• Allrona

Allergitråden

Tibell skrev 2011-11-17 23:32:20 följande:
    Bella är inne i en riktigt jobbig period nu ! Från att ha varit världens goaste unge som ALDRIG grät har hon förvandlats till ett barn som bara vill bli buret. Äter dåligt. Vaknar varje jäkla natt och är ledsen..
    Hoppas det går över snart :/ Har hållt på någon vecka nu...
    Tror det utlöstes när hon fick i sig vete av misstag, men kan ha varit redan innan
    Usch vad jobbigt. Men det är säkert vetet som spökar. Hoppas det ger sig snart!
  • Allrona
    Miralicia skrev 2011-11-18 11:07:05 följande:
    McD har vetestärkelse i sitt glutenfria bröd, osäker om det även är sojasläktingar i. Hur som helst så är det oätligt så det spelar ingen större roll. En skumgummimadrass har bättre smak och konsistens - nästan i varje fall. McD beställer jag numera burgare utan bröd och äter med bestick. De har dock tagit bort sojamjöl från deras vanliga bröd om det är så att man tål vetemjöl.

BK glutenfria hamburgerbröd är utan vetestärkelse, dock osäker på sojasläktingar då jag inte behöver tänka på det eftersom det är jag som behöver glutenfritt. Jättegott bröd i varje fall

Max - har ingen koll på hur det ser med bröd hos dem då jag typ aldrig äter hos dem numera för det blir så krångligt. Dock mjölk (och ägg?) i deras vanliga kött. Kan ta fram mjölk- & äggfritt kött om man ber om det, men allt steks på samma stekbord.

Kebab - kan finnas lite olika saker som bindmedel i köttet, tex mjölk, men har hört om mjöl också, så kolla hur det är på det aktuella stället. Tänk också på med fritering, om det friterar annat i samma fritös som det tex friterar pommes.

Glutenfri pizza - de flesta jag vet om med det använder färdigköpta glutenfria pizzabottnar och då är det vetestärkelse i (i alla jag kan komma på att jag hittat i varje fall) och ibland lite annat också om man har fler allergener. Sen på pizzeria får man också tänka på att det yr en hel del mjöldamm i luften, så det beror ju på hur känslig man är för kontamination. Och med glutenfria ppizzor att de haanterar det korrekt - dvs att de bakar på underlägg och inte slänger in i pizzzaugnen som den är på samma yta där det legat vanliga pizzor och med samma spade som de lägger in och tar ut de vanliga pzzorna med = kontamination av mjöl.
    Tack! Då verkar BK vara ett säkert kort. Kebab har hon ätit förut innan vi tog bort vete så jag har kollat att det inte är mjölk i köttet men får kolla vete nästa gång. 
    Nej, pizza verkar inte vara någon bra idé då. Har kollat färdiga pizzabottnar i affären och jag tror de innehöll sojasläktingar eller det var i alla fall ngt i som hon inte tålde.

Nu har jag och dottern som är hemma sjuk idag precis bakat tunnbröd och det borde även kunna användas som pizzabotten nästa gång vi gör pizza hemma Har insett att det bara är att börja bli bullmamma om man ska få ihop det här. Nästan allt som finns i butikerna är ju något hon inte tål i och det hon tål smakar inget bra!
  • Allrona

Ja det är med på den sidan. Det står att det ska bakas med grov mjölmix men jag använde lailas gula och det funkade bra, fick dock ta lite mer än receptet.

• Allrona

Plutteli - missade ditt inlägg igår! Tack för länken. Näää två gånger om dagen orkar jag inte mata men ska absolut testa med bovete

• Allrona

Tänkte börja förbereda en ansökan om vårdbidrag. Ska till läkaren om en månad och då förhoppningsvis få veteallergin konstaterad. Tänkte förbereda ansökan så att vi kan skicka in den direkt efter läkarintyg.

Hur mycket tid har ni fått godkänt för extra matlagning, bakning och handling? Känns ju som just bakningen kommer ta mycket extra tid då hon inte kan äta något fikabröd eller vanligt bröd som finns i butiken. Hur mycket tid för informationssökning/receptsökning och information till dagis osv...?

Hur mycket extrakostnader har ni fått? Det är ju konstigt om de kollar på livsmedelsverkets uträkningar som är jättelåga. Vi lägger bra mycket mer extra än det! Uträkningarna kanske funkar om man "bara" har mjölkallergi eller gluten men ju fler allergier desto dyrare blir det ju!

Skulle vara supertacksam om någon ville dela med sig av sin ansökan eller i alla fall information om vad ni har begärt och vad ni har fått.

• Allrona

Är det ngn av er som har testat att begära ut beslut till ansökningar om vårdbidrag som blivit beviljade? Kan man i beslutet utläsa summor och tid för de enskilda sakerna?

• Allrona

Om ni inte vill svara på detaljer i era ansökningar här kan ni väl inboxa mig eller skriva i "hemliga tråden"

• Allrona
    Kavat skrev 2011-11-21 12:23:30 följande:
    Ni kan skicka in ansökan nu så får ni pengarna retroaktivt från när ansökan kom in om ni får vb. Och återkomma med läkarintyg.

Jag kanske kan återkomma med resten om du inte får svar, men just nu orkar jag tyvärr inte leta i papprena.

Vi får det mesta avslaget, så mycket kan jag säga. Men man måste ju skriva med. Vissa får ju igenom utan större problem.
    Så jag kan alltså skicka in blanketten typ halvt ifylld och skicka in kompletteringar och läkarintyg senare?
Svar på tråden Allergitråden