• Allrona

Allergitråden

Jasusu skrev 2011-11-23 09:11:19 följande:
    Jag skickade ett inbox till dig om min VB ansökan. Hur jag tänkte mm.
    Stort tack! {#emotions_dlg.flower}
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-11-23 12:07:18 följande:
    Åhhh jäkla iPhone, skrev massa mer :( varför gör den så??

Hur som helst så frågade jag alrro om även hennes astma är mer stabil ? Det låter ju som att ni träffat helt rätt angående vetet :)

Mithrandil : sätter de även positiv och negativ kopp ? Isåfall kan du ju jämföra med dem :)
    Vet att kavat har ett inlägg om lapptest i sin blogg där det även står hur man ska läsa av.
    Rött var negativt men var det även blåsor / utslag i var det nog positivt..
    Vilka ämnen testade de på barnen ? Och vilka visar något ?
    Jag astman är jättebra för att vara henne. Hon är precis påväg ur sin förkylning och är lite påverkad men inte speciellt mycket. Hon har under hela förkylningen haft underhåll på singulair + 2x1 fluitide och airomir innan fluitiden. Normalt har hon haft singulair + 2x2 fluitid även mellan förkylningarna så det här är ju superbra! Innan förkylningen fick hon bara singulair och ändå dippade hon inte när förkylningen kom!

Det känns verkligen som vi har hittat rätt med vetet. Nu börjar jag istället misstro mig själv när det gäller sojasläktingar! Drömmer Mest för att det är så himla krångligt att inte tåla guar när hon inte äter vete. Obestämd Det står som nummer 1 på listan att testa när det är dags att provocera igen.

Hur är det med B idag? Fortfarande lika prickig runt munnen? Om jag har fattat det rätt är även hennes astma bättre?
  • Allrona

Älsklingen - smörj med hydrokortison runt munnen. Vi har fått det ok av läkare då dottern ofta har/hade sånna eksem runt munnen.
    Min dotter fick som mest av äpple, efter att vi har tagit bort äpple har hon bara fått så nån gång.

• Allrona
    t0va skrev 2011-11-24 13:23:47 följande:
    En helt annan fråga, hur gör ni andra som har barn i förskola/skola med jul/sommarpresenter åt köket? På Theos förskola har de en underbar kvinna i köket som gör all mat och fixar så det blir bra. Theo får jättebra mat trots att han äter typ utan allt. Har varit få gånger han blivit dålig, mer sällan än vi räknat med. 

Funderade på om vi skulle ge henne något i julpresent som tack för att hon faktiskt lägger ner massa jobb i att ordna så han får mat som är liknande de andra osv. Hon har ju stor del i att han kan gå på en vanlig förskola och inte en allergiförskola längre bort från där vi bor.

Fick veta att till jul så gör hon julbord med revbenspjäll, sill, sallader, röror osv. och tar med sin son som är kock. Det är ordentligt hög klass på maten. Med tanke på den dåliga uppslutningen på föräldramötet, 2 av 17 barns föräldrar var där, så blir det nog ingen gemensam insamling till pedagogerna heller, så vi köper nog något litet och ger till dem också. Det extra de ändå gör för att Theo ska kunna gå där är värt så mycket. Just nu spelar det inte honom någon roll ifall han bor nära kompisarna men snart så blir det ju viktigare.

Någon som har tips på vad man kan ge?  
    Jag brukar ge även köket en liten present om jag ger personalen på avdelningen presenter. Tycker maten är en så viktig del av förskolan, speciellt för oss med allergiker. Har inte bestämt vad det blir iår
  • Allrona
    t0va skrev 2011-11-24 13:52:20 följande:
    jo jag känner att det är en sån stor del, och de avlastar oss så mycket. Bara att slippa laga 4mål mat/vecka åt honom och nu när det fungerat så bra. Kokerskan är jättetrevlig och köket ligger i korridoren till hans avdelning så idag när vi kom såg hon att Theo har börjat gå själv så hon kom ut och småpratade. Hon bryr sig verkligen och är mån om att det ska bli bra.

Hela förskolan har bestämt nu att de inte ska ha glass på kalasen heller utan frukt, som barnen får gå och välja ut några dagar innan i köket och sen beställs det hem. Vi har påtalat att det är en jättebra idee inte bara för att det kan bli mycket glass utan då slipper Theo sitta och titta på när de andra får glass och han får en frukt. De har ingen på förskolan som inte kan äta någon frukt så då får alla lika. 

