Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-10 11:11:42 följande:
    Vad menar du med att det är en "förhastade [sic] slutsats"?
    Är det den här nivån du tänker hålla? Att anmärka på stavfel? Min TS kvarstår och du har hittils inte presenterat något som kan motverka de slutsatser som kan dras därifrån.

Vad gäller slutsatsen din så menar jag att det du anför är hyckleri är opåvisat och obelagt. Därmed har du dragit en förhastad slutsats eftersom du inte tagit dig tiden att sätta dig in i frågan utan enbart tagit dig en glans och tyckt dig funnit det du sökt efter.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 11:40:29 följande:
    Du ställer en massa frågor, men ger inga svar.
    Att du påstår saker här i tråden ger inte påståendena i sig något värde eller tyngd. Du har blivit bemött och det med råge. Jag ser inte vad det är för svar du har behov av.
  • BigDaddy
    Roze skrev 2010-05-10 11:43:09 följande:
    www.dn.se/nyheter/politik/sd-vill-vassa-invan...Måste logga ut men ger dig gärna fler artiklar när jag kommer tillbaka senare idag om du vill. " Sd vill tvinga den som önskar ta hit make eller sambo från ett icke-nordiskt land att betala en avgift. Och den flykting som inte kan lova att själv under fem år försörja sin anhörig får helt enkelt avstå från återförening med minderåriga barn, makar och föräldrar. Den som gömmer flyktingar ska dömas till fängelse. Invandrare och asylsökande som begår brott ska lättare kunna utvisas, vilket enligt partiledaren Jimmie Åkesson i en färsk intervju i Göteborgsposten tolkas som att hela invandrarfamiljer ska kunna utvisas om ett av barnen snattar. "
    Detta finns också i min TS att läsa där Jimmie Åkesson uttalar sig om just detta.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 11:45:32 följande:
    Du påstår att jag är invandrare: Varifrån har du hämtat den uppgiften? Svara nu och glid inte undan.
    Jag har aldrig glidit undan något du skrivit Maxi. Jag har svarat att jag måste ha blandat ihop dig med en annan postare, möjligen någon med ett liknande nick som ditt eget. Jag skriver i många trådar och det är lätt hänt att man blandar ihop folk. Jag bad om ursäkt för detta misstag i en tråd lite längre bak.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 11:51:19 följande:
    Kul källa. Inte så seriös dock.Dessutom lite kul att du använder den källan, eftersom där ju framgår att 'främlingsfientlighet' står i motsatsställning till 'rasism'.
    Ja, oavsett hur roligt något är eller inte så passar denna beskrivning in på de definitioner som finns. Förhållandet mellan rasism och främlingsfientlighet är inte beskrivet som ett motsatsförhållande i den källan. Det är felaktigt framställt och inte representativt av vad som står där. Hur kom du fram till att rasism är en motsats till rasism?
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 11:53:03 följande:
    Har jag inte uppmärksammat men isf är du ursäktad.
    Mitt inlägg 639 har behandlat mer än det. Har du missat det inlägget?
  • BigDaddy
    BigDaddy skrev 2010-05-10 11:54:44 följande:
    Ja, oavsett hur roligt något är eller inte så passar denna beskrivning in på de definitioner som finns. Förhållandet mellan rasism och främlingsfientlighet är inte beskrivet som ett motsatsförhållande i den källan. Det är felaktigt framställt och inte representativt av vad som står där. Hur kom du fram till att rasism är en motsats till rasism?
    "Hur kom du fram till att rasism är en motsats till främlingsfientlighet i wikipedia-källan." ska det vara och inget annat.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 12:03:36 följande:
    Det står ju klart och tydligt: "(...) även xenofobi (från grekiskan), är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska.""Rasism" är ju tvärtom ett begrepp av fysisk-biologisk art (www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx). Rasisten hävdar helt enkelt att den egna rasen är mer värd än den andra. Idag är 'rasismen' inte speciellt utbredd. Däremot var den på modet i slutet av 1800-talet, när frenologin hade fått sitt genombrott.
    Maxipaxi, det verkar som du tror att det är ett motsatsförhållande mellan ras och kultur? Eller mellan fysisk-biologisk art och kulturell art? Jag tror inte det förhållandet kallas ett motsatsförhållande då det är åsyftningen som så att säga är andemeningen. Om du betraktar orden aldrig och alltid så ser du att det har väldigt lite med något konkret att göra men allt att göra med andemeningen. Åsyftningen. Så jag tror att när du beskriver förhållandet mellan främligsfientlighet och rasism, med wiki-artikeln som stöd, som ett motsatsförhållande så tror jag du är fel ute.

Men det är klart, ordet "tvärtom" används lite väl löst och kan skapa osäkerhet vid första anblicken. Dock menar man även här att det är det fysiska ställt mot det eteriska. Jag tror dock inte även denna förklaring stödjer antagandet att främlingsfientlighet är något man använder i motsats till rasism. En lite nogrannare läsning visar att meningen inte är så konfys som man vid första anblicken upplever den som. Oavsett så har jag inte citerat den delen av artikeln utan den mer klarsynta förklaringen kring främlingsfientlighet som jag har kollat av med de definitioner och andra förklaringar som bland annat både Nationalencyklopedin och Forum för Levande Historia tagit fram.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-10 12:10:10 följande:
    Sen kan man ju fråga sig om en människa är xenofob för att hon vill minska invandringen. Invandringen är som jag ser det en politisk fråga som grundar sig i olika avvägningar, och som sällan handlar om xenofobi. Men en dogmatisk tolkning skulle man ju kunna hävda att de som inte är för "fri invandring", är xenofobiska. Med den tolkningen skulle ju t.ex. samtliga riksdagsledamöter vara xenofober.Är du för "fri invandring", BigDaddy?
    Du har redan frågat i ditt allra första inlägg (inlägg nr 14) i denna tråden om en människa är främlingsfientlig för att de vill minska invandringen. Jag och flera andra gav dig svar på det redan då. Det känns trist att du återupprepar frågan så här över 600 inlägg senare.

Den tolkningen du väljer är för simplistisk då du tillskriver alla de invändningar och övervägningar kring invandringen en osaklig grund. Att vara främlingsfientlig är att vara osaklig. Jag har visat i en annan annan tråd att brott begås mer troligt av någon du känner än en främling. Det finns ingen som hävdar att man inte ha överväganden eller invändningar kring invandring till Sverige. Men dessa skall vara sakligt grundade och med ett öga på framtiden. Jag har redan redogjort för mina ställningstaganden kring invandringen tidigare i denna tråden och i flera andra trådar. Du är välkommen att läsa i tråden "SD har vissa vettiga åsikter" där jag har skrivit ett långt inlägg och redovisar min syn på invandringen.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!