Inlägg från: ThePointOfItAll |Visa alla inlägg
  • ThePointOfItAll

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-04-23 14:24:28 följande:
    Alla som inte är för obegränsad invandring kan alltså kallas för främlingsfientliga!? I så fall är de flesta människor främlingsfientliga. Ni som t.ex. är för ett generöst socialförsäkringssystem ska tänka på att detta är avhängigt t.ex. hur stor kvoten av invandrare är. Låt oss säga att 10 miljoner araber kommer hit. Då kommer era barn att bli muslimer. Vill ni ha det så?
    Mina barn är redan muslimer, är det något negativt menar du då?

Sen kan vi väl vara lite realistiska, det blir mer seriöst då, 10 miljoner araber kommer inte komma hit så det behöver du nog inte oroa dig för...
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-04-23 14:42:25 följande:
    Inget negativt i sig. Men jag tror de flesta bär på vissa konservativa drag. Hur många muslimer i t.ex. Irak skulle vilja att Irak bleve kristnat? 10, 20 eller 30; det spelar ingen roll. Det var ett tanke-exempel, ett sätt att pröva människors verkliga synpunkter. Folk snackar om främlingsfientlighet till höger och vänster, men jag är övertygad om att de allra allra människor hyser en viss misstänksamhet gentemot främlingar. Skulle du låta vilka främlingar som helst bo hemma hos dig, i din bostad? Om svar nej, så är du ju främlingsfientlig.
    Du har nog missförstått betydelsen av främlingsfientlighet totalt... I rest my case!
  • ThePointOfItAll
    Kate Ryan skrev 2010-04-25 21:36:37 följande:
    Först och främst så var tanken bara att poängtera att det finns kulturskillnader. Nu tror jag inte att kongoleser är kannibaler, dock finns det kannibalistiska inslag bland vissa av Kongos medborgare. www.expressen.se/1.144513 "Svenska kulsprutebeväpnade FN-soldater vid en av infartsvägarna till Niemba i november 1961. Totalt 6 332 svenskar gjorde FN-tjänst i Kongo. 19 stupade – kropparna efter två återfanns aldrig. Major Stig von Bayer (till vänster) uppger att de åts upp av kannibaler." Egentligen helt orelevant men men. Det jag vill ha sagt är att vi föds in i kulturer. I Sverige är kulturen annorlunda än kulturen i norra Mongoliet. Livet för en nomad på den sibiriska tundran skiljer sig markant än för en svensk som har vistas i en storstad hela sitt liv. Att flytta denna storstadsmänniska från centrala stockholm till den sibiriska tundran och tro att denna person skulle klara sig lika bra är i många fall önsketänkande. Enligt din definition av främlingsfientlighet så är det främlingsfientligt att anta att hon skulle klara livet där borta lika bra som den inhemska befolkningen.
    Du baserar alltså din antydan om att kongoleser är kannibaler på ett uttalande av EN person på 60-talet? Grattis!

Vilken tur då att kultur inte är något statiskt och att människan har en mycket god förmåga att anpassa sig...
    Man föds möjligen in i en kultur men den kulturen kan förändras oerhört under en livstid.
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:21:43 följande:
    Nej nej, undantag finns alltid. De bekräftar regeln. Dock, det är uppenbart att svenskar äter betydligt mer fläskkött per person än araber. Det finns svenskar som inte inmundigar sill+sup på Midsommarafton. Det hindrar inte att sill+sup är en kombination som ingår i den svenska kulturen, som en del av midsommarfirandet. Hur många käkar sill och tar en sup till, i Bagdad? Att ta seden dit man kommer är en god regel. Invandrare som nonchalerar och vägrar att assimilera sig i det nya landet, den nya kulturen, är respektlösa och saknar skam i kroppen. Dessutom drabbar det dem själva på lång sikt, eftersom de inte lär sig språket, aldrig lär känna etniska svenskar vilket inebär att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden vilket i förlängningen innebär att deras barn blir överrepresenterade i brottsstatistiken. Att det blir som det blir är ingen slump. Det är patetiskt med människor som bor i Stockholm men lever som om de alltjämt bodde i Teheran. Jag bodde själv utomlands under åtta år och vet hur viktigt det är att anpassa sig till konventionerna, till kulturen.
    Stopp stopp stopp!!! Hört du vad du säger människa? Vet du vad assimilering betyder? Det har inget med språket eller umgänget med svenskar att göra, nu har du missuppfattat ordentligt.

