Novelli skrev 2010-10-16 13:52:47 följande:
När allt kommer till kritan så spelar det väl ingen roll om det är hundens eller ägarens fel. Saken är ju den att hunden inte kan föstå att det är fel att attackera andra individer, utan det är ägarens ansvar och om ägaren är ansvarslös och släpper lös en hund som attackerar ett litet barn, vuxen människa eller en annan hund så är det ägarens fel och han ska inte få ha hund alls.
Om alla hundägare haft sin hund kopplad ute bland andra, så hade det inte inträffat sådana här vidrigt onödiga händelser. Tyvärr så följer inte alla reglerna utan de släpper lös sin pitbull, chihuahua eller vad det nu är de har, och katastrofen är ibland ett faktum. Därför skulle jag se en lagändring, som förbjöd såna hundar helt och hållet. Ja, jag drar alla över en kant eftersom det handlar om barn som får ansiktena förstörda för livet eller ännu värre dör.
Jag har en liten chihuahuaflicka som tyvärr är ganska ilsk när hon ser andra hundar, men faktum kvarstår: hur ilsk hon än är så skulle hon kissa i byxorna om någon sa bu till henne. Hon kan helt enkelt inte skada en annan individ mer än ett par små bitsår i handen, hur ilsk hon än är.
Löjligt att jämföra en liten hund och en stor. En stor hund är oftast snällare och lugnare, visst, men vad händer om den blir sjuk och får ont? Den kan få en psykisk sjukdom och vet inte hur den ska uppföra sig plötsligt. Hundar som har ont kan bli aggressiva, utan förvarning. Det kan ju en liten också, men den stora och viktiga skillnaden är fortfarande att den lilla aldrig kan göra så stor skada som en stor hund faktiskt kan.
Det går att lära din hund att uppföra sig och skita i andra hundar, faktiskt. Det handlar om tid, tålamod, envishet och kunskap på hur man verkställer sin önskar i verkligheten. Sen så skiter många småhundägare i det, för de kan släpa med sig sin lilla hund ändå OCH folk blir inte rädda för en sån hund även om den uppför sig som en idiot.
Min kompis har två st sånna små som dig och dom leker med Rottweilers nästan varje dag OCH de uppför sig mot andra hundar. Men så har hon lagt tid på sina hundar också, hon låter dom inte komma undan med ett felaktigt beteende bara för att de är små och behändiga. Dessa hundar får ju även springa lösa också, för de lyssnar ju på sin ägare.
Jag tror man ser problemen olika bara, väljer vilken sida av det som är viktigast för en själv. För mig är det viktigt att mina hundar mår bra, att vår flock är i balans. Det är ett stort arbete och jag är på långa vägar inte klar, för jag har en hund som inte uppför sig ute på gatorna, ibland när vi möter hundar låter hon som ett monsyter, det är inte okej, det är något vi tränar på OCH det är något som skall bort, det beteendet skall bort helt enkelt. För jag tänker inte ha en hund som uppför sig så. Nu är jag mycket tacksam för att min andra hund hjälper mig att fostra vår Rottweiler och visar henne vad som är fel och sätter henne på plats. Något folk tror är omöjligt för att hon väger max 10kg, men det handlar om mentalitet! Den lilla är äldre, mer mogen och Rottisen är en snorunge jämförelsevis! Även om folk har svårt att fatta det!