• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • buffybus

Och när dem sen förbjuder vissa raser så skaffar det folket en annan hund så problemet lär inte försvinna om man förbjuder just en ras!

Problemet ligger hos oss som uppfostrar dem! Ge dem mer utbildning istället innan man skaffar en hund el nått

• bubblan79
    buffybus skrev 2010-10-17 15:06:25 följande:
    Och när dem sen förbjuder vissa raser så skaffar det folket en annan hund så problemet lär inte försvinna om man förbjuder just en ras!

Problemet ligger hos oss som uppfostrar dem! Ge dem mer utbildning istället innan man skaffar en hund el nått
    kan inte mer än att hålla med!!!!

Ge alla blivande djurägare utbildning, man måste gå en kurs innan man får ta hem sitt djur...
    tror att det skulle vara bra för alla även dom som funderat på anat djur än hund.
    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Sarah f

TS är oerhört okunnig. Jag har haft bullterrier när mina barn var bebisar och en dobermann när de var åtta till nu. Bullisarna tjänstgjorde som saccosäck i myshörnan och min dotter på nio år promenerade med  dobbisen utan problem. Lugna, coola stabila hundar.

• Livet30
    Modgun skrev 2010-10-17 11:43:08 följande:
    Jo men en ptibul är ju en kamphund, på samma sätt som en bc är en vallhund, förstår du liknelsen? Jag har en kamphundbastard hemme och tagit hand om en pensionerad kamphund, så fördommar inte jag iaf. Klart att alla hundar är farliga, men alla hundar är inte kamphundar. Visst du kan ha en schäfer i "pitten" också, men det är inte dess ursprungliga syfte. Det ursprungliga syfte är vallning om jag inte minns fel, alltså en kampande vallhund.
    Jag förstår din liknelse. Men att påstå att dagens såkallade kamphundsraser är som de ursprungligen var tänkt att är helt fel. Från början kom dagens alla raser ur ett fåtal hundraser, så grund och botten är alla hundar just dessa hundar. 
  • ALTP9082
    bubblan79 skrev 2010-10-17 14:58:51 följande:
    Läs detta!
    Det är inte hunden det är fel på, är ju helt fel sätt att gå till väga genom att förbjuda vissa raser bara medans ägarna får fortsätta skaffa sig hundar..

ttela.se/mera/2.2709/1.966432-okunskap-kan-le...
    Läste precis denna artikeln och jag håller med om allt som står i den. De känns som att den personen som har startat den här tråden inte är så insatt vad de gäller hundar, eller är jag helt ute och cyklar? Och de är inte alls skitsnack att de är ägaren som påverkar hunden om den får ett aggressivt beteende, men däremot kan jag säga att jag tror att de finns vissa raser som har lättare för att bli de än andra.
    Och sen så finns de ingen hund som går till attack om den inte blir provocerad eller hotad, så frågan är ju också vems fel de är, hundägarens eller den som blir attackerad?
    Sen är de återigen den s k bitlistan, hittar tyvärr ingen statistik på den men enligt vad man kan läsa sig till så är de ju inte de s k kamphundarna som ligger högst upp, utan de är dom trevliga å snälla familjehundarna som golden och dalmatiner.

Jag är så trött på att höra åsikter från folk om vilka hundraser som man ska få ha och inte när dom i själva verket inte kan ett skvatt om hundar, utan har bara en åsikt för att dom har läst att en viss ras har gått till attack. Ta reda på fakta innan ni kommer med förslaget om att vissa raser ska förbjudas! Hittade ett bra citat från ett annat forum, Forum för vetenskap och folkbildning, där skriver signaturen Flugan så här: "Personligen hoppas jag att vi kommer att förstärka och effektivisera lagen om strikt ägaransvar och förändra polisväsendets och rättsväsendets attityd gentemot olämpliga hundägare samt kunskapen om t.ex. hundar, istället för att förirra oss i skitsnack om enskilda hundraser. Någon som vet om det är fler opelbilar än fordbilar som är inblandade i trafikförseelser ? Kanske borde vi förbjuda vissa bilmärken ? Eller kan det vara bilföraren som har något med det hela att göra ?"
  • Digestive

Vet knappt vart man börjar. Problemet ligger ju i hur människor uppfattar hunden och den okunskap som florerar kring den. Människor hör ordet kamphund och inbillar sig att hundarna därmed kan utgöra en fara för människor, när de snarare skulle utgöra en fara för andra hundar - utifall aveln för 80 år sedan fortfarande skulle ha en inverkan på deras beteende överhuvudtaget. Det har gått en hel del hundgenerationer sedan de avlades med kampegengskaper i fokus.