Assimilering innebär att man helt bryter med sin gamla kultur och tar till sig det nya landets kultur. Man slutar helt fira sina traditioner och lämnar allt gammalt bakom sig. Precis vad sverigedemokraterna strävar efter mao.

Ingen ska någonsin tvingas ge upp sin kultur, tro och integritet. Det strider mot de mänslkliga rättigheterna.

Att påstå att den som inte vill assimileras är respektlös var fan de dummaste jag läst idag, och idag har jag läst mycket!

Jag känner många integrerade invandrare som arbetar hårt, talar svenska och umgås med svenskar utan problem -UTAN att ha gett upp sina traditioner och sin tro. Min man är ett väldigt bra exempel på detta.

Säg mig, skulle du assimileras om du var tvungen att flytta. Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är bara "de andra" som ska ändra på sig, vi svenskar sitter på den universella sanningen som alltid!
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:31:05 följande:
    Häromdagen talade jag med en medelålders kurd här i Gbg. Han talade dålig svenska. Han hade varit här i Sverige under 15 år. Så kom jag av nån anledning in på Ingvar Oldsberg. Mannen visste inte vem Oldsberg är. En sån liten detalj visar med eftertryck hur totalt ointresserad av Sverige denne man är. Istället för att titta på svensk TV i den lilla närbutik han driver, så kollar han in arabiska kanaler. Jag frågade efter en tub räkost men det visste han inte vad det var. Han har varit här i FEMTON år. Han visste inte ens vad en "tub" var f.ö. Efter ca 1 år behärskade jag språket såpass att jag klarade mig i i samtliga sociala sammanhang, och jag kunde diskutera samhälleliga frågor/politik/sport etc. med vem som helst. Nåt är fel i det här landet. Vill de inte lära sig det nya landet så frågar jag mig varför de ska stanna. Det kallas DISRESPEKT.
    Nej, det är inte respektlöst att inte veta vem Ingvar Oldsberg är. Fråga vilken 15-åring som helst och de kommer stå som ett frågetecken. Jag känner till få svenska rikskändisar då jag sällan kollar på svenska program, är det något fel med att skita i det? Jag är väldigt svensk...

Du verkar ju bara ha ett jävligt trist liv om du måste leta fel på människor...
  • ThePointOfItAll
    Nenne666 skrev 2010-04-26 19:04:49 följande:
    Enligt min egna uppfattning är missnöjet otroligt stort ÄVEN bland invandrarna själva, enligt den kontakten jag har kommit. Dom uttrycker själva att det inte är fungerande för sverige att det råder den typen av politik som råder, och det är bland dom som ÄR bra som själva uttrycker det. Missnöjet hos invandrarna är otroligt stort om hur dom har fått det i sverige, det uttrycker dom för jämnan, sverige löser inte problemen. Resurserna finns inte. Men fasen, detta är väl ändå inget nytt? Men däremot är det jävligt tystat, man får inte uttrycka för mkt som har med missnöjet kring invandringen att göra, så enkelt är det. Fan ta den som sjunger nationalsången vid fel tillfälle!
    Enligt de forskningsavhandlingar jag just nu läser på uni så handlar missnöjet främst om att man som invandrare ständigt blir misstrodd och ifrågasatt, samt svårigheterna att komma in på bostads- och arbetsmarknaden. Man blir aldrig accepterad hur länge man än bor här, varken av befolkningen eller hos myndigheter.

