Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Ge mig era bästa "spara tid" tips

på tal om tvätt, vi har också fem barn boende hemma...tre tonåringa roch två 1½ åringar.
    Torkar nästa all vätt i tumlare, viker in direkt i allas fack i tvättstugan så får de hämta själva..har i princip aldrig tvätthögar.

Mat; skriv matlista och håll er till den. Handla bara en gång i veckan...spar både tid och pengar :)
    Förbered en del maträtter de dagarn ni är hemma och lägg in i frysen; kallops, lasagen, köttgryta, flygande jacob, dill eller pepparrotskött etc
    Eller någon form av matkasse hem, typ Linas matkasse..vi har det inte då vi är så stor familj att det blir väl dyrt, men med ett eller två barn tror jag det spar.

Städhjälp om ni har råd; i alla fall två gånger i månaden är guld värt att få städat hemma!

• mandelblomma
    2babiesmom skrev 2010-05-20 18:18:12 följande:
    Nu har jag läst tråden, inte haft tid förräns nu (hehe ironiskt) Igår låg jag i magkramper hela kvällen pga vad jag själv tror är magsår av all vardaglig stress. och medans jag låg där i smärtornas tecken var det enda jag kunde tänka: FAN också, jag har inte tid med det här, jag skulle ju gå ut och städa ur bilen lite.... Har ni fler tips ang. de här små skitsakerna man måste göra i livet..... Som idag.... stressade som en galning att hinna in på Lindex innan jag skulle hämta lillan på dagis för att panikhandla lite sommarkläder för att upptäcka att ett par av byxorna var för små....... man suckar och tänker: Jahaaa när ska jag hinna byta dem nu då? Allt man gör, gör man i stress o pga det så blir det MER jobb... eller: vi har ett paket som ska hämtas nu på macken...Innan 20 men först måste vi äta annars blir sambon sur som ett bi (lågt blodsocker eller vad det nu är) Sen måste lillan badas... alltså verkligen måste... och sen måste hon läggas för hon är SKITTRÖTT nu och asgrinig. åhh.... alla grejer som ska göras ligger på hög och bilen ser ut som fan....
    kläder kan du handla i lugn opch ro på nätet, både till barnet och er.
    Angående situationen nu med paketet...skicka maken medans du lagar mat eller badar barnet...eller tvärtom :)
  • mandelblomma
    lövet2 skrev 2010-05-20 19:37:13 följande:
    Gör aldrig bara en sak åt gången utan minst två! När vardagen är som stressigast kan jag få tid för mina små privata nöjen på det sättet: Se på TV - och stryka Diska - och förhöra läxa Laga mat - och hjälpa nästa barn med läxan Läsa saga - och dricka kaffe Äta lunch - och läsa tidningen Duscha - och skrubba duschkabinen Bada barn - och städa badrummet Åka buss - och sova lite extra Ta en promenad - och gå förbi med sopor till Återvinningsstationen
    seriöst, på sikt tror jag inte det är så bra att alltid ha det så!
    Inte undra på att många kvinnor går in i väggen då de inte ens kan ta sig tiden att duscha utan att städa duschkabinen!
    No way säger jag!
  • mandelblomma
    ääni skrev 2010-05-20 20:05:54 följande:
    Kanske inte passar alla men man går inte in i väggen för att man är effektiv och slår två flugor i en smäll. Det krävs vanligen mer än så.
    såklart, men har man det mönstert i sitt liv att man inte ens kan duscha utan att tänka effektiv...ja då tycker jag faktiskt det gått för långt.
    jag är självhögeffektiv med fem barn, hus och chefsjobb...men att inte ens unna mig TV utan att stryka eller duscha utan att städa, aldrig..;)
  • mandelblomma

Klipper in den vi har den här veckan och förra.
    Och köp en grundläggande kokbok! :)

-lasagne med kyckling och bladspenat.
    -grillat av maken ( jag är bortrest)...korvar av olika slag, potatis sallad och tillbehör.
    -köttfärslimpa med keso och rivna morötter i...kokt potatis, gräddsås och salt gurka.
    -ugns stekt torsk på spenatbädd och vitlöks sky...pressad potatis och spenatsallad med rädisor, cocktailtomater och fetaost.
    -pizza från sonens praktikställe, han bjuder , men gör egen i stället
    -bortbjudna på grill - gör ex grillspett på fläskfile, korv och grönsaker
    -limemarinerad hel kyckling i ugn med en potatis sallad med vinägrett till och kall cf lime och vitlöks sås

v2
    --lasagne
    --kycklinggryta med sambal oelek och tabasco, ris och vitkåls sallad till.
    --varma smörgåsar och tomatsoppa
    --grilla helstekt fläskfile, hemgjord potatis sallad med soltorkade tomater, ruccola och diverse annat gott.
    --Lax i kapprock ( citronsmör, dill, tomater och vitlök) och pressad potatis och kall rom sås.
    --musselsoppa
    --lammstek och rotsaksgratäng

2babiesmom skrev 2010-05-21 13:06:44 följande:
    Kan någon vänlig själ komma med en matsedel för 7 dagar? Jag kan inte... försöker tänka och det blir svart. Det här med att hitta på mat är bland det svåraste som finns. Jag kan skriva vad vi INTE äter: Inget från havet (jag är allergisk men försöker få in en dag med nåt med fisk åt lillan iaf, hon får ju fisk på dagis) Inge linser och sådant. Det vägrar 77% av familjen äta Resten tror jag är ok, inge avancerat. Jag är en urdålig kock
  • mandelblomma
    Bondfia skrev 2010-06-12 10:23:59 följande:
    Jag storhandlar med tvillingarna på 10 mån, + ibland de andra, och ska man få med sig nåt hem gör jag så här: Ena babyskyddet sätter jag ovanpå kundvagnen på tvären i fram, andra babyn får sitta i utfällbara sitsen med skärp om midjan, så kan man fylla vagnen med råge, trots att de små är med!
    (¯`°•.¸ ♥ Mor till Anton-00, Nils-03, Carl-06, Elon-09 och Ida-09 ♥ ¸.•°´¯)

jag med fast jaghar två stycken i kundvagnen...( de är 1½ år) en i lilla sitsen som är för barn och en lös i vagnen...och så packar jag under och runtomkring och ger ungarna allt de får provsmaka i affären ;)
Svar på tråden Ge mig era bästa "spara tid" tips