Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

sverker11 skrev 2010-05-11 10:06:50 följande:
    Tycker mig se lite smygrasism.
    Jag har redan gjort ett inlägg till dig tidigare om svar. Du får gärna ta tag i det.

Vad gäller det jag skrev så har jag redan förklarat att dessa åtgärder redan finns på plats via migrationsverket. Ekonomiska skäl är inte godtagbara som asylskäl. Det är en kontroll mekanism och begränsning. Men förklara gärna vari rasismen ligger i detta.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 10:10:14 följande:
    SD presenterar EN lösning på de problem som den höga invandringen skapar, nämligen att drastiskt minska invandringen f.n., och att de invandrare som finns här, måste anpassa sig till den svenska kulturen.Det kan man välja att stödja eller inte.Å andra sidan kan man säga att riksdagspartierna inte har någon plan alls för att lösa invandringsrelaterade problem; kanske ser de inte några problem som har med detta att göra överhuvudtaget.Det är ju därför som SD får ett relativt stort stöd numera, för att relativt många tycker att SD:s metod verkar vara en god metod.
    Ett relativt stort stöd för sin "metod"? Vad baserar du din bedömning på att de är relativt stora? Sist jag såg en opinionsmätning så låg de strax under 4% spärren.
  • BigDaddy
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-11 09:07:27 följande:
    Ang verkligheten (från BRÅ),"Brottsligheten bland invandrare är högre än bland svenskar. Å andra sidan är brottsligheten bland invandrares barn tydligt lägre är hos första generationens invandrare, visar en BRÅ-undersökning. - Talet om att invandrarbarnens brottslighet skulle vara en tickande bomb, och att vi har en brottsexplosion att vänta, får inget stöd, konstaterar Jan Ahlberg, statistikchef vid BRÅ, som gjort undersökningen.""Rapporter från häkten och fängelser kan till exempel ge en skev bild. Långa häktnings- och strafftider för grova brott, som utgör en mycket begränsad del av den totala brottsligheten, ger ett starkt utslag. Det andra syftet är att studera olika nationalitetsgruppers brottslighet. - Sådan kunskap är viktig. Om det visar sig att vissa grupper är överrepresenterade kan man gå vidare och studera vad det kan bero på; vilka var deras skäl att komma till Sverige, hur togs de emot här osv. En sådan kunskap kan sedan vara en grundval för åtgärder för att förbättra situationen."Något som "verklighetens folk" är generellt ganska ointresserade av, såvida det inte handlar om att chartra några plan och skicka "hem dom". Simpla lösningar för simpla människor."En viktig uppgift för den fortsatta forskningen är att förklara varför invandrare är överrepresenterade i viss brottslighet. En annan uppgift är att finna förklaringar till de skillnader mellan olika grupper, som rapporten pekar på.Det säger professor Charles Westin, vid CEIFO, Centrum för invandringsforskning, Stockholms universitet. Rapporten Invandrares och invandrares barns brottslighet visar att många frågor behöver besvaras, säger han:- Det finns flera tänkbara teoretiska förklaringar till invandrares överrepresentation i viss brottslighet. Vi måste värdera dessa olika förklaringar och relatera dem till internationell kriminologisk forskning.Jan Ahlbergs undersökning visar att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte beror på gruppens sammansättning i fråga om kön, ålder och bostadsort. - En tänkbar förklaring är att invandringen är selektiv. Migranter brukar karakteriseras av att de är initiativrika och handlingskraftiga, men kanske finns det också negativa inslag, säger Charles Westin.- En annan förklaring kan vara svårigheten att komma in i det svenska samhället. Arbetslösheten bland invandrare är generellt betydligt högre än bland svenskar. Just arbetsplatsen är en viktig arena för integration i det svenska samhället. I bakgrunden kan också diskriminering finnas som en delförklaring.- Den som lämnar sitt land förlorar vidare sitt sociala nätverk. Vi kan se att invandrares barn inte är lika kriminellt belastade som första generationens invandrare. Det talar för att tiden är en viktig faktor; brottsligheten avtar när man integreras."SD's politik skulle öka klyftorna, de (och andra främlingsfientliga aprtier) för en politik som möter starkt motstånd hos en stor majoritet av Sveriges befolkning. SIFO gjorde en undersökning, som jag inte har länken till just nu, som visade att majoriteten av svenskar anser att invandringen varit positiv (dec 2009 om jag minns rätt).Jag är helt och hållet övertygad om, att et parti som SD skulle inte bara öka klyftorna, utan skapa enorm oro i landet. Inte bara bland invandrare, utan bland svenskar.Deras politik är inte för alla, passar inte dagens Sverige, deras politik exkluderar och kränker.Om någon ska gå till botten med invandrares brottslighet, så är SD utan tvekan det minst lämpliga partiet att ta tag i denna frågan.Om vi tar bara här på FL, så har det visat sig att de flesta som röstar på SD aldrig läst deras partiprogram, inte är insatt i någon av deras frågor, förutom "Sverige var bättre på stormaktstiden" och annat flum.När en seriös förespråkare för SD sedan dyker upp, så försvinner han/hon så fort de blir ifrågasatta.Vi har startat otaliga trådar med direkta frågor ang SDs politik, och ändå så är det endast trådar som innehåller lite smileys, några invektiv, och skriker "Min cykel blev stulen av en turk!!!" (gärna felstavat) som lockar fram dessa "representanter" för SD. De som säger sig ställa upp i kommunvalet (ja vi har at least en av dem här på FL), eller som är en anhängare, sympatisör eller på annat sätt stödjer partiet.Detta är inte verkligheten eller verklighetens folk!Verklighetens folk fixar att tänka längre. Dags att ta tillbaks både begreppet verklighetens folk och svenskhet.
    Jag ser att Maxipaxi inte valt att bemöta detta eller de delar ur DNs artikelserie som NGWP tagit upp. Vad, måhända, är anledningen till att man duckar det här?
  • BigDaddy
    Mittnick skrev 2010-05-11 13:38:32 följande:
    TS - din TS hade säkert kunnat bli ännu längre om du negativt granskat exempelvis sossarna.Eller moderaterna.Eller folkpartisterna.Elelr vem eller vad som helst."Den som söker skall finna", hört det uttalandet någon gång? Jag röstar på SD eftersom ajg tycker minst illa om dem.Hetsjakten som bedrivs och det öppna accepterade motståndet/hatet/mobbningen mot SD stärker bara min tro att de andra partierna drar till sig de som inte riktigt tänker efter innan de "tycker" någonting.Bara för att man röstar på SD så behöver man inte strypa alla som inte har svenskt vikingablod eller vara lågutbildad, precis som det finns de som faktiskt jobbar men ändå röstar på Sahlins bidragsvision.
    Min TS ämnade koppla samman Sverigedemokraterna med främlingsfientligheten, så som den beskrivs i den definition jag använt mig av. Jag har gett exempel ur partiprogrammet och uttalanden från högt uppsatta medlemmar i partiet. Jag tycker mig därmed finna stöd för mitt påstående att SD är främlingsfientlighetens ansikte. Notera att den anatomiska analogin är ämnad att också förmedla komplexiteten och variansen i detta koncept. De mer enkelt kategoriserade partierna som Nationaldemokraterna, Svenskarnas parti och dylika andra sammanslutningar finns det säkert andra anatomiska liknelser för.