Det är HÄR problemet ligger och detta kan endast förändras genom attitydsförändringar i samhället och där är sd´s assimileringspolitik helt fel väg att gå.
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:38:24 följande:
    Men det är ju bl.a. du som frågar efter vad det är som tillhör den och den kulturen, på ett fullständigt osakligt sätt, för att provocera. Alla vet ju att det är viktigt att ta till sig den nya kulturen för att kunna ha en chans. Du medger det själv och ändå häver du ur dig dessa fånigheter. Är du intresserad av vad som är "svenskt" på ett utifrån ett etnologiskt perspektiv rekommenderar jag dig att läsa några böcker i ämnet. Det är svårt att definiera en kultur. Det låter sig inte göras på några sidor och det är dessutom ständigt tolkningsfrågor. Det innebär inte att kulturspecifika företeelser saknas. Men tyvärr, många av invandrarna vill ju inte det, utan väljer att umgås med landsbröder. Det kan liksom inte vara min plikt att få dem att bli intresserade av Sverige, utan det måste vara deras ansvar. I Frankrike hälsar män på väninnor och föräldrar med tre kindkyssar; i Spanien två. I Sverige skakar man hand med bekanta men skakar i regel inte hand med vänner man träffar ofta. Sådär kan man hålla på i all evighet. Vill man assimilera en kultur måste man lära sig dessa konventioner.
    Då vill jag, som etnologistudent, upplysa dig om att det inte finns någon svensk kultur då kultur är föränderligt. Det mesta vi ser som typiskt svenskt har knappt hundra år på nacken.
    Sillen på midsommar du talade om tidigare infördes av borgare i Sthlm på 20-talet och är alltså inte en genuin svensk tradition eftersom en tradition ska ha ärvts ned genom tre generationer för att vara det. Även traditioner är föränderliga då de förändras för varje generation och av alla som utövar den...
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:52:43 följande:
    Vad snackar du om? Assimilera är en synonym till "införliva", d.v.s. att lägga ngt till samlingen, att suga upp någonting. I detta sammanhang betyder det helt enkelt att ta till sig den nya kulturen, att behärska den.
    Nej, inte i den aktuella diskursen. Vad Sd vill är att invandrare helt anpassar sig till den nya kulturen och lämnar sin egen. Jag har läst partiprogrammet och vet vad jag pratar om. DU verkar däremot inte vilja svara på frågorna jag kom med. Det är så typiskt!
  • ThePointOfItAll
    Nenne666 skrev 2010-04-26 21:23:38 följande:
    Men det bevisar ju missnöjet svenskarna har över invandringen? Och det problemet kan avhjälpas genom att minska på invandringen....och lyssna MER på vad folket VILL.
    Eh, nej. Det visar på hur dåliga vi svenskar är på att välkomna människor som kommer hit.
    Problemet kan bara avhjälpas genom att svenskarna blir mer öppna.

Du kan ju inte allvarligt skylla på offren för diskrimineringen?

Du kan få läsa en av avhandlingarna själv

www.regeringen.se/content/1/c6/04/87/66/a60635d2.pdf
  • ThePointOfItAll
    Hugful80 skrev 2010-04-26 21:28:07 följande:
    Det är ju naturligt att vara misstänksam mot ett folkslag som inte är ens eget. För övrigt vill ju inte de flesta anpassa sig eller ens arbeta.
    Kanske i din verklighetsfrånvända värld men inte bland oss andra som lever i den riktiga världen.
  • ThePointOfItAll
    Hugful80 skrev 2010-04-26 21:31:50 följande:
     Och om det för övrigt inte finns någon kultur så finns det inget som, de jag antar vi avhandlar, utomeuropeiska invandrarna bör vara stolta över eller värna om och kan gott anpassa sig till Sverige och våran kultur. Som iofs inte finns ;)
    Självklart finns det kultur, även svensk, men den är inte statiskt som du vill påskina.
     Vi firar inte högtider på samma sätt runt om i landet, det mesta skiljer på något sätt. Vi talar inte likadant, använder inte samma ord. Fritidssysselsättningarna skiljer sig åt lite beroende på var man bor...

Poängen är att det inte finns ett svenskt sätt som alla invandrare ska assimileras till(jag vet att du hellre ser att de repartrierar, men det är en annan diskussion).
  • ThePointOfItAll
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 21:47:40 följande:
    Om du vet det så vet jag att du vill att Islam blir den allenarådande relkigionen i Sverige. Det är taktik att utmåla alla som inte sympatiserar med tanken på obegränsad invandring, som obildade pappskallar. Detta stämmer dock inte med verkligheten. Nationalistpartier finns runt om i Europa sedan lång tid, både på nationell och regional nivå. Jag hoppas på såväl regional som nationell nationalism i Sverige, som en motpol till den totala rörligheten för kapitalismen.
    Va? Jag är inte religiös, så varför skulle jag vilja det? Jag är jävligt glad över att jag är född i ett sekulariserat land, men trots det så anser jag det som självklart att alla ska få utöva den religion de vill.

Jag är inte för obegränsad invandring bara för att jag inte vill ha ett stopp, allt är inte svart eller vitt.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!