Maxipaxi skrev 2010-05-10 15:37:21 följande:
Har inte läst det inlägget.Du snackar om "inkluderande" o.s.v. men du vet ju inte vad du talar om.I Baskien är det t.ex. lag på att du ska kunna baskiska för att få ett arbete inom offentlig sektor. Och för att få ett arbete i offentlig sektor i Baskien (och i Spanien i stort), måste du "tävla" (d.v.s. skriva diverse prov) mot inhemska innevånare. Detta innebär i praktiken att inte en enda utlänning (inkl. spanjorer) kan få arbete i offentlig sektor i Baskien.Detta gör man inte för att man är xenofober, utan för att hävda rätten till ett eget språk & kultur. Ungefär som SD, alltså. SD hävdar att invandrarna ska anpassa till svenskarna och inte tvärtom. En mycket rimlig ståndpunkt som inte på något sätt är xenofobisk eller rasistisk.
Jag ser inte någon som gjort en koppling mellan främlingsfientlighet och språkkrav. Mig veterligen kan du inte få ett jobb i Sverige inom offentlig förvaltning utan att kunna svenska. Har någon påstått att detta är främlingsfientlighet? Jag har inte läst någon som skrivit det.
Språket är en kulturbärare. Det har jag lyft fram tidigare. Men språket är föränderligt och speglar också kulturens föränderlighet. Ett öppet och inklusivt språk berikas precis som ett slutet och exklusivt språk löper faran att marginaliseras och dö ut.
Baskien är dock ett område med mycket stark nationalism, som jag själv fått erfara. De har en nationskänsla som vida överstiger något jag stött på här i Sverige i någon som helst organiserad form. De är ett folk som utstått förföljelser och laglig repression sedan Franco tog över efter inbördeskriget på 30-talet. De har dessutom en djup splittring i de fransk och spansktalande delarna vilket ytterligare komplicerar nationskonceptet Baskien/Baskier.
Uttalanden om att jag inte vet vad jag talar om skall beläggas. Det är trist att läsa sådana meningar som inte tillför diskussionen något nämnvärt. När du själv medger att du inte läst mina inlägg så känns det väl snarare som så att påståendet att "man inte vet vad man pratar om" som något anförbart på dig eller hur?