Du använder din röst som en missnöjesröst mot de andra partierna. Du beskriver att du egentligen tycker illa om alla partierna men SD är dem du har minst motvilja. Du beskriver också väljarna till de andra partierna som "de som inte riktigt tänker efter innan de "tycker" någonting". Men med tanke på din egen anledning till att rösta på SD, som grundar sig i missnöje med andra partier och inte nödvändigtvis i någon djup egen ideologisk övertygelse i det valda pariet, är du då inte varken bättre eller sämre än de andra väljarna? För är det inte att tänka efter att också se förbi sitt eget missnöje och försöka skapa sig en djupare förståelse?
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 11:43:37 följande:
    Just precis. Man stoppar invandringen för att inte få ännu större problem. Därefter försöker man se till att de invandrare som finns här, blir integrerade i samhället och kommer i arbete. Detta är dock inte speciellt lätt. Betänk att arbetslösheten är mkt stor. Och oftast är det svårare för invandrare att få arbete än etniska svenskar. Det beror  på språksvårigheter, låg utbildning, få kontakter etc.Jag vet av erfarenhet - eftersom jag har bott i utlandet -, att det alltid är svårare att få tillträde till arbetsmarknaden som utlänning. Man har ett litet handikapp och därför måste man anstränga sig mer än de övriga. Så är det överallt.
    Fast är det inte så att de skall assimileras, enligt SD, det parti du tänker rösta på? Är du för integrering eller assimilering?

