• 2babiesmom

Ge mig era bästa "spara tid" tips

Ett nytt barn på g, flytt på g och starta företag på g
    Vår lilla familj kommer få tidsbrist så det heter duga..... ÄNNU MER tidsbrist

Ge mig era bästa spara tid-tips. Måste finnas fler som jag och bidrar därför med ett eget tips: Köp en diskmaskin! Bästa vi gjort hittills

Kom igen!

• Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips
  • mandelblomma
    Bondfia skrev 2010-06-12 10:23:59 följande:
    Jag storhandlar med tvillingarna på 10 mån, + ibland de andra, och ska man få med sig nåt hem gör jag så här: Ena babyskyddet sätter jag ovanpå kundvagnen på tvären i fram, andra babyn får sitta i utfällbara sitsen med skärp om midjan, så kan man fylla vagnen med råge, trots att de små är med!
    (¯`°•.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.•°´¯)

jag med fast jaghar två stycken i kundvagnen...( de är 1½ år) en i lilla sitsen som är för barn och en lös i vagnen...och så packar jag under och runtomkring och ger ungarna allt de får provsmaka i affären ;)
  • kariba

Tack för bra tips!

Det enda jag kommer på nu som vi använder är veckomatsedlar.

Dessutom har vi en plastbag till smutstvätt på övervåningen, när den är full bärs den ned till tvättstugan.

• Markatta

Se till att ha barnomsorg nära hemmet!
    Det tar så onödigt mycket tid att ta sig till och från dagis/skola som ligger långt borta...

Vi ville ha en speciell skola, då flyttade vi dit... Det bästa jag gjort!

• Bondfia

Samköra aktiviteter, mina två äldsta pojkar rider på ridskola, och i samma grupp, det spar tid. Det finns andra sådana grejor som funkar, t.ex. luftgevärsskytte, och i Falköping har de simskola för barn i olika storlekar SAMTIDIGT! Kanoners! Efterfrågar vi föräldrar sådant, så får vi det!

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • jelica83

Dammsugarmunstycken!
    Istället för att ränna runt med dammtrasa så använder jag dammsugaren, med olika munstycken, för att damma av tavlor, hyllor, bord, soffan med mera... Dammsuger till och med av köksbänken då och då när smulorna samlas i hörnen :)

Köper aldrig saker som inte kan diskas i maskin eller som behöver handtvättas/kemas.

• Kicks71

Vi kör sop-tomt i skafferierna innan vi åker och handlar.. förut handlade vi alldelens för ofta, har tre småbarn hemma på heltid 4 år, 2,5 och 6 mån. Detta sparar oerhört mycket tid att inte åka och handla för att det fattas lite gurka och tomat. Man hittar alltid lösningar.. Man dör inte av att vara utan pålägg i ett par dagar, haha. Se till att storhandla hem det viktigaste, såsom blöjor, kaffe osv..

Har automat på bilen, ORKAR inte tänka på att växla hela jäkla tiden också med skrikandes barn i baksätet..

Ser alltid till att de har sina nappar, snuttar osv i bilen. Har ingen musik eller radio. Det är min tid att varva ner, lugn och ro.. alltså spar man tid genom att vila så man orkar mer senare =)

Tjejerna har samma strump- och troslåda de har ju ändå nästan lika storlek. Sparar tid på sortering!

Dammsugning en gång i veckan (trodde jag aldrig innan barn!). Kör också dammsugning på de dammigaste ställena med munstycket, mycket effektivt och bättre än inget när tid för städning är bortprioriterad närmsta åren.

De blommor som inte klarar 1 vecka utan vatten överlever inte hos oss. Har blommor endast i kök och vardagsrum. Ibland en färsk i hallen som dör efter en vecka.

Lagar mycket storkok (spar tid). Vi äter jättebra hemlagad mat ofta, så då är det ingen som dör om man någon dag med tidspress bara slänger i sig lite blodpudding, pannkakor eller havregrynsgröt till kvällen..

När vi skär upp grönsaker så skär vi upp mycket så det räcker till flera måltider. En hel påse morötter skalas och stavas, två gurkor osv... annars blir det ett evigt duttande...

Alla gamla 'måsten' är borta, umgås bara med familj och närmaste vänner i den mån man orkar och hinner. Finns ingen energi att slösa på andra (tyvärr ibland, skönt ibland).

Skriv to-do-listor spar massa tanke-energi..

Allt jag kommer på för tillfället! Lev väl!

• Bondfia

Ja, storhandla är bra, men vi som bor ute i skogen,  kan inte vänta tills det är tomt, ifall man snöar inne eller så. Tycker att det är stressande att inte ha basvaror hemma, man vill ju kunna göra en kaka om nån kommer på kaffe...

Dammsuger oxo med borstmunstycke på lampor och annat, köksbordet också, innan man torkar av det.

I farstun har vi ett galler på 1x2 meter  med avlopp under, ve den sate som kliver och ställer blöta, leriga stövlar nån annanstans, spar mkt städ!

