• Allrona

Ursäkta att jag bombar tråden med mina frågor men jag förbereder lilltjejens 3-års kalas och är ju helt ny på detta med sädesslagsallergi. Känner mig vilsen och behöver hjälp  
    Strössel, finns det utan glukossirap och sånt? 

• Allrona
    2små2stora skrev 2012-02-13 18:40:16 följande:
    Den har jag inte testat men Plamils rismjölkchoklad och naturatas har vi testat. Naturata står det kan finnas spår av mjölk på. Den klarar mina utan problem.
    Min dotter klarar också spår av mjölk. Var köper du den?
  • Allrona
    2små2stora skrev 2012-02-13 18:45:50 följande:
    Jag har köpt 1 låda från en grossist.
    Okej. Du har inte sett de i någon butik?
  • Allrona
    Miralicia skrev 2012-02-13 18:53:03 följande:
    Den är rätt god tycker jag och dottern med. Inte som Marabous mjölkchoklad direkt men som ett mellanting mellan vanlig mjölkchoklad av annat märke än Marabou och ljus blockchoklad kanske man skulle kunna beskriva den som

De med smak (blåbär, apelsin är de som jag har testat) är det hela frukt/bärbitar i, vilket kanske kan vara bra att veta när det handlar om barn (tror inte att dottern hade gillat de kanderade apelsinskalsbitarna som är i).

Gjorde ischoklad på både vanliga rismjölkschokladen och på blåbärsrismjölkschokladen i julas - helt ok.
    Vad bra. Om jag inte hittar plamils här i stan så blir det nog en beställning.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2012-02-13 22:45:10 följande:
    Klarar hon plamils då? Är nästan säker att det står "kan innehålla spår av soja" på baksidan på den.

Därför har vi inte vågat testa eftersom mina ungar reagerat på "kan innehålla spår av soja" i risentas produkter. 
    Hm, vi brukar ju undvika spår av soja. Men hon klarar risentas som nu har spår av soja så då kanske hon kan klara chokladen också Obestämd Kanske värt att testa men får nog fundera lite på det.... Hon verkar ju inte lika känslig längre. I somras klarade hon sojalecitin när hon fick det en gång men när det blev flera gånger på en dag  eller flera dagar i rad reagerade hon så det är ju i alla fall en liten förbättring mot tidigare när hon reagerade direkt på sojalecitin.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2012-02-13 23:01:57 följande:
    Allrona: Men så skönt! Går på rätt håll nu då iaf!

Hur går det med LCHF? Visst var det väl du som åt det?

Funderar på att prova, men jag har en undran. Får man äta naturligt glutenfritt bröd och knäckebröd och sådär? Jag var så bra i magen igår, så åt jag lite havregrynsgröt på kvällen och vips så var jag "dålig" igen.
    Samma idag. Var jättebra i magen efter att ha använt laxoberal droppar 2 dagar i rad men så åt jag några bitar godis och nu är jag gravid i 5 månaden och har jätteont i magen. :S     
    Jag rekommenderar verkligen att testa lchf om du har problem med magen. Mina magproblem har helt försvunnit med lchf. Sen hjälper det såklart inte alla med det är helt klart värt att testa. Du får inte äta glutenfritt bröd. Man kan baka eget bröd, jag har bara testat hårt bröd och det blir riktigt bra. Då bakar man med mandelmjöl och eftersom min dotter tål mandel kan hela familjen äta det brödet. Perfekt! Det man brukar baka glutenfritt bröd på, ris, majs, bovete osv innehåller massor med kolhydrater. Innan du börjar så läs på ordentligt om vad du får äta och vad du inte får äta. Efter några dagar mår de flesta lite halvdåligt men det brukar gå över efter en vecka eller två. Här är en bra sida för nybörjare: http://www.kostdoktorn.se/lchf/
    och lite om magproblem http://www.annahallen.se/lchf-och-magenhttp://www.annahallen.se/mat-och-ibs

Det finns ju såklart också en tråd om lchf här på fl  www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html

Och så är det såklart bara att fråga mig om du undrar någon, jag svarar gärna på frågor

• Allrona
    Miralicia skrev 2012-02-14 09:10:53 följande:
    Det är nog risk för mer spår av i chokladen än i risentas mjöler om man ser till vad Risenta skrivit om det och hur chokladtillverkning går till.

Men en liten varning bara för Plamils choklad, just ur sojasynpunkt. Plamil tillverkar choklad för flera olika distributörer. Den som Kung Markatta säljer är med spår av soja, men Plamil tillverkar också nästan lika dan choklad för andra distributörer och där de har sojamjöl som ingrediens och förpackningarna är snudd på identiska, så kolla att det är Kung Markatta-Plamil och inte plamils för ngn annan distributör
    Okej, vet inte om jag vågar testa den chokladen då. Kanske får beställa på nätet istället. Frakten var bara på 19:-så det var ju inte så farligt (har ju allergimats frakt i färskt minne.....)
  • Allrona
    billybiceps skrev 2012-02-14 13:30:30 följande:
    Hej!

Jag spinner vidare på lchf-spåret. Ni här inne som äter det och säger att ni mår bra, är ni intoleranta mot mejeriprodukter? Om ni är det, lyckas ni få det att bli bra ändå? 
    Hur gör ni med rotfrukter, utesluter ni det helt också?

Jag undrar om någon har lite mer djupgående information, träffade en dietist som också föreslog lchf-metoden. Hon menade på att genom att ta bort baljväxter också så tog man bort lektiner och genom att undvika kolhydrater minskade man tydligen ner på socker (stärkelse?). Är det någon som har koll på sånt här, varför det är bra att undvika dessa och är det att man tar bort just dessa saker som gör att ni mår bättre tror ni?

Jag är inte laktosintolerant men kan få ont i magen av för mycket mejeri, därför blandar jag laktosfritt och vanliga mejeriprodukter. Om man inte ska gå ner i vikt finns det ingen anledning att utesluta rotfrukter. Jag äter tom potatis nån gång ibland om det bjuds när man är bortbjuden.

Vet inte svaret på din andra fråga men rekomenderar dig att läsa kostdoktorn.se och http://www.annahallen.se/ där finns det säkert svar på din fråga. 
  • Allrona
    billybiceps skrev 2012-02-14 20:27:36 följande:
    Hur gör du med hirs, bovete och quinoa?

Varför är potatis är en större bov än de andra rotfrukterna? 
    Jag äter inte hirs, bovete eller quinoa. Målet för mig med lchf är framförallt att bli av med min migrän och för det krävs att jag inte får för mycket effekt på bloksockret. Jag är alltså ute efter en så jämn blodsockerkurva som möjligt och därför försöker jag hålla mig ifrån de livsmedel som höjer kurvan mest. Att min mage kom i balans var bara en bra bonus

Potatis innehåller mer kolhydrater än de flesta andra rotfrukter. Morot innehåller tex en tredjedel så mycket kolhydrater som potatis. 
Svar på tråden Allergitråden