Allergitråden
Kanske ska lägga till att hon har ätit vetefritt hemma men inte på dagis i en månad!
Kanske ska lägga till att hon har ätit vetefritt hemma men inte på dagis i en månad!
Behöver hjälp! Sitter och skriver info till dagis om vad hon kan och inte kan äta nu.
Jag har skrivit att man kan göra gröt på:
Hirsflingor
Boveteflingor
Polenta
Sagogryn
Grötris
...och baka bröd på:
Lailas gula, naturligt glutenfria mjölmix
Teffmjöl
Bovetemjöl
Potatismjöl
Rismjöl
Majsmjöl
Har jag missat ngt?
Mithrandil - enligt dietisten har hon flera barn som klarar oatleys produkter och vi ska därför ha kvar dem i alla fall ett tag för att övergången ska bli enklare för oss alla
Kkavat - jodå, vi är medvetna om att havre egentligen inte är jättebra att ha kvar men eftersom det blir så mycket enklare gör vi så, i alla fall till en början. Men vi kommer begränsa det till just havregurt och havregrädde nån gång ibland. Havregurten mest för att det är smidigt på dagis när de andra barnen äter yougurt
Jag bakade förresten ett gott bröd "utan allt" idag. Ni hittar receptet här: http://www.hemmetsjournal.se/mat/recept/?RecipeId=9039
Plutteli - hur gör man glutenfri surdeg? Älskar att baka surdeg, gjorde det ofta förut men nu är det bara äldsta dottern i familjen som äter bröd så då är det inte lika kul
Vilken utemat är utan allt? Glutenfria hamburgerbröd, är de ok att äta på alla stora hamburgerkedjor? Kebab? Såg att en pizzeria hade glutenfri pizzabotten, finns det nån chans att det skulle funka?