Inlägg från: bubblan79 |Visa alla inlägg
  • bubblan79

Förbjud dessa jävla kamphundar!

själv har jag inga problem med varken rottisar eller pitbulls och alla vi träffat har vart supergoa utom kanske schäfrar som vart militärhundar.. de skaman verkligen akta sig för!
    nej PUDLAR är nog värsta sorten och det beror ju oftast påderas ägare.. och JA dom kangöra skada och framförallt på barn som inte är så höga..
    min chihuahua älskar kamphundar och dom leker hur bra som helst... allt är ett ägarproblem enligt mig.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • bubblan79
    Faber skrev 2010-10-13 16:48:36 följande:
    Det är ingen som förnekat att mindre hundar kan göra skada men fråga dig själv om du hellre möter en rasande Chihuahua än en dito Pitbull. Vilken tror du att du har störst chans att freda dig mot utan allvarliga skador?
    nja jag tycker nog mer det hänger på ägaren.. ett förbud kommer knappast att hjälpa.. ska man förbjuda alla hundar över 3 kilo då?
    det finns ju rasande hundar i alla raser och det beror ju oftast på fel uppfostran eller någon sjukdom som ägaren inte brytt sig kolla upp
  • bubblan79
    Faber skrev 2010-10-13 16:56:13 följande:
    Suck, inse att när man beslutar om eventuella förbud bryr man sig inte om sådant. Anta att man från politiskt håll precis som i trafiksäkerhetsarbetet sa: 10 attacker/år med allvarliga skador från en viss ras är acceptabelt annars måste vi besluta om förbud. Nästa år är det 12 för att efter ytterligare ett år senare vara 14. Man beslutar då om ett förbud, när man tar beslutet tar man ingen hänsyn till om det är ett rasproblem eller ett ägarproblem. Det faktum att antalet attacker/år överskridit det man satt som acceptabelt är det enda som spelar någon roll.

Ovanstående är endast ett exempel för att illustrera hur beslut tas.
    jag hoppas att det systemet ändras och vad jag har förstått det som så är det många politiker nu som inte alls håller med om att detta system funkar
  • bubblan79
    Faber skrev 2010-10-14 11:39:32 följande:
    Hur kan man vara rädd för något som inte kan döda eller allvarligt skada en?
    jag är tex livrädd för spindlar.. kallas fobi
    de som är här i sverige kan jag döda hur lätt som helst, dom kan inte skada mig men jag svimmar varje gång nästan.. jag är livrädd.
    kan ju tänka mig att det är så för en del när de tänker på kamphundar oxå..
  • bubblan79
    Faber skrev 2010-10-14 14:49:27 följande:
    Ja men när det gäller hunden är det inte riktigt en fobi eftersom det finns en möjlighet att bli attackerad även om den inte behöver vara stor.
    det låter ju som en fobi om man går runt och tror att alla ska attackera en.......

har aldrig vart med om det här men däremot mindre hundar som gör utfall ganska ofta
  • bubblan79
    Faber skrev 2010-10-14 15:01:22 följande:
    Jag tror inte att alla hundar skall attackera mig, däremot värderar jag det potentiella hotet från liten vs stor hund olika. Återigen, inte huruvida jag ska bli attackerad utan konsekvenserna om jag blir det.
    Ja alltså har du en rädsla för stora hundar för dom kan skada dig....
  • bubblan79
    Faber skrev 2010-10-14 15:07:16 följande:
    Nej inte en rädsla, riskbedömning och det är inte samma sak som fobi om man med fobi menar den strikt medicinska definitionen.

alltså ska man förbjuda allt som är stort och kan skada mer.. typ lastbil som gör större skada i en trafikolycka
  • bubblan79
    buffybus skrev 2010-10-17 15:06:25 följande:
    Och när dem sen förbjuder vissa raser så skaffar det folket en annan hund så problemet lär inte försvinna om man förbjuder just en ras!

Problemet ligger hos oss som uppfostrar dem! Ge dem mer utbildning istället innan man skaffar en hund el nått
    kan inte mer än att hålla med!!!!

Ge alla blivande djurägare utbildning, man måste gå en kurs innan man får ta hem sitt djur...
    tror att det skulle vara bra för alla även dom som funderat på anat djur än hund.
Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!