• Allrona

Allergitråden

Mithrandil - min dotters pricktest visade heller inget på kontrollpricken men det visade på ägg. Till oss sa de att testet var ogiltigt då. Men vid senare tillfällen har de ändå hänvisat till det testet så jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller.

Dottern började sitt vetefria liv på dagis idag och var väl inte allt för nöjd med det. Usch, hoppas vi snart kan lägga till nått i kosten och inte bara dra bort...

• Allrona
    Kavat skrev 2011-11-21 13:08:03 följande:
    Japp, det finns en ruta att kryssa i om man vill inkomma senare med läkarintyg samt en ruta för fler bifogade papper, om jag minns rätt. Men det ser du ju på blanketten.
    Kanon. Tack! Ringde en handläggare på fk men hon kunde varken säga bu eller bä så det gav ingenting. Jag fick i alla fall fram att det typ räcker med namn och info om vilka allergier i en första ansökan och sen skickar jag resten senare.
  • Allrona

Mithrandil - nej, de sa inte varför det blev så. Hur är det med Alexander? Är han fortfarande störd av plåstret eller har han glömt bort det nu?

• Allrona

Pratade med kocken på dagis idag. Han hade suttit flera timmar igår och letat produkter och ringt deras leverantörer. Men det finns inte några mjöler dottern tål att få tag på! Förvånad Leverantörerna hänvisade till det färdiga glutenfria brödet men det tål ju inte min dotter. Hur har ni andra gjort? Dagis hade ju tänkt baka bröd själva men då måste de åka själva till coop eller ica och handla mjöler. Kan man få hjälp av dietisten att trycka på leverantörerna eller hur gör man? Nu har jag bakat bröd och tagit med till dagis men det är ju inte meningen att jag ska behöva göra!

De är så himla gulliga på dotterns dagis. De engagerar sig och hjälper till hur mycket som helst och jag känner mig så tacksam över hur deras reaktioner var när de fick veta att vi skulle ta bort vete också. De tycker såklart inte att de är jättekul, det förstår jag också, men de är otroligt hjälpsamma och sa flera gånger att det här löser vi, vi får göra det bästa av det osv. Så otroligt gulliga! {#emotions_dlg.flower}

• Allrona
    LokesMammi skrev 2011-11-22 08:39:46 följande:
    Vilket underbart dagis du har hittat! Låter jättebra!
    Kan inte du köpa mjöl o lämna där? O få kompensation (stavning?) för det? :/
    Jo, det skulle jag kunna göra. Men tycker egentligen att det är fel att föräldrarna ska behöva göra det. Går det inte att lösa så gör jag självklart det. Men man tycker ju att deras leverantörer ska kunna leverera mat som passar alla barn, trots allergier. Annars är det något fel på upphandlingen av mat inom kommunen anser jag. Vi kan ju knappast vara själva inom kommunen att ha ett multiallergiskt barn!
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-11-22 09:24:14 följande:
    Jo, det skulle jag kunna göra. Men tycker egentligen att det är fel att föräldrarna ska behöva göra det. Går det inte att lösa så gör jag självklart det. Men man tycker ju att deras leverantörer ska kunna leverera mat som passar alla barn, trots allergier. Annars är det något fel på upphandlingen av mat inom kommunen anser jag. Vi kan ju knappast vara själva inom kommunen att ha ett multiallergiskt barn!
    Inte meningen att jag skulle låta sur på dig. Ser nu när jag läser att det kan uppfattas så. Jag är tacksam för alla åsikter {#emotions_dlg.flower} Skrattande Det är hela systemet eller kanske kommunen eller upphandlingsansvarig eller leverantören eller i alla fall nån annan jag blir sur på men absolut inte på att du försöker hjälpa till
  • Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-11-22 09:13:25 följande:
    Får du mjöl på anvisning? då kan du få tillräckligt för att kunna lämna till förskolan. Dock kan de inte använda produkter "utifrån" i köket pga livsmedelsverkets regler. Tror många förskolor bryter mot den regeln dock när det gäller allergivaror Obestämd 

Vi fick baka bröd hemma och ta med så länge S inte tålde köpe-bröd, för fsk hade inga resurset till bakning. Vi fick ersättning på VB för det. 
    Nej, vi har inte fått något alls på anvisning. Är ju bara inne i testfasen än så länge så vi får nog det när det är säkert att hon är allergisk mot vete. Själva är vi ganska säkra på det men vi måste få genom det hos läkaren också. Vi har tid där om 3 veckor och då skulle vi troligtvis få mer hjälp.
  • Allrona
    Blå Flygare skrev 2011-11-22 09:13:25 följande:
    Får du mjöl på anvisning? då kan du få tillräckligt för att kunna lämna till förskolan. Dock kan de inte använda produkter "utifrån" i köket pga livsmedelsverkets regler. Tror många förskolor bryter mot den regeln dock när det gäller allergivaror Obestämd 

Vi fick baka bröd hemma och ta med så länge S inte tålde köpe-bröd, för fsk hade inga resurset till bakning. Vi fick ersättning på VB för det. 
    Dagis här tycker det är självklart att de ska fixa bröd och tycker det är lite genant att jag måste ta med bröd och pasta nu. De har tom redan ändrat sina rutiner för bakning av vetebröd sedan i fredags när jag meddelade att vi skulle köra vetefritt. De har verkligen tänkt till och ansträngt sig. {#emotions_dlg.flower}Skrattande Sen att de inte har hunnit fixa från i fredags till den här veckan tycker jag är helt ok och jag kan såklart ta med bröd ett tag till det har fixat sig. Jag ska kolla upp med dietisten med mjöl till dagis. Tack för tipset!
  • Allrona

Älsklingen - oj, vad mycket prickar! Men hon ser glad ut ändå Hoppas inte det är ngt nytt hon fått i sig så ni får fler dåliga nätter!

• Allrona

Och här fortsätter dottern upp i vikt efter att vi tog bort vete! +500 gram på ca en månad nu

Svar på tråden Allergitråden