• Allrona

Allergitråden

Nu har jag satt lapptestet på min dotter. Det blev en klisterlapp med vete och havre uppdelat på två små kompresser. Vi får testa det andra en annan gång för hon gillade inte att jag satte detta på hennes rygg så jag ville få dit det så fort som möjligt. Det ska bli spännande att se om det ger ngt utslag, jag tror inte att det kommer göra det men då har vi i alla fall försökt

• Allrona

Mithrandil - det gick sådär. Satte dem ju i fredags kväll. Havretestet ramlade bort redan på lördag morgon och vetet ramlade nästan bort på lördag em, lyckades rädda den och satte ett vanligt plåster på men vet inte om det funkade så bra. Det ramlade bort vid lunch igår. Hon hade i går kväll lite eksem där vetet hade suttit men väldigt svårt att avgöra om det var av vetet eller plåstret då jag inte såg när det ramlade av.
    Fattar inte hur hon lyckades få bort det för hon nådde det verkligen inte med händerna. Eller sitter det så dåligt? Skulle jag ha tejpat runt med något mer?

Hur är det med dig/er?

• Allrona

Jo min dotter fick också klåda och var helt hysterisk över plåstret. Hon lyckades väl troligen klia ryggen mot ngt utan att jag såg det

• Allrona

Var med stora dottern hos vc idag pga hon har mycket ont i magen och lös mage och jag ville ha en allergiutredning även på henne. Läkaren hade skrivit ut info från 1177 som han läste ifrån - vanliga symtom luftvägssymtom, eksem och magont som hon har, de vanligaste allergierna är då eh pollen, mat och laktos...... Ha ha, pollen vid magont Fick tack och lov en remiss till barnallergimottagningen och där är vi ju redan stammisar

• Allrona

Eg är det ju inte alls roligt att läkarna är så okunniga när det gäller allergier! Men jag kunde inte låta bli att småskratta lite när vi kom ut från läkaren. Fast det ju är helt fruktansvärt att en läkare måste ta hjälp av 1177 med en så vanlig sak som allergier! Och dessutom säger en sån sak att det vanligaste är pollenallergi när vi söker för magproblem!

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-11-15 11:41:10 följande:
    JA!!! Konsulenten från NÄL ringde nu på morgonen. Båda barnen har fått tid för prick och lapptest på MÅNDAG!! :D 
    Vad härligt!
  • Allrona
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 12:59:59 följande:
    och hon har ätit potatis både igår och idag, utan större reaktion vad vi har sett

eller räknas det som reaktion om hon bara kliar minimalt, typ ett rafs eller två på kinden och det då blir lite rött och sen lägger sig? 
    Testa använda kokosfett istället. Finns smaklöst att köpa på hälsokosten som funkar bra att steka i eller för att fetta upp maten. Cocosa heter det, kostar ca 100:- för en burk. Det i silverpaket i mataffären ska man inte köpa då det är härdat fett och inte bra att äta dagligen.

Hittar en artikel om forskning på raps och allergier http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=25394
  • Allrona
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 13:47:45 följande:
    detta var ju intressant! då kan det alltså varit rapsoljan då! men nu tror jag att jag avvaktar tills (om) eksemet lagt sig helt, så ska jag testa kokosfett. men är det okej att använda dagligen då? hur är det med olivolja? är det vanligt att man reagerar på det?

då är det ju inte konstigt om hon regarerar på carlshamns margariner vilket vi tyckt att det verkar som hon gör, de innehåller ju rapsolja har jag för mig.

hmm.. förresten...eftersom hon nu kanske reagerat på d-dropparna med kokosolja i blir jag lite tveksam till att testa kokosfett iallafall.. 
    Bra kokosfett (alltså inte det i silverpaket i matbutiken) är helt ok att använda dagligen. Det finns mycket forskning på kokosfett och många vittnar om stora hälsovinster av kokosfett. Äter själv minst 1 msk om dagen Här kan du läsa mer http://www.paulun.se/page5504412.aspx

Olivolja tror jag är mycket ovanligt att man reagerar på men däremot sätter det ju smak på maten. Kokosfett finns i smakfri variant och då smakar den verkligen ingenting och luktar heller inte kokos.

Det behöver inte vara kokosoljan han reagerar på. Här finns en tråd om andra som har reagerat på d-droppar www.familjeliv.se/Forum-3-318/m54159709.html.
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-11-15 14:13:18 följande:
    Bra kokosfett (alltså inte det i silverpaket i matbutiken) är helt ok att använda dagligen. Det finns mycket forskning på kokosfett och många vittnar om stora hälsovinster av kokosfett. Äter själv minst 1 msk om dagen Här kan du läsa mer www.paulun.se/page5504412.aspx
    Fick dock se att det står i artikeln av det billiga kokosfettet i affären funkar bra. Artikeln är troligtvis skriven innan de började härda det fettet som finns i silverpaketet. Jag har för mig att jag läst att de började med det bara för typ ett år sedan.
  • Allrona

Så nu har jag samtalat med läkarna. Vi kommer inte få göra gastro då det mesta tyder på veteallergi. Så nu tar vi bort vete helt och ser om hon blir bra. Vi tycker redan hon är bättre än tidigare, har gått upp lite i vikt, är piggare, har bättre aptit och framförallt är astman mycket bättre. Hon är dunderförkyld nu och ändå bara lite påverkad i andningen men inte värre än hon tidigare varit när hon har varit ganska ok! Vi har kunnat dra ner ordentligt på underhållsmedicinerna och ändå är hon hyffsad trots förkylning!

Svar på tråden Allergitråden