Du talar ofta om språksvårigheter. Vad menar du när du säger språksvårigheter i ljuset av de uttalanden du gjort om klanderfri svenska? Betraktar du människor ha språksvårigheter fram tills de talar klanderfri svenska?
    Och vad är klanderfri svenska? Definera det gärna, nu när du svänger dig med det uttrycket i flera inlägg. Jag är nyfiken.

Men du har rätt i att man som utlänning måste anstränga sig mer än andra för att visa att man duger. Det betyder dock inte att det är automatiskt rätt att det ska vara så.
  • BigDaddy
    Roze skrev 2010-05-12 10:18:39 följande:
    Jag skulle vilja vad SD har lagt fram för förslag angående1. Arbetslöshetsfrågan?2. Barnomsorg?3. Äldreomsorg?4. Skolan?5. Sjukskrivningar m.m Finns det nånstans man kan läsa vilka lysande ideer dom har eller baseras deras politik enbart på invandrar-frågan?
    Födslotalen i Europa överlag är låga och Skandinavien är inget undantag. Vi kommer inom den närmaste 10 åren att ha stora pensionsavgångar som kommer att slå brett genom hela arbetsmarknaden i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Detta demografiska skifte är jag övertygad om kommer att slå än hårdare om vi dessutom förhindrar invandring till Sverige. Sverigedemokraterna vill helst stoppa invandringen helt, även om dörren hålls öppen för kvotflyktingar och en väldigt väl avgränsad och kontrollerad arbetskraftsinvandring. Jag ser inte att detta skulle vara svaret på de demografiska problemen vi har att se fram emot i Sverige.

Jag kan heller inte se att deras assimilationspolitik, som är otydlig, behäftad med semantiska krumsprång och krusiduller, osaklig och dessutom skapar ett förklaringsvakum vad gäller själva genomförandet. Kopplad till det trovärdighetsvakum som jag tidigare beskrivit att exklusiv och exkluderande nationalism är ofrånkomligen nedtyngd av så ser inte jag hur Sverigedemokraterna är det parti som skall leda Sverige in i framtiden med Jimmie Åkesson i spetsen som Statsminister. Nu när min TS också visar, i min mening, hur tydligt främlingsfientliga SD egentligen är så försvårar det ytterligare för min egen del att välja just SD.
  • BigDaddy
    Roze skrev 2010-05-12 10:22:41 följande:
    " Och vad är klanderfri svenska? Definera det gärna, nu när du svänger dig med det uttrycket i flera inlägg. Jag är nyfiken. "Jag är också nyfiken. Har redan frågat honom men inga svar fick jag. En fråga som dök upp. Den där äckliga slemmiga typen ( min åsikt ) som sitter i juryn ( Dans-tävlingen ) som bryter nåt fruktansvärt på engelska. Slår vad om att  om en turk skulle sitta där och bröt på turkiska skulle dom flesta få fnatt men men...
    Det du pekar på är något tämligen vedertaget i det etnonationalistiska, exkluderande och exklusiva, lägret. Det är skillnad på invandring och invandring, invandrare och invandrare, brytning och brytning. Det är detta som bidrar till det trovärdighetsvakum som jag associerat med etnonationalismen, den exkluderande och exklusiva nationalismen, i mina tidigare inlägg. Inkluderandet av etnologiska begrepp som passar in i deras tankevärld (Kulturavstånd) och hänvisning till brottstatistik för att visa att denna skillnad inte är fiktiv utan riktig (MENA länderna överrepresenterade över andra utländska förbrytares länder) ämnar alla att måla upp en bild av trovärdighet som de vill luta sig på.

Jag vill dock peka på de inlägg jag gjort tidigare som visar på var SD (och deras mindre vackra kusiner ND och Svenskarnas parti) egentligen står och vart de vill någonstans. Genom denna lyftning av blicken från någonstans på marken strax framför fötterna och upp mot horisonten så kan man se att dessa begrepp, denna statistiska approach och deras hänvisningar leder oss inte mot någonting baserat på hopp utan på "defeatism". De tror på/accepterar oundviklig och i slutändan katastrofal konfrontation med den väg vi nu går. De vill att vi ger upp, att vi lägger ner, att vi medger nederlag och att loppet är kört. Det går inte att mötas, det finns inga företeelser av relevans (visst kebab är gott, men måste vi ha hit kocken?), det går inte att få det att fungera och det går inte att finna en lösning. Stäng dörrarna, måla allt i homogenitetens namn och förhåll er misstänksamma och fokuserade på "den egna gruppen". SD förespråkar en något mildare version av detta i förhållande till ND och andra partier av den kalibern.

