• Allrona

Allergitråden

Kanske ska lägga till att hon har ätit vetefritt hemma men inte på dagis i en månad!

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-11-17 18:12:24 följande:
    Allro: underbart! Tänk om det ändå kan vara så enkelt och att hon börjar växa här nu och slipper sin jobbiga astma. Håller alla fingrar jag har! :)
    Tibell skrev 2011-11-17 18:20:41 följande:
    Alrro : UNDERBART !!! Håller tummarna att det fortsätter såhär :)
    Bellas astma blir helkass av vete.. Är glad att veteallergin hittades på henne innan hon ens hunnit äta vete för hur hade hennes astma annars sett ut ? Vill inte ens tänka tanken..

Vi har också märkt stor skillnad på Bella och hennes astma. Hon repar sig mycket snabbare från en dipp nu, nu tar det bara 3 veckor ungefär :) innan tog det månader.. Trots maxdoser av allt!
    Hon blev bättre sen kattens försvann. Och när vi bytte till neocaten...
    Tack! Jo, jag hoppas verkligen att det fortsätter såhär och att hon börjar växa ordentligt nu. Det vore skönt att få passera 11 kg innan 3-års dagen! Flört
  • Allrona

Behöver hjälp! Sitter och skriver info till dagis om vad hon kan och inte kan äta nu.
    Jag har skrivit att man kan göra gröt på:
    Hirsflingor
    Boveteflingor
    Polenta
    Sagogryn
    Grötris

...och baka bröd på:
    Lailas gula, naturligt glutenfria mjölmix
    Teffmjöl
    Bovetemjöl
    Potatismjöl
    Rismjöl
    Majsmjöl

Har jag missat ngt?

• Allrona
    Allrona skrev 2011-11-17 18:32:25 följande:
    Behöver hjälp! Sitter och skriver info till dagis om vad hon kan och inte kan äta nu.
    Jag har skrivit att man kan göra gröt på:
    Hirsflingor
    Boveteflingor
    Polenta
    Sagogryn
    Grötris

...och baka bröd på:
    Lailas gula, naturligt glutenfria mjölmix
    Teffmjöl
    Bovetemjöl
    Potatismjöl
    Rismjöl
    Majsmjöl

Har jag missat ngt?
    Vi kommer även till stor del undvika de andra sädesslagen också även om hon kommer få havregurt ibland till frukost och vi kommer laga en del mat med oatleys havregrädde, enligt överenskommelse med dietisten. Därför finns inte övriga sädesslag med på listan.
  • Allrona

Mithrandil - enligt dietisten har hon flera barn som klarar oatleys produkter och vi ska därför ha kvar dem i alla fall ett tag för att övergången ska bli enklare för oss alla

• Allrona

Kkavat - jodå, vi är medvetna om att havre egentligen inte är jättebra att ha kvar men eftersom det blir så mycket enklare gör vi så, i alla fall till en början. Men vi kommer begränsa det till just havregurt och havregrädde nån gång ibland. Havregurten mest för att det är smidigt på dagis när de andra barnen äter yougurt

• Allrona

Plutteli - hur gör man glutenfri surdeg? Älskar att baka surdeg, gjorde det ofta förut men nu är det bara äldsta dottern i familjen som äter bröd så då är det inte lika kul

• Allrona

Vilken utemat är utan allt? Glutenfria hamburgerbröd, är de ok att äta på alla stora hamburgerkedjor? Kebab? Såg att en pizzeria hade glutenfri pizzabotten, finns det nån chans att det skulle funka?

• Allrona
    LokesMammi skrev 2011-11-17 21:54:32 följande:
    Det lät gott! Men känns som att det inte är bra o ge sonen med tanke på kärnor o frön! =)
    Jag hade bara linfrön i, skippade de andra fröna då dottern inte brukar gilla dem.  
Svar på tråden Allergitråden