• tebax

Förbjud dessa jävla kamphundar!

Nu har man sett ett fall igen där ett barn har blivit atteckerad av dessa as! Kom inte och påstå att det beror på ägaren för det jävla skitsnacket går jag inte på. Dessa hundar borde föbjudas i detta land. Patetiskt att få ha sådana hundar , fattar inte hur Sveriges regering INTE ser problemet.

Ska man inte våga släppa ut sina barn att leka för att de kan bli attackerade av hundjävlar??

FAttar inte nöjet med att skaffa en hund som har fel i aveln från grund o botten!1111111111111111111111111

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 07:15
    Jag har varit bortrest ett par dagar och ser att jag fått över 2000 svar. Så jag kan knappast svara på allt men kul att se hur många som engagerat sig.

Ha det bra.

• Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!
  • ComicBookGuy
    Rikki skrev 2010-10-16 13:28:01 följande:
    Nu vet jag inte vad för slags hund du menar men med kamphund så tänker jag mig något i stil med en amstaff (amerikans bulldog) vilket kan vara en väldigt "elak" hund men också ett jätte fin och snäll hund, jag har träffat och lekt med många olika amstaffs, och jag kan säga att ofta beror det på hur hunden har blivit uppvuxen och hur ägren lärt den.  Amstaff har en gång i tiden varit en kamphund eller är än idag det, men jag kan lova dig de kan vara mycket snällare än andra hundar. Detta gäller även dobberman som jag har fått höra mycket skit om.
    Menar du att amstaff=amerikansk bulldog?
  • Modgun
    Rikki skrev 2010-10-16 13:32:30 följande:

Okey, jag har hört att man använt amstaff som kamphund i USA pga av dess muskler, de är inte så stora men de kan bygga upp mycket muskler med bra träning, men jag kan ha fel, men jag tycker det ändå är fel att man säger att det är hundens fel :/

hundens fel. apbt är avlad för det endamålet. och har man en sådan så ska man inte glömma det. kamp ha ringet med muskler att göra utan hur mycket game en hund har.
  • figurehead
    Faber skrev 2010-10-16 13:28:36 följande:
    Jag är medveten om hur det fungerar i stora drag, fast det är omöjligt att säga hur mycket mer benägen en blandras är att bita, i det individuella fallet kanske inte alls.

Dock så kan man ju ändra egenskaperna utan att blanda in andra raser genom att selektera på vissa individer med önskvärda egenskaper. Det skrivs ju också att så gjorts, man tog bort manbiters när man hade ögonen på sig, sen slutade man med det. I det fördolda gjorde man det aldrig. En dålig fighter som var manbiter sköt man på fläcken men om det gällde en hund med potential att bli champ såg man mellan fingrarna om den var folkilsk. Därför tror jag inte att renrasiga Pitbulls är så stabila som folk hävdar.

Hur många attacker gjordes av renrasiga kontra blandras? Jag har då inte hittat någon säker statistik på det.
    Har du sett hur hundkamp fungerar? Om du har det så borde du veta att "Handlern" kan ta i sin hund fysiskt och bryta kampen utan att han blir biten. Hunden är helt fokuserad på den andra hunden.

Det finns ingen sån statistik. Men du kan ju alltid studera "fakta" på Dogbitelaw eller någon liknande sajt för skräckpropaganda.

Hur förklarar du Calgary? Länken jag postade.

Dessutom så kan du ju studera mentaltesterna som är gjorde på Amstaff i Sverige.
    Praeclarum custodem ovium lupum
  • figurehead

Amstaff = American Staffordshire Terrier
    Ambull = Amercian Bulldogg
    APBT = Amercian PitBull Terrier
    Staffe = Staffordshire Bullterrier

• figurehead
    Rikki skrev 2010-10-16 13:32:30 följande:

Okey, jag har hört att man använt amstaff som kamphund i USA pga av dess muskler, de är inte så stora men de kan bygga upp mycket muskler med bra träning, men jag kan ha fel, men jag tycker det ändå är fel att man säger att det är hundens fel :/

Amstaffen är avlad ur Pitbull.

Man ville ha en hund för utställning med mildare temperament.

Därför APBT registrerad hos United Kennel Club och Amstaffen registrerad hos American Kennel Club vilket också gör att APBT inte går att registrera som renrasigi Sverige pga SKK samarbetar med American Kennel Club.
  • HäckHäxan
    Faber skrev 2010-10-16 13:22:03 följande:
    Nu är vi ju där igen, din schnauzer är inte farligare än en Rottweiler, Pitbull, Schäfer eller ens en Stövare. Den har helt enkelt inte den fysiska kapaciteten. Det man inte tolererar från en stor hund ska man inte heller göra från en liten, den skall vara lika väluppfostrad.

Dock kvarstår faktum, din schanuzer kan vara hur folkilsk den vill, den kommer aldrig att invalidisera någon eller ännu värre.
    Så det är inte själva bitbenägenheten som visar att en hund är i obalans / farlig utan bara storleken som avgör eller hur menar du nu?

Du har till viss del rätt, hon skulle inte kunna skada dig nämvärt, men hon skulle kunna skada ett mindre barn för livet. Hon skulle kunna skada andra mindre djur och hon skulle med alla säkerhet också kunna döda dom. Hon har redan dödat djur, en fågel för bara några månader sen. En fågel som min Rottis hittade, tog tag i vingen och släppte den på kommando. Men då upptäckte den lilla (mördarhunden) den och smack så var den död. Där stod jag och såg blodet rinna längs asfalten och hur livet lämnade den. Felet är mitt, det är inget som går att snacka bort. I min värld kunde det lika gärna varit någons väns husdjur.