Sedan måste jag säga att jag förvånas över den aggressiva och otrevliga tonen med vilken jag bemöts av de som förespråkar etnonationalism, SD och större acceptans för främlingsfientlighet. Jag ser ingen anledning till att skruva upp stämningen på det viset och bli tillspetsad, personlig och arrogant gentemot varandra. Jag vill också faktiskt rikta mig nu även till deras motståndare med att säga att ge inte igen med samma mynt. Och ge inte med det myntet heller. Jag menar på att när man gör det så förlorar man delar av sin egen trovärdighet. Maxipaxi, som jag förgäves påtalat tonen för ett antal gånger, har helt enkelt förlorat delar av sin trovärdighet i mina ögon med sin oförskämda, otrevliga och tillspetsade ton. Tänk på det, alla ni som talar till varandra så. Jag menar verkligen alla. Ni är naturligtvis fria till det och er handlingsfrihet är oinskränkt, denna postning till trots. Men i ljuset av det antal uttalanden som gjorts tillspetsat, personligt och otrevligt så tyckte jag att det var dags att säga något.
  • BigDaddy
    Mittnick skrev 2010-05-12 10:47:21 följande:
    Varför är det endast negativt att vara främlingsfientlig?(Det behöver inte just vara "fientlig" som i "slå först, fråga sen", tänk att alla tror att man är EXTREM bara för att man anser att SD har bra tankegångar gällande mycket )Förstår inte det, för mig handlar det om att förstå att vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang.Ser inget konstigt med det, för mig är det sunt förnuft.
    Skulle du kunna tänka dig svara på mitt inlägg lite längre upp? Jag är nyfiken!

Varför upplever du att alla tror att du är extrem för att du röstar på SD?

Berätta också om det positiva, i din mening, med främlingsfientligheten så som den framförs av SD men kanske också i dina egna ord?

Du säger att vissa är med lämpade att passa in i ett sammanhang? Vad menar du med det? Berätta gärna, det låter intressant.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-05-11 12:10:51 följande:
    Som sagt, som utlänning har man det alltid lite tuffare. Ännu har jag inte hört någon utlänning som talar klanderfri svenska, t.ex.
    Som jag skrev tidigare, så behöver det inte vara så och måste inte vara så. Politik skall ämna att förbättra livssituationen och livet i stort för de människor i det område där politik kan påverka (idag oftast en nationsstat). Nu när man kostaterat denna ojämlikhet och dess inkompatibilitet med de grundläggande värderingar vi har i det här landet så skall man ju snarare motverka att det är så på arbetsmarknaden, i det här fallet. Det känns som det ligger i linje med att göra livet bättre för de människor som befinner sig inom nationstatens gränser. Jag tycker inte att bara för att man är utlänning eller utländsk och därmed har mer uppförsbacke än andra på arbetsmarknaden så ska vi passivt acceptera att det ska vara så. Vi ska också definitivt motverka de krafter som försöker försvara, förlöjliga och förminska att det är så.  

Hur ställer du dig till anti-diskrimineringslagstiftning? Lagen om hets mot folkgrupp? Diskriminering vid anställningsförfaranden baserade på vad personen heter och vart hon/han antas komma ifrån? Vad tycker du om DO? Vad tycker du om att utlänningar oftare misstänks för brott? Vad tycker du om de rapporter som visar att människor av utländsk härkomst i större utsträckning döms för brott, många gånger med sämre bevisning, och får också hårdare straff än sina "etniskt" svenska motparter för samma brott? Se Jerzy Sarneckis rapport nedan:

http://www.dn.se/debatt/samma-brott-ger-hardare-straff-for-invandrare-1.609332
  • BigDaddy
    Mittnick skrev 2010-05-12 11:22:29 följande:
    Andra röstar på andra partier för att de inte sympatiserar med bl.a SD, de är inte nöjda med deras politik vilket gör dem till missnöjesröstare även det.Vi kan egentligen stryka det ordet eftersom de passar in på alla, eller ingen
    Fast blandar du inte ihop begreppen nu? Det jag pekade på var att du betraktade alla partier som något av ondo men att SD var bäst bland de sämsta? Då verkar det som att du inte valt SD av någon egen övertygelse vad gäller dem utan snarare p.g.a. din övertygelse om de andra. Därmed blir din röst ett misstroendevotum mot de andra och inte nödvändigtvis en bekräftelse på SD?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!