• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • BigDaddy
    Kate Ryan skrev 2010-04-25 21:36:37 följande:
    Först och främst så var tanken bara att poängtera att det finns kulturskillnader. Nu tror jag inte att kongoleser är kannibaler, dock finns det kannibalistiska inslag bland vissa av Kongos medborgare.www.expressen.se/1.144513"Svenska kulsprutebeväpnade FN-soldater vid en av infartsvägarna till Niemba i november 1961. Totalt 6 332 svenskar gjorde FN-tjänst i Kongo. 19 stupade – kropparna efter två återfanns aldrig. Major Stig von Bayer (till vänster) uppger att de åts upp av kannibaler." Egentligen helt orelevant men men.Det jag vill ha sagt är att vi föds in i kulturer. I Sverige är kulturen annorlunda än kulturen i norra Mongoliet. Livet för en nomad på den sibiriska tundran skiljer sig markant än för en svensk som har vistas i en storstad hela sitt liv. Att flytta denna storstadsmänniska från centrala stockholm till den sibiriska tundran och tro att denna person skulle klara sig lika bra är i många fall önsketänkande. Enligt din definition av främlingsfientlighet så är det främlingsfientligt att anta att hon skulle klara livet där borta lika bra som den inhemska befolkningen.
    Du har givit ett exempel om kannibalism som utspelar sig i en krigssituation. Om du vill kan jag ge liknande exempel på kannibalism där tyskar eller ryssar varit förövare. Skall vi tillskriva detta någondera nationalitets kultur?

Berätta hur definitionen jag gav menar att det är främlingsfientligt att anta att en svensk skulle klara av att överleva på taigan (det är det den kallas, inte tundra, då denna befinner sig norr om polcirkeln) i Mongoliet? Jag har ett annat ord för det, obildat, att anta något sådant men främlingsfientligt förstår jag inte. Hjälp mig gärna här.

För taiga se: http://en.wikipedia.org/wiki/Taiga
  • ThePointOfItAll
    Kate Ryan skrev 2010-04-25 21:36:37 följande:
    Först och främst så var tanken bara att poängtera att det finns kulturskillnader. Nu tror jag inte att kongoleser är kannibaler, dock finns det kannibalistiska inslag bland vissa av Kongos medborgare. www.expressen.se/1.144513 "Svenska kulsprutebeväpnade FN-soldater vid en av infartsvägarna till Niemba i november 1961. Totalt 6 332 svenskar gjorde FN-tjänst i Kongo. 19 stupade – kropparna efter två återfanns aldrig. Major Stig von Bayer (till vänster) uppger att de åts upp av kannibaler." Egentligen helt orelevant men men. Det jag vill ha sagt är att vi föds in i kulturer. I Sverige är kulturen annorlunda än kulturen i norra Mongoliet. Livet för en nomad på den sibiriska tundran skiljer sig markant än för en svensk som har vistas i en storstad hela sitt liv. Att flytta denna storstadsmänniska från centrala stockholm till den sibiriska tundran och tro att denna person skulle klara sig lika bra är i många fall önsketänkande. Enligt din definition av främlingsfientlighet så är det främlingsfientligt att anta att hon skulle klara livet där borta lika bra som den inhemska befolkningen.
    Du baserar alltså din antydan om att kongoleser är kannibaler på ett uttalande av EN person på 60-talet? Grattis!

Vilken tur då att kultur inte är något statiskt och att människan har en mycket god förmåga att anpassa sig...
    Man föds möjligen in i en kultur men den kulturen kan förändras oerhört under en livstid.
  • Nenne666
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-04-25 21:03:24 följande:
    Ok, du pratar om stadgade lagar osv. Att inte följa SFI undervisningen, må inte vara att rekomendera, men att då säga "vart fasen de de än kommer från och vilka omständigheter de flyr" ska de skickas tillbaks, bryter faktiskt mot rätten till asyl och fler artiklar under de mänskliga rättigheterna.
    Kommer någon hit för att få hjälp och ett tryggt liv för att sedan begå brott här, så skiter jag blanka fasen i vilka omständigheter dom flyr ifrån. Thats it!
    Då kan dom åka hem igen eller nån annanstans, men hit ska dom inte.

Och kommer man hit för att få det bättre, men att inte göra ett jota för att anpassa sig i samhället, så är ju inte viljan till nån förbättring vidare stor eller hur?

Och har inte Sverige nåt vettigt att erbjuda invandrare, så har inte heller sverige tillräckligt med resurser för att ta emot dom heller.