(¯`°?.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.?°´¯)
  • vallakra
    Faile skrev 2010-05-20 11:37:44 följande:
    I barnrummet har vi även hyllor på väggarna. Där har jag lagt ganska många böcker och alla pussel. Ska ett pussel användas tar jag fram ett och när det är klart lägger jag tillbaka det och tar fram ett annat.
    Innan hade vi pusseldelar överallt och ingen visste vilken bit som hörde till vilket pussel.
    När barnen var små och pusslade mycket "märkte" jag alla nya pussel innan de fick användas. Det kunde vara ett rött kryss, en blå cirkel, en grön triangel, en röd cirkel osv. Alla bitar ur ett pussel märktes med samma symbol/färg. Om de sedan råkade blandas i hop var det lätt att sortera dem.
  • SofiaO

*hehe*

Vilken kanontråd! Jag är en riktig "ordningshitler" och letar ständigt genvägar till att spara tid

• mia maria

När jag jobbar flera dagar på raken (jobbar skift o har således oregelbundna tider) så ser jag till att göra en matsedel över de dagarna o handla hem det som behövs innan. På så vis slipper jag (förhoppningsvis!) handla de dagar jag jobbar, o på så sätt spr jag tid när man slutar kl 16.30 o ändå känner stress över att hinna hämta barnen, hem o laga mat, umgås, natta osv.
    Ett tips är ävene att antingen förbereda nästa dags middag redan kvällen innan (när barnen har somnat o man känner att man faktiskt har lite tid över i lugn o ro), alternativt göra storkok varannan dag så att det räcker till middag två dagar, plus matlåda.
    Kanon att komma hem o ha maten färdig att bara värmas!

Lägger fram kläder till barnen kvällen innan gör jag också de dagar jag börjar jobba tidigt, o ser till att ha eventuella gympakläder o matsäckar så föreberedda som det bara går.

• Fru Flack

Jag gör veckomatsedel och veckohandlar så jag slipper fundera varje dag på vad jag ska hitta på för mat idag och handla. Jag gllar laga mat, men för den som inte gör det rekmmenderar jag en 10 d matsedel (2x5 dagar) som kan rulla året om. På helgeena kan man ju hitta på nya saker om man vill. - köttfärssås och spagetti - Stekt Lax el korv med rotmos/ potatismos och tomatsallad - makaronigratäng med vitkålssallad - fiskgratäng med vitkålssallad - tacos - broccolibiffar med feta ost och tomatsås (bönor och majs i för den som gillar det) - köttbullar och potats och sås, bladsallad - fiskbiffar med klyftpotatis och tzatziki och bladsallad med tomater - broccolipaj med vitkålssallad med morot i - pasta med kräftstjärtar och gräddsås, vin, dill, fiskfond Sen gör man en standard handlingslista för frukosten och frukt osv. Då behöver man bars fundera på t ex pappaer och diskmedel och sånt inför varje handling. Den mesta av matennovan kan man förbereda innan det är dags för middag. Sen rekommenderar jag att köpa en mirakeltrasa att torka golver med. Då kan man skippa dammsugandet oh endsst våttorka golven. Enklare snabbare och man slår två flugor i ek smäll plus att man inte behöver släpa runt på dammsugan. Jag köper även middagskassar och lådor från årstiderna.com. Det ian man göra till helgen om maan känner att man har rådnch vill pröva något nytt. Barnkläder köper jag pånblocket och endast i stora paket så at jag inte behöver göra det så ofta. Nya kläder får barnen ofta från farmor till födelsedagar och så. Jag städar ett jobbigt rum ordentligt per vecka. Det betyder badrum, toa, kök och vardagsrum blir ordentligt genomgånget var fjärde ve. Alltid något

• schersmin

Jag forbereder klader och mat och sant kvallen innan sa sliper jag stressa - och glömma- pa morgonen. Forbereder faktiskt aven mina klader och portfolj pa kvallen sa jag kan fokusera pa frukost istallet. Har aven en fantastisk dagmamma som tar emot barnen i pyjamas om det blivit lite snarjigt pa morgonen.

Mina barn dricker valling i nappflaska till frukost. Inget kladd, inget gnall och fort gar det! Dessutom blir de matta och far sig en massa naring. (sarskilt som min storsta ar valdigt liten i maten)

Brukar ocksa passa pa att gora smasysslor medans barnen leker eller busar intill. Tex tvattar jag badrummet medans de badar. Viker och lagger in tvatt medans de valjer / kivas om bocker till nattningen.

timer till tvattmaskinen! Sa kan du stalla in den till att bli klar nar det passar dig.

Cirka 2 ggr i veckan ater vi mat som inte kravs nan vidare lagning, tex spaghetti med pesto och lite majs i. Jag tycker inte vi behover ata kott varje dag, sarskilt inte 2 ggr om dan. Det ar bra for ekonomin ocksa:)

Vara  barn stadar inte upp efter sig (än) och forut spenderade jag massor med tid till att roja upp efter dem. Nu har jag dock investerat i en jattebox dar jag bara hivar in allting pa kvallen.

Ett tips for att slippa byta hushallspappersrulle stup i kvarten ar att kopa restaurangrullar. Vi har megatjjocka hushallsrullar som racker minst en vecka. Forut gjorde vi nog av med en om dan...

Jag stadar "bara" var tioende dag. Da dammar jag och dammsuger hela huset och skurar golv i kok och badrum. Mellan stadningarna kor jag nagra varv med stavdammsugaren och torkar av det varsta i badrum och kok sa att det inte ska bli jattesmutsigt. Hatar att stada sa det ar verkligen ingen prioritet!

Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips