Maxipaxi skrev 2010-05-10 12:03:36 följande:
Det står ju klart och tydligt: "(...) även xenofobi (från
grekiskan), är enligt Nationalencyklopedin ett uttryck för avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar, grundat på kulturella skäl, inte fysiska.""Rasism" är ju tvärtom ett begrepp av fysisk-biologisk art (
www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx). Rasisten hävdar helt enkelt att den egna rasen är mer värd än den andra. Idag är 'rasismen' inte speciellt utbredd. Däremot var den på modet i slutet av 1800-talet, när frenologin hade fått sitt genombrott.
Maxipaxi, det verkar som du tror att det är ett motsatsförhållande mellan ras och kultur? Eller mellan fysisk-biologisk art och kulturell art? Jag tror inte det förhållandet kallas ett motsatsförhållande då det är åsyftningen som så att säga är andemeningen. Om du betraktar orden aldrig och alltid så ser du att det har väldigt lite med något konkret att göra men allt att göra med andemeningen. Åsyftningen. Så jag tror att när du beskriver förhållandet mellan främligsfientlighet och rasism, med wiki-artikeln som stöd, som ett motsatsförhållande så tror jag du är fel ute.
Men det är klart, ordet "tvärtom" används lite väl löst och kan skapa osäkerhet vid första anblicken. Dock menar man även här att det är det fysiska ställt mot det eteriska. Jag tror dock inte även denna förklaring stödjer antagandet att främlingsfientlighet är något man använder i motsats till rasism. En lite nogrannare läsning visar att meningen inte är så konfys som man vid första anblicken upplever den som. Oavsett så har jag inte citerat den delen av artikeln utan den mer klarsynta förklaringen kring främlingsfientlighet som jag har kollat av med de definitioner och andra förklaringar som bland annat både Nationalencyklopedin och Forum för Levande Historia tagit fram.