Modgun skrev 2010-10-16 09:26:28 följande:
DU tvivlar på det, men det kan man vist få den att göra, om du hade haft det minsta sunda förnuftet så hade du förståt att apbt är en mångsidig hund. Varför skulle dte vara anorlunda? finns skräckexempel där också, minns du 80-talet?.
Innan du utalar dig om apbt så kanske du ska skaffa dig irl erfarenheter av den, läsa på vad som är rastypsikt eller inte.
Ja det måste du.
Eftersoma att du inte vet OM du har träffat en renrasig apbt så kan du ej heller uttala dig om hur den potentiellt farlig den är. Det är som att påstå att alla zigenare stjäl, det gör dom ju inte.
Förstår du fotrfarande inte.? Det som ni okunniga läser om i aftonh*ran är attacker som med största sannolikhet är orsakade av diverse bastarder. Alltså så är det BLANDRASAVELN som man måste ta itu med (eller stoppa helt om jag hade fått bestämma) Dessa aggresiva hundar uppkommer när kretai pch pleti får avla helt ohämmat i jakten på pengar.
Jag lånar ditt inlägg lite, Modgun, och utvecklar lite om det är OK?
En oreglerad blandrasavel i sig indikerar ju att uppfödaren ifråga förmodligen inte är lämplig hundägare och framför allt inte en bra förebild när det gäller handhavande av hundar som kämpar mot fördomar. Där tror jag att alla som skrivit inlägg i denna tråd kan vara överens; kamphundsliknande bastarder används allt för ofta som penisförlängare.
Men det finns också ytterligare en aspekt när det gäller just blandrasavel och det är att två (eller fler) rasers egenskaper blandas helt urskiljningslöst.
Ett exempel: Para en hundras som är förarvek men har stark kamplust med en hundras som har skärpa och förmåga att fatta egna beslut. Resultatet kan bli en hund som vill vara sin ägare till lags, som är misstänksam mot andra människor, som tar kommandot i hotfulla situationer och som dessutom inte ger sig så lätt. I rätt händer kan detta vara en fantastisk hund men sätt den i händerna på en person som på ett enkelt sätt vill förtjäna respekt i kriminella kretsar eller en tonårstjej som tyckte att den lilla valpen var så gullig men inte ens har haft en hamster tidigare, så kan det gå åt helvete.