Får fundera lite på vad det kan bli :) 
    Vad bra köket på er förskola låter! Vi har också superbra och jag ger dem mer än gärna en liten present till jul för att de sköter min dotters allergier så bra. Vi allergiföräldrar har väl kanske ganska mycket bättre kontakt med köket än andra föräldrar. Tror inte så många andra ger kockarna presenter på vår förskola
  • Allrona

Jag bakade pepparkakor idag. De blev faktiskt riktigt bra. Helt klart över förväntan Lätt deg att göra och lätt att arbeta med. 

Ingredienser:

75 gr smör
    1 dl socker
    3/4 dl mörk sirap
    3 tsk pepparkakskryddor
    3/4 tsk husk
    1/2 msk kakao
    1/2 dl mjölk
    Max 5 dl glutenfri mix

Vispa först smör och socker poröst. Blanda samman kryddor, kakao samt husk i en separat skål. Tillsätt sedan kryddblandningen, sirap samt mjölk till smöret. Vispa samman.
    Tillsätt mix. Var noga med att inte få för mycket mix i degen, den blir då för torr och går ej att kavla.
    Låt degen sätta sig några timmar i kylen. När det sedan är dags för att baka är det viktigt att arbeta degen varm, den trillar isär annars. Baka ut som vanligt.

Ugn 175 grader, max 7 minuter. Kakorna bränns lätt!

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-11-24 21:48:26 följande:
    Tack för att du delar med dig! :) Jag känner mig minst sagt löjlig ibland. Ingenting är helt bra. Får man ingen respons av läkare och sköterskor och får man inga positiva provsvar så är inte det bra, får man för många positiva är inte det heller bra. Men känns skönt att veta att jag inte är ensam om alla dessa tvetydiga dubbla känslor som snurrar runt. :)

Jag har kämpat och slitit som ett djur för att bli tagen på allvar nånstans. varit hos läkare i varberg, halmstad, kungsbacka och nu NÄL. Alla säger att mina barn är så friska och krya så. När dottern var 4mån var det 5 olika läkare som sa att min dotter absolut inte har astma trots att hon lät som en perkulator hela dagarna, efter flera, flera mån fick hon tillslut sin astma bekräftad. tänk så enkelt det varit om jag sluppit gå till läkare för samma problem 7 gånger innan man blev tagen på allvar? Samma med allergierna. har tjatat och gnatat och träffat massa läkare men ingen vill göra en ordentlig utredning. Sen fick jag nog och ringde NÄL för ett par veckor sen, skrev sen egenremiss och bara dagar efter fick vi tid och nu är allt äntligen avklarat för denna gången.

Amanda hade 2 svaga reaktioner, på havre och soja. Låter helmärkligt men ska prata med vår riktiga läkare innan jag går vidare med henne.

Alexander däremot hade reaktion på allt de testade. Stark reaktion på Vete och råg ++ Medelstark på mjölk, havre och soja +(+). Men sköterskan tyckte vi snart skulle börja ge alexander mjölk eller havre i tillagad, kokad form. i ca 2-3 mån. Känns inte helt okej för mig om han har så pass stark allergi? Vad tycker ni?
    Vad skönt att du har fått resultaten. Jag skulle inte provocera just nu med det som gav reaktion på testet. Däremot som älsklingen säger kan du kanske börja med något annat som ni inte fått positivt på test. Men bara om ni orkar! Det är ganska skönt att få ta det lugnt och ha barn som mår bra en stund också

Konstigt att inte Amanda visade på mjölk! Men å andra sidan är väl inte heller dessa tester 100%-iga, så det säger ju inte att hon faktiskt inte är allergisk ändå.
  • Allrona

Är det någon som har testat soja, mjölk och glutenfri mjölmix från Mixwell? Har inte sett den i ngn butik men min dietist trodde att de hade en och när jag gick in på deras hemsida så har de ju en som innehåller:

107 Naturligt basmjöl utan gluten, laktos & soja

En mjölmix att använda vid bakning och matlagning. Den är naturligt fri från gluten, laktos och soja.
    Ingredienser: rismjöl,tapiokastärkelse, majsstärkelse, dextros, förtjockningsmedel (E415), stabiliseringsmedel (E464), aromämne.
    OBS! Innehåller inte salt. Förpackningen innehåller 1000 g

Är det någon som har sett den i butik? Bättre eller sämre än lailas gula?
  • Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-11-25 09:28:29 följande:
    Vi använde den, och den funkar fint. E415 är guarkärnmjöl, en sojasläkting. 
    Guarkärnmjöl heter E412. E415 är inte en sojasläkting

Bra då ska jag kolla om dags kan ta hem den. Tack!
Svar på tråden Allergitråden