Busenkelt.
  • Hej hopp i blåbärsskogen

Personligen tänkte jag rösta på SD för att jag helt enkelt är missnöjd med den nuvarande invandringspolitiken. Jag är ytterst tveksam till att SD skulle göra det mycket bättre, MEN i min mening ligger grundproblemet i att vi inte tar hand om de som kommer hit och att vi då bara fortsätter att ta in fler innan vi löst våra problem är inte the way to go.

• BigDaddy
    Hej hopp i blåbärsskogen skrev 2010-04-25 22:36:44 följande:
    Personligen tänkte jag rösta på SD för att jag helt enkelt är missnöjd med den nuvarande invandringspolitiken. Jag är ytterst tveksam till att SD skulle göra det mycket bättre, MEN i min mening ligger grundproblemet i att vi inte tar hand om de som kommer hit och att vi då bara fortsätter att ta in fler innan vi löst våra problem är inte the way to go.
    Är det då inte bättre att blankrösta än att rösta på något som du är ytterst tveksam till som alternativ till att rösta på något du helt enkelt är missnöjd med? Hjälp mig förstå resonemanget, tack?
  • Hej hopp i blåbärsskogen
    BigDaddy skrev 2010-04-25 23:03:46 följande:
    Är det då inte bättre att blankrösta än att rösta på något som du är ytterst tveksam till som alternativ till att rösta på något du helt enkelt är missnöjd med? Hjälp mig förstå resonemanget, tack?
    Istället för:

Jag är ytterst tveksam till att SD skulle göra det mycket bättre

borde jag skrivit:

Jag tror att SD kan göra det lite bättre

My mistake.
  • BigDaddy
    Hej hopp i blåbärsskogen skrev 2010-04-25 23:15:14 följande:
    Istället för:Jag är ytterst tveksam till att SD skulle göra det mycket bättreborde jag skrivit:Jag tror att SD kan göra det lite bättreMy mistake.
    Tack.
  • Nenne666
    BigDaddy skrev 2010-04-25 20:51:34 följande:
    "SD är ett parti som lyfter fram frågor som ingen annan vågar ta fram och diskutera. INGET parta vidrör frågan om invandringen och INGET parti bemöter folkets negativa reaktioner i frågan om invandringen, det GÖR SD, tack och lov för det att NÅGON gör det, för invandrarna utgör en hel del av hela vårt samhälle, ekonomi och  ja..." Ovanstående är ett citat från ett av dina inlägg. Jag har genom mitt inlägg påvisat att de två partier som får mest kritik för att vara slappa mot invandringen har långtgående program och diskussioner kring invandring, integration och den ekonomiska betydelsen för invandring. Jag har visat dessutom på konkreta åtgärder som dessa program och diskussioner lett till i exemplet från vänsterpartiet med personalliggare som inbringat nästan en halvmiljard kronor extra i skatteintäkter. Detta koncept skall nu expanderas till att inkludera flera delar av service sektorn än de som hittils stått som underlag för experimentet. Tanken är att komma till bukt med skattefusk och svartjobb som utgör stora ekonomiska förluster för samhället och där många gånger finger pekas på invandrare som förövare av denna typ av brottslighet. Jag har highlightat de delar av dina inlägg som jag anser att jag konkret och tydligt besvarat med exempel från det kanske mest kritiserade partiet från etnonationalistiskt håll. Jag menar på att om de, vänsterdrägget, har visat sådana krafttag så kan man ju anta att moderaterna och fp inte ligger långt efter. Jag kanske ska leta upp exempel från dem också eller räcker det jag visat för att du kan tänka dig erkänna att jag påvisat det du frågat efter? Det glädjer mig att du inte gnäller på invandrare för att det är eknomisk kris i landet. Det låter som en vettig inställning i mina öron. Så vitt jag vet som skickas folk som har uppehållstillstånd hem om de begår grova brott. Det är synd att du väljer att dra ett streck i sanden framför mig. Jag hade gärna diskuterat frågan vidare. Jag har annars en rad frågor jag skulle vilja ställa dig.
    Men vad du än presenterar skulle va en förbättring och hur mkt pengar man än har avsatt för att det ska bli en förbättring, så har det ÄNDÅ inte blivit en förbättring. Och dom kan diskutera hej vilt, satsa hur mkt pengar som helst, men blir det inget resutlat, så har dom ju lyckats å misslyckas igen. Måhända att det du beskriver står inför framtiden, och att inga resultat går att utgöra än, men ska det kosta YTTERLIGARE miljarder för att få det att funka för dom som har kommit hit och för dom som e på väg in? Varför satsas inte dessa pengar på våra ungdomar, som är födda här, FÖRST! Och alla andra arbetslösa svenskar som behöver komma tillbaka ut i arbetslivet? Och att alla sjuka kan få sin sjukpeng från FK, varför sjutton ska man satsa på olika håll som INTE gynnar det svenska infödda folket FÖRST?
    Att inrikta sig på svartjobb och skattefusk är väl inte det stora problemet vad det gäller invandringen, eller? Det är visserligen ett problem, men jag tror inte det utgör det största.
    Det är kriminalitet samt att alltför många inte är självförsörjande....utan går på bidrag.
    Trots detta ska man fortsätta att ta in överdrivet många invandrare och helt satsa på fel grejer.