Men till saken hör att hon ändå följde sin instinkt, hon är framavlad från start till att döda råttor, i hennes värld var det säkert ingen skillnad på pipande fågel och pipande råtta.

Av de hundraser du nämt här ovan så är det bara en jag inte blivit biten av, det är pitbull. De andra har jag fått bett av. Men ingen av de har någonsin bitit igenom min hud så jag börjat blöda. Det har min dvärgschnauzer gjort, flera gånger har jag blött som en gris efter hennes bett. Mina reflexer har inte varit snabba nog och jag forstod inte helt i vilket kasst skick hon var i när hon kom till mig. Men till saken hör att jag behöll henne, hon lever OCH jag hade behållt även en större hund under samma förutsättningar om den hade samma potencial som jag såg hos schnauzern när hon kom hit.

Jag personligen ger upp hoppet om många människor långt innan jag ger upp hoppet om en hund i obalans, hundar brukar generellt vara mycket lättare att "laga" än människor verkar vara.

Men du har rätt, oavsett storlek skall hundar ha samma fostran, samma regler och kunna uppföra sig! det var alltid mitt mål med schnauzern. Så just därför har jag ju uppfostrat min lilla hund, hon kan uppföra sig, hon skäller aldrig ute och hon skiter fullkomligt i både människor och andra hundar. Hon kan sitta okopplad utanför en affär och vänta, när jag kommer ut så kommer hon sitta kvar, hon gör sitt jobb väl helt enkelt. Men hon är fortfarande en av de "farligaste" alltså bitbenägna hundarna jag råkat ut för.
    *gråter blod* Kom just på att min rumpa är för alltid förlorad! Fan också, skulle aldrig bytt bild!!!
  • HäckHäxan
    Rikki skrev 2010-10-16 13:28:01 följande:
    Nu vet jag inte vad för slags hund du menar men med kamphund så tänker jag mig något i stil med en amstaff (amerikans bulldog) vilket kan vara en väldigt "elak" hund men också ett jätte fin och snäll hund, jag har träffat och lekt med många olika amstaffs, och jag kan säga att ofta beror det på hur hunden har blivit uppvuxen och hur ägren lärt den.  Amstaff har en gång i tiden varit en kamphund eller är än idag det, men jag kan lova dig de kan vara mycket snällare än andra hundar. Detta gäller även dobberman som jag har fått höra mycket skit om.
    Ursäkta mig, men nu har du verkligen gjort bort dig med din egen okunskap, amstaff och amerikans bulldog är två helt olika hundraser!

Så med den okunskapen bevisad, hur skall någon kunna lita på det du skriver i denna fråga?

Sen håller jag med dig om att uppfostran och ägaren spelar roll på hundens mentala tillstånd oavsett ras.
    *gråter blod* Kom just på att min rumpa är för alltid förlorad! Fan också, skulle aldrig bytt bild!!!
  • Novelli

När allt kommer till kritan så spelar det väl ingen roll om det är hundens eller ägarens fel. Saken är ju den att hunden inte kan föstå att det är fel att attackera andra individer, utan det är ägarens ansvar och om ägaren är ansvarslös och släpper lös en hund som attackerar ett litet barn, vuxen människa eller en annan hund så är det ägarens fel och han ska inte få ha hund alls.

Om alla hundägare haft sin hund kopplad ute bland andra, så hade det inte inträffat sådana här vidrigt onödiga händelser. Tyvärr så följer inte alla reglerna utan de släpper lös sin pitbull, chihuahua eller vad det nu är de har, och katastrofen är ibland ett faktum. Därför skulle jag se en lagändring, som förbjöd såna hundar helt och hållet. Ja, jag drar alla över en kant eftersom det handlar om barn som får ansiktena förstörda för livet eller ännu värre dör.

Jag har en liten chihuahuaflicka som tyvärr är ganska ilsk när hon ser andra hundar, men faktum kvarstår: hur ilsk hon än är så skulle hon kissa i byxorna om någon sa bu till henne. Hon kan helt enkelt inte skada en annan individ mer än ett par små bitsår i handen, hur ilsk hon än är.

Löjligt att jämföra en liten hund och en stor. En stor hund är oftast snällare och lugnare, visst, men vad händer om den blir sjuk och får ont? Den kan få en psykisk sjukdom och vet inte hur den ska uppföra sig plötsligt. Hundar som har ont kan bli aggressiva, utan förvarning. Det kan ju en liten också, men den stora och viktiga skillnaden är fortfarande att den lilla aldrig kan göra så stor skada som en stor hund faktiskt kan.

• Novelli
    Modgun skrev 2010-10-16 13:23:07 följande:
    och enbart därför ska ma nbehöva ha license på en hund som KAn ådstakomma stor skada?
    Varför har man inte cykelkörkort, när man måste ha körkort för att få köra bil?

Därför att en cykel inte kan åstadkomma lika stora skador som en bil kan.
  • view

Du vet inte vad du pratar om! En terrier är fan mer aggresiv till naturen än en tex pittbull..... och det ÄR ägarens fel inte hundens...ge mig en liten hund så ska ja bevisa att jag kan få den aggresiv och jätte farlig och bita villt men inte kommer någon att skriva om det... jag låter dessa "kamphundar" vara runt min son men om det kommer en terrier så håller jag ögona noga på den......

Svar på tråden Förbjud dessa jävla kamphundar!