Dagens American Staffordshire Terrier har ingen och har aldrig haft någon skärpa med i sin avel överhuvudtaget. De lämpar sig inte som hundar med skärpa då deras fysik knappast gör dem lämpliga för att hantera människor fysiskt (enbart psykiskt genom sin storlek och proportioner - som vi människor så lätt går på). De tål mycket, känner lite och kan utdela fruktansvärt kraftiga bett - allt för att göra en kamp mellan hund och hund så lång och underhållande som möjligt. Mot en människa hinner de dock inte med, även om de såklart kan ställa till med en stor skada om människan blev attackerad oförberedd. Skillnaden på hundar som har avlats med faktiskt skärpa och på kamphundar hör till något väldigt uppenbart för dem som vill spendera lite betänketid på ämnet.

Exempelvis Dobermann och Schäfer har avlats för skärpa och den som inte ser skillnaden på fysiken hos de här två exemplen och på kamphundarnas dito bör skaffa sig glasögon illa kvickt. Det finns även en mental skillnad som skiljer dessa två hundtyper åt som dag och natt; i många fall så stor att det nästan känns som att jämföra farlighetspotentialen mellan en burdus tonåring i storlek slugger med en vuxen yrkesmördare.

• Faber
    ALTP9082 skrev 2010-10-17 19:19:35 följande:
    Läste precis denna artikeln och jag håller med om allt som står i den. De känns som att den personen som har startat den här tråden inte är så insatt vad de gäller hundar, eller är jag helt ute och cyklar? Och de är inte alls skitsnack att de är ägaren som påverkar hunden om den får ett aggressivt beteende, men däremot kan jag säga att jag tror att de finns vissa raser som har lättare för att bli de än andra.
    Och sen så finns de ingen hund som går till attack om den inte blir provocerad eller hotad, så frågan är ju också vems fel de är, hundägarens eller den som blir attackerad?
    Sen är de återigen den s k bitlistan, hittar tyvärr ingen statistik på den men enligt vad man kan läsa sig till så är de ju inte de s k kamphundarna som ligger högst upp, utan de är dom trevliga å snälla familjehundarna som golden och dalmatiner.

Jag är så trött på att höra åsikter från folk om vilka hundraser som man ska få ha och inte när dom i själva verket inte kan ett skvatt om hundar, utan har bara en åsikt för att dom har läst att en viss ras har gått till attack. Ta reda på fakta innan ni kommer med förslaget om att vissa raser ska förbjudas! Hittade ett bra citat från ett annat forum, Forum för vetenskap och folkbildning, där skriver signaturen Flugan så här: "Personligen hoppas jag att vi kommer att förstärka och effektivisera lagen om strikt ägaransvar och förändra polisväsendets och rättsväsendets attityd gentemot olämpliga hundägare samt kunskapen om t.ex. hundar, istället för att förirra oss i skitsnack om enskilda hundraser. Någon som vet om det är fler opelbilar än fordbilar som är inblandade i trafikförseelser ? Kanske borde vi förbjuda vissa bilmärken ? Eller kan det vara bilföraren som har något med det hela att göra ?"
    Fast en del Oplar kanske är krocksäkrare än en del Fordar?
  • Stealth
    Faber skrev 2010-10-17 12:11:17 följande:
    Licensen skall vara graderad, ju större skada hunden har potential att åsamka ju mer omfattande skall utbildningen vara. I annat fall finns risken att man av kostnadsskäl lobbar fram en tandlös symbolisk kvällskurs uppdelad på två tillfallen.
    Hur tänkte du nu? Hur ska du finansiera en individualiserad utredning av varenda jycke som föds?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Novelli

Tråden har blivit för stor så jag hittar inte eventuella kommentarer ämnade till mig...Förvånad

Hur som helst så skrev jag att det finns många som är jättebra hundägare men det finns de som inte skulle ha hund, varken stora eller små. Därför vill jag införa "hundkörkort" för alla hundar.

Jag är bara rädd att möta en jättestor hund med en dålig ägare, rädd att den ska bita mitt barn som man läst om.

Jag vill att alla hundar ska vara kopplade, stora som små. Har för mig att det finns en lag på det.

• Faber
    trollkarl skrev 2010-10-17 13:39:38 följande:
    min personal är väldigt nöjda, vill inte byta jobb. gjorde undersökning inom företaget med anonymitet med konsultfirma. ingen vill byta för att dom är så nöjda. sen att du inte klarar av nån som är rak och ärlig fast rättvis får stå för dig.
    Källa tack.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!