Jag (och många med mig) vill inte ta in fler, vi har inga fungerande resurser till det och vi har inte en vettig plan med vettiga åtgärder för att ta hand om dom vi redan har.
    Stoppa invandringen, ge konkreta och vettiga förslag som folket kan få en chans å rösta på, åtgärda problemen, presentera RESULTATET och utvärdera SEN!

Men allt lullande å daltande har hittills inte lett nånstans, därmed har ett parti som SD lyckats få ett fäste och ett visst förtroende för en hyfsat stor del av folket, på ganska kort tid.

Om man fortsätter att neka till folkets missnöje, så bäddar man för större klyftor mellan svenskar och invandrare. Och partier som SD kommer fortsätta att växa.
  • Nice Girl Wrong Place
    Nenne666 skrev 2010-04-25 23:47:07 följande:
    Om man fortsätter att neka till folkets missnöje, så bäddar man för större klyftor mellan svenskar och invandrare. Och partier som SD kommer fortsätta att växa.
    Men hur stor del av folket är då missnöjda med invandringen på det sättet du pratar om? Hur många av svenska befolkningen stödjer SD:s "lösningar"? Ca 95% beroende på vilken mätning vi lutar oss mot.
    Det är ju faktiskt inte direkt några strömningar av missnöjda människor vi ser i landet, utan en liten del som skäller ganska högt.
    Men de flesta inser inte alls att invandrare måste assimileras, eller att Sverige ska stoppa invandringen.

Sedan har du givetvis rätt om att SD är ett missnöjesparti, men jag efterlyser ändå perspektiv här!

Om det är något som skulle öka klyftor mellan "vi" och "dom" är det SD's politik, som gör tydliga skillnader på människor.
    Det var lite det jag ville påpeka med min kommentar till din, om stadgade lagar.
    Jag vände på tårtan och visade på att neka rätten till asyl (genom att t ex stoppa invandringen, eller kasta ut folk som "vägrar" SFI) är att inte respektera stadgade lagar.
    Och det var ju just det du sa att vi måste (invandrare måste) respektera.

Nu säger du att klyftorna ökar om folk inte blir hörda, vilket såklart är rätt, MEN igen, finns det en motsägelse, SD skulle utan tvekan öka klyftorna mellan svenskar och invandrare.
    Beautifully Human
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-25 23:47:07 följande:
    Men vad du än presenterar skulle va en förbättring och hur mkt pengar man än har avsatt för att det ska bli en förbättring, så har det ÄNDÅ inte blivit en förbättring. Och dom kan diskutera hej vilt, satsa hur mkt pengar som helst, men blir det inget resutlat, så har dom ju lyckats å misslyckas igen. Måhända att det du beskriver står inför framtiden, och att inga resultat går att utgöra än, men ska det kosta YTTERLIGARE miljarder för att få det att funka för dom som har kommit hit och för dom som e på väg in? Varför satsas inte dessa pengar på våra ungdomar, som är födda här, FÖRST! Och alla andra arbetslösa svenskar som behöver komma tillbaka ut i arbetslivet? Och att alla sjuka kan få sin sjukpeng från FK, varför sjutton ska man satsa på olika håll som INTE gynnar det svenska infödda folket FÖRST?Att inrikta sig på svartjobb och skattefusk är väl inte det stora problemet vad det gäller invandringen, eller? Det är visserligen ett problem, men jag tror inte det utgör det största.Det är kriminalitet samt att alltför många inte är självförsörjande....utan går på bidrag. Trots detta ska man fortsätta att ta in överdrivet många invandrare och helt satsa på fel grejer.Jag (och många med mig) vill inte ta in fler, vi har inga fungerande resurser till det och vi har inte en vettig plan med vettiga åtgärder för att ta hand om dom vi redan har.Stoppa invandringen, ge konkreta och vettiga förslag som folket kan få en chans å rösta på, åtgärda problemen, presentera RESULTATET och utvärdera SEN!Men allt lullande å daltande har hittills inte lett nånstans, därmed har ett parti som SD lyckats få ett fäste och ett visst förtroende för en hyfsat stor del av folket, på ganska kort tid.Om man fortsätter att neka till folkets missnöje, så bäddar man för större klyftor mellan svenskar och invandrare. Och partier som SD kommer fortsätta att växa.
    Jag har visat att andra partier än SD vidrör frågan och att detta har lett till konkreta åtgärder och att de gör något åt frågan. Du avfärdar detta bara med att säga att det ändå inte blivit en förbättring. Vad menar du med det? Berätta.

