Maxipaxi skrev 2010-04-26 18:21:43 följande:
Nej nej, undantag finns alltid. De bekräftar regeln. Dock, det är uppenbart att svenskar äter betydligt mer fläskkött per person än araber. Det finns svenskar som inte inmundigar sill+sup på Midsommarafton. Det hindrar inte att sill+sup är en kombination som ingår i den svenska kulturen, som en del av midsommarfirandet. Hur många käkar sill och tar en sup till, i Bagdad? Att ta seden dit man kommer är en god regel. Invandrare som nonchalerar och vägrar att assimilera sig i det nya landet, den nya kulturen, är respektlösa och saknar skam i kroppen. Dessutom drabbar det dem själva på lång sikt, eftersom de inte lär sig språket, aldrig lär känna etniska svenskar vilket inebär att de har svårt att komma in på arbetsmarknaden vilket i förlängningen innebär att deras barn blir överrepresenterade i brottsstatistiken. Att det blir som det blir är ingen slump. Det är patetiskt med människor som bor i Stockholm men lever som om de alltjämt bodde i Teheran. Jag bodde själv utomlands under åtta år och vet hur viktigt det är att anpassa sig till konventionerna, till kulturen.
Stopp stopp stopp!!! Hört du vad du säger människa? Vet du vad assimilering betyder? Det har inget med språket eller umgänget med svenskar att göra, nu har du missuppfattat ordentligt.
Assimilering innebär att man helt bryter med sin gamla kultur och tar till sig det nya landets kultur. Man slutar helt fira sina traditioner och lämnar allt gammalt bakom sig. Precis vad sverigedemokraterna strävar efter mao.
Ingen ska någonsin tvingas ge upp sin kultur, tro och integritet. Det strider mot de mänslkliga rättigheterna.
Att påstå att den som inte vill assimileras är respektlös var fan de dummaste jag läst idag, och idag har jag läst mycket!
Jag känner många integrerade invandrare som arbetar hårt, talar svenska och umgås med svenskar utan problem -UTAN att ha gett upp sina traditioner och sin tro. Min man är ett väldigt bra exempel på detta.
Säg mig, skulle du assimileras om du var tvungen att flytta. Det tror jag nämligen inte en sekund på. Det är bara "de andra" som ska ändra på sig, vi svenskar sitter på den universella sanningen som alltid!