• Allrona

Allergitråden

Alexi -Vad ersätter ni mjölk med för produkter? Det väldigt vanligt att mjölkallergiker även blir allergiska mot soja så ger ni sådana produkter skulle jag börja med att ta bort dem.

Små barn kan vara glutenintoleranta. Ring barn och be att få ta ett test så ni kan utesluta det.

• Allrona

Någon som har testat de här produkterna från goodstore? Funderar på att göra en beställning men vill gärna höra med er om dessa är goda?

http://shop.goodstore.se/glutenfria-zookex-med-apple-150g-lf-eko-/1719-0

http://shop.goodstore.se/chokladdrops-ljus-rismjolk-35g-moo-free-eko-/2566-0

http://shop.goodstore.se/rakex-rodbeta-morot-100g-biscru-eko-/1704-0

http://shop.goodstore.se/kakor-choklad-150g-doves-eko-ft-gf-/1738-0

http://shop.goodstore.se/kakor-double-chocolate-150g-eko-ft-gf-/1034-0

http://shop.goodstore.se/chokladbar-ljus-kokos-35g/2104-0 

• Allrona
    2små2stora skrev 2012-03-15 16:20:12 följande:
    Från TryggHansa får man för allergier när de fyllt 18år, då räknar de allergierna som bestående.
    Visst har ni vb? Får ni något från Trygg hansa då?

• Allrona
    jennsans skrev 2012-03-17 23:15:32 följande:
    Hur sjuka ska barnen vara för att få vårdbidrag?
    J har mjölkallergi samt förstoppningsproblem och båda mina har förkylningsastma.. 
    är det ide att ens söka? inte tänkt på det föränn nu när ni disskuterar det..  
    Jag tror man ska ha en mertid på mer än 7 eller 10 timmar (står lite olika överallt, någon annan kanske vet vad som gäller). Alltså den tid som går åt till barnens problem, den tid vi har som är utöver vad "vanliga" barn kräver. Alltså tex medicinering, smörjning, tillagning av allergikost osv. 
  • Allrona
    Bobbosmamma skrev 2012-03-17 11:31:50 följande:
    Jo en sak till. Har ju sökt vårdbidrag för L (tack Kavat o 2prinsessor för hjälpen!!) och nu ska en handläggare ringa mig p åonsdag för att, som det står, gå igenom ansökan. Fast jag tycker att alla frågor som står inför samtalet har jag redan besvarat i ansökan?! Någon som vet lite vad de kommer fråga om???
    Hur gick det? Vad frågade hon/han om? Min handläggare ska ringa i veckan då hon troligtvis skulle börja handlägga mitt ärende idag.
  • Allrona
    Bobbosmamma skrev 2012-03-21 13:45:14 följande:
    Oj oj, hon ringde i förmiddags. Hon var trevlig ska jag först säga, inget fel på henne. Men jisses... Ja.Samtalet tog nästan en timma. Som tur var hade jag förberett mig väl. MIg frågade hon hur en vanlig dag ser ut, vad det innebär för merjobb med maten. Så jag gick igenom det från morgon till kväll. Sen även saker som görs veckovis tex inhandling, bakning. Frågor i detalj  på detta. Frågor kring provocering, och nattsömn. Sjukhusbesök.  

Egentligen är det ju inga konstigheter att svara på alla frågot för man är ju liksom expert själv. Men tänk igenom din ansökan noggrannt innan så kanske? man ökar sina chanser??

