Maxipaxi skrev 2010-05-17 21:25:18 följande:
'Mångkultur', vad är det egentligen, om inte ett vagt begrepp med flera olika betydelser. I vilken betydelse använder du begreppet?
I det här fallet så innebär det att man inte betraktar kulturer som kvantifierbara ting som går att enkelt och jämviktsmässigt jämföra. Därmed betraktar man det faktum att flera olika kulturer lever sida vid sida på ett sätt som skiljer sig från vad etnonationalisterna och etnopluralisterna gör. Mångkulturen så som jag ser det innebär att flera olika varianter av kulturer med mer eller mindre samma värdegrund samexisterar. Den värdegrunden är det som är det gemensamma. I övrigt, vad gäller språk, klädsel, musik, litteratur och övriga kulturella manifestationer så råder snarare heterogenitet än homogenitet på en bas av gemensamt delade värderingar omvandlade till faktiska handlingar. En av dessa handlingar är att man aktivt deltar i den politiska processen. En annan är att man värdesätter utbildning, inklusive språkkunskaper i det dominanta språket i landet (vilket också innebär att man också sätter, till olika grad, sig in i en kulturhistoria som språket man lär sig bär på). Ytterligare en handling är att man arbetar och betalar skatt till staten. Ännu en sådan handling kan vara att man förmedlar sina många gånger hårt vunna insikter till nästkommande generation. Ytterligare en sådan handling kan vara att man trots sin egna kultur varmt och öppet närmare sig andras i syfte att bygga broar baserade på just dessa gemensamma värderingar men samtidigt utan att lägga värderingar i att man samtidigt bibehåller sin särart. Mångkultur innebär att prismat och spektrat som bildas reflekterar en naturlig ordning förstärkt av mänsklig intellektuell och känslomässig förädling. Det innebär en blandning men också en utkristalliseringsprocess för just de här gemensamma värderingarna som jag talade om tidigare.
Är det en felfri process? Absolut inte. Tvärtom är den väldigt tydligt behäftad med stora utmaningar men det är just denna tydlighet som uppmanar och kräver av de människor som deltar i den att de skall möta upp dessa utmaningar. Motståndarna till mångkulturen, så som representerade av etnonationalister och pluralister, menar att dessa utmaningar är oöverkomliga och skall inte krävas av människor. Särskilt inte av de som, enligt etnofalangen, "byggt" välfärden och andra positiva och önskvärda företeelser och fenomen. Och särskilt inte p.g.a. de som, enligt samma falang, inte bidragit med något gott till mänskligheten överhuvudtaget (något de naturligtvis inte alls skyltar med på samma sätt utan skriver om på en rad olika sätt men likväl hyser exakt denna åsikt). Likt en strukturalismens målare så skall var färg vara för sig. En utblandning är enbart av ondo och tar slagkraften och tydligheten ur beståndsdelarna av helheten. Den mångkulturella approachen menar att betrakta människors komplexitet genom den simplitiska färgliknelsens filter är att förminska, förklena och förhindra människans kulturella, intellektuella, fysiska och psykiska utveckling.
Jag hoppas detta bättre belyser mitt användade av mångkultur.