• Allrona

Allergitråden

Måste bara berätta. Drygt 2 veckor är det sedan vi tog bort gluten/sädesslag hemma och hon har gått upp 300 gram på dessa två veckor!!! Förvånad Skrattande Det känns som för mycket sammanträffande för att det inte skulle vara det som är orsaken.  Hon får ju fortfarande som vanligt på dagis så hon äter ju en del vanligt bröd och pasta men det måste väl ändå vara att vi har tagit bort som är orsaken till viktuppgången. Tack och lov tror även hennes läkare på den teorin och vi kommer nu starta en ny utredning av allergi/intolerans mot sädesslag/gluten. Tills vidare får hon fortsätta äta det på dagis och hemma fortsätter vi utesluta  

Det känns bra att vi har kommit någonstans och i alla fall har en teori. Roade mig igår med att läsa igenom mina gamla inlägg och redan för ett år sedan misstänkte jag och min man att hon reagerade på havre eller vete men läkaren (en annan läkare än den vi träffade idag) slog då bort det helt och vi gick aldrig vidare med det. Obestämd

• Allrona

Prince - jag kan inte svara på din fråga men jag vet att miralicia har info om baskost i sin blogg. Länk finns i ts.

• Allrona

Såg i glutenhyllan en förpackning som likande "no egg" och jag tror den hette "no gluten" eller liknande. Vad är det? Vad har man det till?

• Allrona

Plutteli - välkommen hit! Har ni testat ta bort soja och sojasläktingar? Det är den vanligaste allergin efter mjölk och ägg.

• Allrona

Är ju helt ny på detta med glutenfritt och det dyker upp osäkerheter hela tiden. Kebab har hon kunnat äta förut då det inte är mjölk eller soja i på det stället vi köper. Men jag hade inte en tanke på att kolla gluten. Kan det finnas i kebab? Och godis, är gelegodis, typ nappar ok? Bilar? Vi undviker ju alltså bara gluten nu, inte vete helt, det blir kanske snart aktuellt men än så länge alltså "bara" gluten.

• Allrona

Det går att beställa mjöl på nätet!

Rismjöl
    http://www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-och-Gluten-fritt/Rismjoel-fullkorn-glutenfritt-500g-Ekologiskt-Demeter--695.html

Bovetemjöl!
    http://www.ekoexpressen.se/Allergivaenligt/Laktos-och-Gluten-fritt/Bovetemjoel-glutenfritt-500g-Ekologiskt--696.html
    Men beskrivningen säger:

Användning: Tillagas alltid, då produkten är framställd på råa obehandlade kikärtor.

Kikärtor Förvånad Måste väl vara en felskrivning? Det finns även kikärtsmjöl så det måste väl vara en kopiering av text som har blivit fel.

Berätta gärna om ni beställer och hur det funkar. Funderar själv på att beställa men har mjöl hemma så jag klarar mig just nu så jag väntar lite.
  • Allrona

Min Coop-butik hade fått in bovetemjöl från Saltå kvarn!!! Så nu behöver jag inte oroa mig för spår av soja! Hoppas ni andra också kan hitta nån butik där det finns!

• Allrona

Vad skönt älsklingen! Det är en sån j-à stress att de inte går upp i vikt. Min dotter har ju gått upp 300 gram på två veckor vilket är grymt mycket med tanke på att astman har varit dålig!

Svar på tråden Allergitråden