Och sedan MERkostnader. Jag har ju angett vad jag ser som merkostander, allstå UTÖVER vad det kostar med ett friskt barn. Inga konstigheter med kostnaderna, hon verkade tycka det var rimligt. Men sedan säger hon att dom tar dessa merkostnader, slår ut det månadsvis och sedan drar av Konsumentverkets beräkning av kostander för ett "friskt" barn (olika för olika ålder). Varpå jag bara, men vänta nu, det som jag angett är MERKOSTANDER. Jag har inte tagit med några baskostnader, alltså sådana kostnader som alla barn har, grönsaker, tvättlappar, "normal" mat, u name it. Då kan dom ju inte dra av den kostnaden från våra merkostander. Det är ju helt ologiskt. Hon kunde ju inte själv förklara logiken i det utan höll med mig. "Så brukar vi alltid göra, jag har aldrig hört någon som protesterat mot det". Tjenare!! Ursäkta mig men det verkar inte vara dom vassaste knivarna i lådan. Hon skrev ner mitt resonemang, säger att det är inte hon som bedömer ärendet utan inhämtar bara info. Så det är alltså någon annan som bedömer än den som ringer? Någon som vet nåt om detta? 
    Tack, vad bra att veta Jag har skrivit ganska detaljerat i ansökan så jag kan bara ha den framför mig och läsa ur den då

Undrar om hon menar tex med mjölk, att de tar kostnaden man har angett för risdryck/havredryck och drar av vad vanlig mjölk skulle ha kostat och med mjöl drar av vad vanligt mjöl hade kostat för bakning osv.
  • Allrona

Annahoj - använder ni sojabaserade produkter, typ sojamjölk, soygurt osv? Det är väldigt vanligt att mjölkallergiker även blir allergiska mot soja!

• Allrona
    mithrandil skrev 2012-04-20 09:24:25 följande:
    Allrona: och trenden ökar där mjölkallergiska barn dessutom blir allergiska mot havre. Kan hända det beror på att man ofta byter ut alla mjölkprodukter mot antingen soja eller havreprodukter.
    Ja, tyvärr Rynkar på näsan. Men fortfarande är det väl större risk att bli allergisk mot soja då proteinerna är väldigt lika i mjölk och soja!?
  • Allrona

Pippillrum - jag skulle också råda till att ta bort ägg och mjölk igen. Min dotter visar inte allergier på några prover men allergisk är hon tyvärr ändå.

När min dotter inte visade positivt på prick vi dca 6-8 månaders ålder sa en läkare till oss att hon inte var allergisk och vi trodde honom. Många sömnlösa månader efteråt hamnade jag här i tråden och fick rådet att testa ta bort mjölk igen och nån dag senare mådde hon hur bra som helst!

• Allrona

Pippillrum - pricktester och även blodprov har väldigt stor felmarginal. Min dotter är allergisk mot mjölk, ägg, soja och baljväxter, och vete. Endast ägg visar svagt på prick och blodprov. Det enda säkra sättet att ta reda på en allergi är genom att ta bort födoämnet och sen ev provocera.

De saker som oftast står i ingrediensförteckningen förutom det självklara mjölk, mjölkpulver, grädde, yougurt osv är vassle, kassein och laktos.

Och glöm inte att du inte ska använda sojaprodukter, alltså sojadryck, Soygurt osv. 30-50% av alla mjölkproteinallergiska blir även allergiska mot soja! Semper har tyvärr ändrat sina mjölkfria vällingar och gröter till sojabaserade. Jag skulle rekomendera att inte använda dem!

• Allrona

Annahoj - skriv mat- och symtomdagbok några dagar och se om ni kan hitta ngt samband. Men jag säger som kavat, reagerar han vid nästan varje måltid så är det något han får i sig nästan varje måltid!

• Allrona
    annahoj87 skrev 2012-05-02 23:07:30 följande:
    Ingen soja. Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden mellan sojasläktingar och baljväxter, är det typ samma sak? Han äter oftast samma mat som oss, fast jag ersätter med havreprodukter, ICAs solhavre och Imat. Använder Carlshamns mjölkfria margariner. Sen dricker han EnaGo välling och äter den gröten ibland.. 
    Länkar till kavats blogg där hon skriver vilka baljväxtsläktingarna är:
    http://www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html 
  • Allrona
    annakoh1209 skrev 2012-05-03 20:46:19 följande:
    Alla gäster min pojkvän bjöd på sin födelsedag sa att den var så god att skulle kunna äta mer än 2 bitar haha 
    Vad hade du i istället för grädde?
Svar på tråden Allergitråden