? Min har oxo simultanförmåga,  passar på att raka sig när han duschar, men det märks minsann efteråt

Han är ju bonde, och brukar ta med de tre stora när han arbetar, så frå jag mer gjort när jag bara har tvillingarna!

Tips:
    SOCK( /VANT) MEMORY
    En låda där alla udda sockar hamnar efter tvätt. Barnen sorterar lådan då de klagar om att de inte har några rena i garderoben...

Låt barnen själva ta hand om sin tvätt! 4-åringen lägger in sina rena kläder i rätt låda, han har oxo såna plastlådor som det står på vad det är i. Han vet exakt var allt ligger, och behöver inte tjata om det!

Svägerskan fixade om ett sovrum nere till walk-in-closet, "gå in i garderob" till hela familjen. Där har hon ett gammalt köksbord att sortera/vika/stryka stora saker på. samt en liten radio! En rad med garderober där allt får plats. Ingen behöver springa upp på övervåningen och hämta/lägga in kläder.

Ang diskmaskin...syns inte det på insidan av luckan om det är rent eller ej? Diskmaskinstillverkarna säger att man inte ska skölja disken innan man sätter in den, ät av tallrikarna, det räcker! Stäng inte luckan helt dock, om du inte tänkt starta den, för då kan det lukta lite, om man lämnar den en halvdag!

Baka TVÅ sockerkakor åt gången, det får plats! 
  • Bondfia
    vivianne skrev 2010-05-21 15:21:02 följande:
    vivianne skrev 2010-05-21 15:21:02 följande:

Stekt makrill, potatis, gräddstuvad spenat.

Köttbullar, potatis, gräddsås, lingon

Skinkstek, potatis, gräddsås, ärtor

Sill, potatis, gräslök/Creme fraiche

Rotmos, fläskkorv, broccoli

Mandelfisk i ugn, pressad potatis, skirat smör

Fiskgryta med dill och räkor, potatis, ärtor

Stekt strömming, potatismos, lingon

Nötstek, potatis, gräddsås, ärtor, svart vinbärsgelé

• Bondfia

Jag storhandlar med tvillingarna på 10 mån, + ibland de andra, och ska man få med sig nåt hem gör jag så här:

Ena babyskyddet sätter jag ovanpå kundvagnen på tvären i fram, andra babyn får sitta i utfällbara sitsen med skärp om midjan, så kan man fylla vagnen med råge, trots att de små är med!

• Bondfia

Samköra aktiviteter, mina två äldsta pojkar rider på ridskola, och i samma grupp, det spar tid. Det finns andra sådana grejor som funkar, t.ex. luftgevärsskytte, och i Falköping har de simskola för barn i olika storlekar SAMTIDIGT! Kanoners! Efterfrågar vi föräldrar sådant, så får vi det!

• Bondfia

Ja, storhandla är bra, men vi som bor ute i skogen,  kan inte vänta tills det är tomt, ifall man snöar inne eller så. Tycker att det är stressande att inte ha basvaror hemma, man vill ju kunna göra en kaka om nån kommer på kaffe...

Dammsuger oxo med borstmunstycke på lampor och annat, köksbordet också, innan man torkar av det.

I farstun har vi ett galler på 1x2 meter  med avlopp under, ve den sate som kliver och ställer blöta, leriga stövlar nån annanstans, spar mkt städ!

Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips