• Eddam

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Hej!!

Min mens och ÄL har strulat sen sonen slutade amma så nu har jag fått Primolut Nor för att få igång mensen för att sedan börja med Pergotime!

Finns det fler i ungefär samma sits? Fler som snart ska börja med Pergotime??

• Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??
  • MD77
    Smurfette77 skrev 2010-09-19 20:05:52 följande:
    Idag är jag 3 dagar efter ÄL och har lite "mensvärk", någon annan som haft det efter att  ha tagit pergo? Man känner ju iofs efter alldeles för mycket just nu Skäms
    Jag hade ÄL 16-17/9 och sitter här och känner samma sak som du...börjar tro att det kanske har med Pergon att göra. Enlingt BM så gör de att alla känningar förstärks. Men jag hoppas att det inte är mensvärk vi känner!Glad 
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • sassa07
    MD77 skrev 2010-09-19 20:00:00 följande:
    Sasa07: Ser att du är först på listanGlad Tänker du vänta till BIM med att testa? Det är ju riktigt spännande...blir det första plusset! Hoppas verkligen det!
    Jag testar på BIM dagen! Ingen idé att vänta längre för då går jag bara å väntar på att testa mig å då inbillar jag mig att mensen blir försenad! Bättre att ta det och sen koppla av å visar det neg. kommer säkert mensen med en gång!

Barnlängtan: Man kan ha mens utan ÄL! En kvinna med normal menscykel (28 dagar) har 9-10 äl/år
    Min första mens efter att jag slutat med ppiller kom ca 5 veckor senare, men ok tyckte jag, var glad att den kom tillbaka så direkt efter att jag slutat... Sen varierade den mellan 5-7 veckor!!! Urjobbigt! Körde med äl-test ibland men blev bara stressad å knäpp av dom!
    Sen kom jag till gyn efter ett år å då fick jag svar: ingen ÄL! Har ätit 2 kurer med Pergo men fick inget nytt denna månad så vi får väl se om jag har haft en egen denna månaden. Första kuren fick jag äl andra vet jag inte!
  • Smurfette77
    MD77 skrev 2010-09-19 20:15:22 följande:
    Jag hade ÄL 16-17/9 och sitter här och känner samma sak som du...börjar tro att det kanske har med Pergon att göra. Enlingt BM så gör de att alla känningar förstärks. Men jag hoppas att det inte är mensvärk vi känner!Glad 
    Ja jag tror också det har med pergon att göra, jag brukar ha lite känningar annars också, men mycket senare, mer precis innan mens! Nu ska man bara härda ut med den långa väntan också Glad
  • Eddam
    Fjällräven skrev 2010-09-19 17:54:39 följande:
    Ändrar lite i listan, så den hamnar i turordning

Nu-ska-det-bli-barn-lista

Sancia: ÄL 12/9 BIM 26/9 (1:a försöket med Pergo, 2a barnet)
    Fjällräven: ÄL - 14/9, BIM 28/9 (2:a barnet)
    MD77: ÄL - 17/9 BIM - 1/10 (2:a försöket, 1:a barnet, 2:a Pergokuren)
    Fimpen72: - BIM 15/10 (2:a försöket, 4:e barnet, 2:a Pergokuren)
    Syskonmaking: ÄL 18-19/9 BIM 2/10 (4e försöket med Pergo, 2a barnet)
    Vad är det för turordning?? BIM eller?
  • Eddam

Barnlängtan: Jippie för utslag på ÄLtesten!!!!!!! Hejja på nu!!

Sassa: Jag sökte hjälp efter 4-5 månader eftersom min mens var väldigt oregelbunden/borta.. Då hittade dom direkt att jag hade PCO och ingen ÄL. Fick först bara Primolut för att försöka kickstarta kroppen men den var inte alls med på noterna, så det fick bli även Pergo.

-------------------

Jag fick ju första positiva Ältestet igårkväll och det är lika starkt fortfarande, antar att ägget inte har släppt riktigt än men JÄKLAR vad hungrig jag är!! Jag brukar aldrig få så att det kurrar i magen men det hinner det göra mellan varje måltid nu, började igår men jag antog mest att jag slarvat med maten men det är likadant om inte värre idag.. Känns helt sjukt! Någon annan som har blivit hungrig av tabletterna eller av/vid ÄL. Såhär kan jag inte minnas att jag känt förut..

• MD77
    Syskonmaking: Härligt med ÄL! Då vet man att det kan/kommer att bli en bebis!Glad Jag har aldrig känt sån hunger, tur det! Kan bero på att jag i helgen ätit en hel del, varit på bröllop och dop, så jag har intte hunnit bli hungrigGlad

Lycka till nu, det ska bli så kul med alla plus som kommer snart!
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • Eddam

Ja visst är det roligt med alla ägglossningar. häftigt att vi alla nästan är lika i cykeln oxå skiljer ju bara några dagar.. häftigt! Så nu tycker jag att det ska forsa in plus på samma sätt som äl har gjort! Jag håller tummarna för oss alla!!!

• sassa07
    Eddam skrev 2010-09-20 07:53:31 följande:
    Ja visst är det roligt med alla ägglossningar. häftigt att vi alla nästan är lika i cykeln oxå skiljer ju bara några dagar.. häftigt! Så nu tycker jag att det ska forsa in plus på samma sätt som äl har gjort! Jag håller tummarna för oss alla!!!
    Javisst är det spännande nu

Det du skrev om hunger har jag oxå känt runt äl. Jag har vart tok hungrig och käkat som en häst och även vart sugen på sött! Först tänkte jag att det kanske är min träning men jag har inte tränat så mycket mer per vecka än vad jag brukar göra....
  • Eddam
    sassa07 skrev 2010-09-20 09:37:43 följande:
    Javisst är det spännande nu

Det du skrev om hunger har jag oxå känt runt äl. Jag har vart tok hungrig och käkat som en häst och även vart sugen på sött! Först tänkte jag att det kanske är min träning men jag har inte tränat så mycket mer per vecka än vad jag brukar göra....
    Skönt att det är fler som är hungriga!!

Kan någon hjälpa mig med mitt problem?
    Jag har ju fått starkt pos på ÄLtesterna sen i lördags kväll, det är fortfarande lika starkt, dvs ägget har inte släppt än?? Tanken var ju att ta blodprov idag för att se om jag ägglossat men är det för tidigt om jag tar provet idag eller syns det redan nu??  
  • barnlängtan2011

Äl testen kan fortsätta vara pos även efter själva äl(så är det tex för mig). LH bildas i hypofysen i hjärnan så det har inget egentligen med äggstocken att göra. När LH når sin topp stimuleras ägglossningen, (äb har receptorer för LH som gör att proteolytiskaenzymer frisätts som gör att äb går sönder, om jag minns rätt). LH börjar vanligtvis att stiga vid 4-5 tiden på natten och äl sker ca 40h senare. Sen sjunker LH nivåerna men man kan fortfarande få pos på äl testen några timmar/dag till. Antar att det var tänkt att du skulle ta progesteron cd21? Det är ju då baserat på en 28 dagars menscykel där äl inträffat dag 14. Tror nog att dag är något tidigt, borde ju rimligtvis vara 1 vecka efter äl som provet ska tas. Gjorde vul idag och äb på vänster sida är nu 27 mm och de två på höger bara 15mm, så det verkar ju lovande, även om den på vänster är lite stor kanske?

Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??