Vi kör sop-tomt i skafferierna innan vi åker och handlar.. förut handlade vi alldelens för ofta, har tre småbarn hemma på heltid 4 år, 2,5 och 6 mån. Detta sparar oerhört mycket tid att inte åka och handla för att det fattas lite gurka och tomat. Man hittar alltid lösningar.. Man dör inte av att vara utan pålägg i ett par dagar, haha. Se till att storhandla hem det viktigaste, såsom blöjor, kaffe osv..
Har automat på bilen, ORKAR inte tänka på att växla hela jäkla tiden också med skrikandes barn i baksätet..
Ser alltid till att de har sina nappar, snuttar osv i bilen. Har ingen musik eller radio. Det är min tid att varva ner, lugn och ro.. alltså spar man tid genom att vila så man orkar mer senare =)
Tjejerna har samma strump- och troslåda de har ju ändå nästan lika storlek. Sparar tid på sortering!
Dammsugning en gång i veckan (trodde jag aldrig innan barn!). Kör också dammsugning på de dammigaste ställena med munstycket, mycket effektivt och bättre än inget när tid för städning är bortprioriterad närmsta åren.
De blommor som inte klarar 1 vecka utan vatten överlever inte hos oss. Har blommor endast i kök och vardagsrum. Ibland en färsk i hallen som dör efter en vecka.
Lagar mycket storkok (spar tid). Vi äter jättebra hemlagad mat ofta, så då är det ingen som dör om man någon dag med tidspress bara slänger i sig lite blodpudding, pannkakor eller havregrynsgröt till kvällen..
När vi skär upp grönsaker så skär vi upp mycket så det räcker till flera måltider. En hel påse morötter skalas och stavas, två gurkor osv... annars blir det ett evigt duttande...
Alla gamla 'måsten' är borta, umgås bara med familj och närmaste vänner i den mån man orkar och hinner. Finns ingen energi att slösa på andra (tyvärr ibland, skönt ibland).
Skriv to-do-listor spar massa tanke-energi..
Allt jag kommer på för tillfället! Lev väl!