Invandringen är knuten till många framtida frågor som man i kommer att behöva brottas med. Många av dessa kommer att vara för sent att göra något åt när problemet väl uppstår. Ett av de viktigaste är de låga födslotalen i Sverige och den allt jämt åldrande befolkningen. Inom 10 år kommer vi ha de största pensionsavgångarna någonsin i Sveriges histroria när babyboomarna från 40-50-60 talen går i pension helt eller delvis. Vi är oförmögna att täcka upp detta med att själva åtgärda problemen (via ett flitigt idkande av reproduktion). Det handlar inte bara om att ersätta antalet utan också om att ersätta kompetensen. Genom att investera i invandringen sedan tidigare och frammåt så är tanken att vi står redo när det väl är dags att sakta men säkert erstätta dessa avgångar. Att försöka åtgärda detta problem (det demografiska) när det väl uppstår (och fram tills dess använda pengarna till annat) är inte den bästa lösningen. Invandringen kan innebära andra fördelar som att vi har språk och kulturella resurser för de framväxande ekonomiska områdena som Brazilien, Kina och Indien. Nu senast annonserades att Världsbanken kommer ge sådana länder mycket större plats i beslutsfattningsprocesserna på bekostnad av traditionella tungviktare som USA. Det pågår ett inte så subtilt maktskifte på världsmarknaden och vi skulle vara naiva att tro att det inte påverkar oss. Även MENA länderna är på väg frammåt med stora projekt inom förnyelsebara energikällor och clean tech, ett område som jag själv är verksam inom. Genom att ha folk som kan kulturen och språken så har vi möjligheter som andra länder kanske saknar. Du menar då att just sådana resurser är naturligtvis välkomna. Det är de här "freeloaders" som du vill åt. Vem vill inte det? Men tittar man på det så ser man att det är många med högre utbildning och kompetens som antingen inte har jobb eller så arbetar de med låg eller icke-kvalificerade arbetsuppgifter som att köra taxi, klippa hår eller städa. Det är inte så enkelt som att sålla och ta russinen ur kakan som kommer hit. Jag kan försäkra dig om att hade det så varit så hade vi implementerat en sådan process för länge sedan. USA har en något bättre utvecklad variant i sitt Green Card system och söker aktivt upp russinen runt om i världen och helt enkelt erbjuder dem sådant de inte kan tacka nej till. Det här är ett område vi skulle behöva bli bättre på. Men vilka tror du det är som åker runt och letar upp russinen? Vita, kristna, blåögda amerikaner? Knappast. Det är forna landsmän som tipsar och lockar sina minst lika kvalificerade tidigare landsmän om guldet och de gröna skogarna i landet i väster.

USA är många gånger, sett från ett immigrantperspektiv, ett föregångsland. Man får de som kommer dit och får medborgarskap att känna sig som en del av gemenskapen. De är Amerikaner. En turk som kom hit till Sverige på sena 40-talet får fortfarande frågan "var kommer du ifrån"? Likaså hans barn. Tommy Zettreus, Stureplansmördaren och Tony Olsson, polismördaren får många frågor men ingen av dem rör huruvida de hör hemma här i Sverige eller inte. Det är givet även om de är fullkomliga drägg och kräk. Detta är en av de många knäckfrågor som invandrare för fram. Att de aldrig släpps in. Att de aldrig erkänns. De kan ha varit skötsamma och betalat skatt och tillfört Sverige stort värde. Men de är invandrare och de hör inte hemma här egentligen. Känslan av att de fått tiden till låns av "infödingarna" är utbredd bland invandrare. Därför klingar de "inföddas" krav ihåligt då det inte finns någon reell substans bakom det. Det blir bara fler och fler krav. Inga belöningar. Inga erkännanden. Ingen acceptans i gemenskapen. Du är invandrare och jag är svensk. Så länge detta står klart så kan vi fortsätta dialogen. Då är allt som det ska vara. Jag anser att attitydsförändring behövs för att bli mer inklusiva och inspirera de som kommer hit att vilja vara en del av gemenskapen.

Du skriver mycket med stora bokstäver. Det är misslyckanden, saker som far hit och dit, eller till vänster och höger, ingenting har hänt och ingenting händer. Jag upplever det som att det i din värld är ganska yvigt med väldigt breda penseldrag som inte har någon som helst plats för nyanser och detaljer. Hur kommer detta sig? Att du är en mycket ung människa har jag redan förstått.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!