• Allrona

Allergitråden

Vi brukar göra pannkakor på risdryck, rismjöl eller annat glutenfritt mjöl, fiberhusk och bakpulver. Har inga mått utan kör på känn och det brukar bli bra

• Allrona
    FenomenaA skrev 2012-01-18 15:22:01 följande:
    Ang vårdbidrag. Vår son ska börja på förskolan i vår, hur mycket tid lägger man på att prata om allergierna med förskolechef, förskolepersonal och förskolekök? 
    Kan kolla imorgon vad jag har skrivit i min ansökan. Har inte fått ansökan godkänd ännu men kan ändå berätta hur mycket vi har uppskattat det till. Om jag inte kommer ihåg så påminn mig
  • Allrona

Fru fenomena - jag har beräknat att det går åt ca 30 minuter i veckan för att informera och ta emot information om hennes allergier och astma av dagispersonal, kockar på förskolan, barnvakter och alla andra som kommer i kontakt med min dotter.

Vad säger ni andra? Verkar det rimligt? Bara idag var jag 15 minuter extra på förskolan för att diskuttera hennes mat med kocken och igår minst 10 min för att diskuttera matsituationen med pedagogerna. Lägg till samtal inför helgens kalas samt varje morgon informera om astmastatus och på eftermiddagen få rapport om ev medicinering och matsituation. Det är ju såklart inte varje vecka jag behöver prata 15 min med kocken men jag tror lätt vi kommer upp i 30 min i genomsnitt.

• Allrona

Miralicia - hur menar du med att testerna visar hur mkt man intagit av ett visst ämne?

• Allrona

Jo, jag har ju läst en hel del om igg-tester men jag hade inte hört just det om att resultatet skulle vara beroende av hur mkt man ätit av ett ämne.

Faktum kvarstår ju att väldigt många faktiskt mår bättre efter att ha uteslutit ämnen som igg-testerna visar reaktion på, sen finns det såklart en felmarginal på de testerna. Men jag är faktiskt tveksam till att de skulle visa högre pga att man ätit mycket av ett livsmedel, i så fall skulle min dotters test sett helt annorlunda ut!

Jag känner minst 6 personer som anser sig hittat sina överkänsligheter med hjälp av de här testerna så helt tagna ur luften kan inte värdena vara Diskutterade resultaten på testerna med en tjej här om dagen. Hon är dotter till en bekant till mig och hon gjorde det här testet för ganska många år sedan, tror det var 7-9 år sedan. Hon är 19 år idag På henne är resultatet klockrent, hon har provocerat de här livsmedlens många gånger under dessa år och vet med säkerhet idag att hon faktiskt reagerar på alla livsmedel som testet visade.

• Allrona

Billy - nej, jag vet tyvärr inte exakt. Det jag vet är att de idag mår bra när de inte äter det testerna visade på. Alla tog testerna för ganska många år sedan och det är inte personer jag träffar så ofta och vissa kände jag inte ens då så jag har inte någon koll på hur det gick till just då.

Vi gjorde ett liknande test på min dotter men har tyvärr inte följt resultatet helt då det är så komplicerat med alla hennes allergier. Vi har tagit bort det som visade mest (3:or) men några av 2:orna äter hon nog lite för mycket av fortfarande.

• Allrona
    jennsans skrev 2012-01-20 21:54:53 följande:
    vart gör man dessa allergitester?  skulle på något sätt vilja kolla joakim eftersom han ännu är förstoppad som kräver movicol  trots att han varit utan mjölk i typ 1 år med senaste provoceringen i juli...   skulle även vilja testa storebror som "bara" har ett hemskt humör, men vet att vissa läkare tänker på att kosten/allergier kan ha en hake i det med.. 
    Menar du igg-test som jag har gjort på min dotter?

Jag har också bytt nick men har kvar samma bild så jag hoppas ni fortfarande känner igen mig (Allro) 
  • Allrona
    Tibell skrev 2012-01-20 22:47:12 följande:
    Nu är inte detta en allergifråga men ställer den ändå, den har trots allt med eksem att göra ;)

Efter ett par veckor med inre stress och ständig oro har jag nu fått tillbaka mina hemska stresseksem. Inte jätte stora mängder men likväl kliar de fruktansvärt och jag river ständigt hål :/
    Och eftersom de följande veckorna kommer fortsätta med stress och oro är det lika bra att jag vänjer mig vid klådan :(
    Men tror ni att aerius och kortisonsalva kan hjälpa eller i allafall lindra ändå, trots att det inte handlar om allergi ?
    Eller är det lika bra att stå ut och hoppas det lägger sig när det som stressar och oroas mig förhoppningsvis snart är över ??

Fresten, älsklingen87 är det här :)
    Oh, så nu slipper man kalla dig älsklingen
  • Allrona

Nä, det är inte ett test som görs inom sjukvården i Sverige. Man får ta kontakt med någon homeopat som skickar testerna oftast till Tyskland eller Holland. Är du med i hemliga gruppen? Läs i så fall tillbaka i oktober (tror jag) där skriver miralicia (och kavat?) om varför testerna inte är godkända i Sverige. Sen får man själv välja att tro på testerna eller inte. Vi valde att ändå skicka ett test för att se resultaten trots att vi visste om osäkerheten kring testerna. Vi valde att lita på de bekanta till oss som faktiskt blivit hjälpta av dem Testerna kostar några tusen och finns i lite olika varianter. Det vi gjorde innehöll 40 livsmedel vilket vi tyckte räckte Hör av dig till min inbox om du vill ha mer information.

• Allrona

Hittade godis från märket urtekram idag. Någon som testat? Det var majsglukossirap i

Svar på tråden Allergitråden