Faber skrev 2010-10-16 13:22:03 följande:
Nu är vi ju där igen, din schnauzer är inte farligare än en Rottweiler, Pitbull, Schäfer eller ens en Stövare. Den har helt enkelt inte den fysiska kapaciteten. Det man inte tolererar från en stor hund ska man inte heller göra från en liten, den skall vara lika väluppfostrad.
Dock kvarstår faktum, din schanuzer kan vara hur folkilsk den vill, den kommer aldrig att invalidisera någon eller ännu värre.
Så det är inte själva bitbenägenheten som visar att en hund är i obalans / farlig utan bara storleken som avgör eller hur menar du nu?
Du har till viss del rätt, hon skulle inte kunna skada dig nämvärt, men hon skulle kunna skada ett mindre barn för livet. Hon skulle kunna skada andra mindre djur och hon skulle med alla säkerhet också kunna döda dom. Hon har redan dödat djur, en fågel för bara några månader sen. En fågel som min Rottis hittade, tog tag i vingen och släppte den på kommando. Men då upptäckte den lilla (mördarhunden) den och smack så var den död. Där stod jag och såg blodet rinna längs asfalten och hur livet lämnade den. Felet är mitt, det är inget som går att snacka bort. I min värld kunde det lika gärna varit någons väns husdjur.
Men till saken hör att hon ändå följde sin instinkt, hon är framavlad från start till att döda råttor, i hennes värld var det säkert ingen skillnad på pipande fågel och pipande råtta.
Av de hundraser du nämt här ovan så är det bara en jag inte blivit biten av, det är pitbull. De andra har jag fått bett av. Men ingen av de har någonsin bitit igenom min hud så jag börjat blöda. Det har min dvärgschnauzer gjort, flera gånger har jag blött som en gris efter hennes bett. Mina reflexer har inte varit snabba nog och jag forstod inte helt i vilket kasst skick hon var i när hon kom till mig. Men till saken hör att jag behöll henne, hon lever OCH jag hade behållt även en större hund under samma förutsättningar om den hade samma potencial som jag såg hos schnauzern när hon kom hit.
Jag personligen ger upp hoppet om många människor långt innan jag ger upp hoppet om en hund i obalans, hundar brukar generellt vara mycket lättare att "laga" än människor verkar vara.
Men du har rätt, oavsett storlek skall hundar ha samma fostran, samma regler och kunna uppföra sig! det var alltid mitt mål med schnauzern. Så just därför har jag ju uppfostrat min lilla hund, hon kan uppföra sig, hon skäller aldrig ute och hon skiter fullkomligt i både människor och andra hundar. Hon kan sitta okopplad utanför en affär och vänta, när jag kommer ut så kommer hon sitta kvar, hon gör sitt jobb väl helt enkelt. Men hon är fortfarande en av de "farligaste" alltså bitbenägna hundarna jag råkat ut för.