• Allrona

Allergitråden

Maddisen80 skrev 2011-05-24 14:05:40 följande:
    Jag har hittat såser jag tål lohmanders+eriks dem är rätt goda:)
    Jag levde typ på Lohmanders när jag (mitt under grillsäsongen) fick lov att äta mjölkfritt
  • Allrona
    Maddisen80 skrev 2011-05-24 14:05:40 följande:
    Jag har hittat såser jag tål lohmanders+eriks dem är rätt goda:)
    Kom på att jag tror någon av Lohmanders innehåller mjölk, det var nog bara den vanliga bearneisen som jag kunde äta? Det är ju iof två år sedan så det kan ju ha ändrats.
  • Allrona

Mithrandil - vad jobbigt att hon inte växt! Min lilla har också stått still ett bra tag igen drar mig för att boka en ny tid för viktkoll eftersom jag vet att hon inte har gått upp nu heller. Men tyvärr hjälper det ju inte att dra ut på det....

Min dotter får varm risdryck istället för välling och det funkar bra för oss. Hon får ju iof fettillskott i men jag tror inte de ska göra ngt med konsistensen.

• Allrona

Mithrandil - ja, hon hade ju gått upp 400 gram men sen har hon stått still nu igen. Vi väger henne ju hemma så vi har koll Vet inte riktigt om teorin med astman håller, fast nu är astman risig igen och förra veckan var hon sjuk i feber, veckan innan det dålig astma och veckan innan det tokförkyld. Så det är väl kanske inte så konstigt att hon inte går upp ändå, det är ju liksom alltid nått med henne! Men vi kämpar på, hon äter bra nu, både hemma och på dagis så jag hoppas att det snart visar sig på vågen.

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-05-24 22:27:19 följande:
    Nej men åh! det som precis börjat vända förut.
    Men, hur ser det nu ut med teorin om undermedicinerad astma? Nu borde det väl gått såpass långt att hon borde börjat växa igen? Stackars er! vi har ju haft det lugnt ett tag nu, amanda hade hittat en kurva och följde den i ett par mån men nu har hon planat nästan 1kurva på 1mån.

tack för förslaget! Ska definitivt testa ge honom uppvärmd risdryck och se om han dricker. Kanske vi kan få bort det sista av hans eksem. Sen måste jag lämna lapp till dagis att de får ta bort mjölk, ägg, gluten och soja från hans kost. Pust, de lär bli överlyckliga.

Men räcker det att ta bort enbart det eller borde man gå på baskost ändå? Om han inte blir helt bra så får man väl leta annat då antar jag? Kanske enklast med baskost?
    Det låter ju som att han nästan redan går på baskost av sig själv? Börja du med att ta bort mjölk, ägg, gluten och soja från hans kost några veckor och se om han blir bättre på det. Annars får ni väl testa baskost, det viktiga är ju att han får må bra så kanske aptiten på mer varierad mat kommer tillbaka.
  • Allrona

Mithrandil - kan det inte vara vetet som fortfarande ställer till det för henne. Men testa att byta ut åtminstonde havredryck mot risdryck ett tag. Min dotter blev ju väldigt dålig i magen av all havre och vi misstänkte ett tag att hon var allergisk, men så bytte vi ut drycken hemma mot risdryck och då blev hon bra. Det blev nog bara för mycket havreprodukter helt enkelt!

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-05-25 10:33:31 följande:
    Kan säkert vara vetet, om hon är känslig för det. Hon får nog mat innehållande gluten nån till ett par gånger i veckan. ska testa risprodukterna istället så får vi se om det blir bättre. tack för rådet!

Amanda dricker inte havredryck, vi har det bara i matlagning och nån enstaka gång yogurt.
    Ok, då kanske det inte hjälper att byta ut havredrycken. Min dotter drack ganska mycket havredryck och fick det desstuom istället för välling innan vi bytte, så hon fick i sig en hel del.

Lycka till och hoppas ni snart kommer på en kost som gör att båda barnen får må bra.
  • Allrona

Någon här som vet om kli i halsen kan bero på pollenallergi? Två gånger den här veckan har dottern gnällt över kli i hals och ögon när hon ska sova och båda gångerna har vi glömt ge aerius på morgonen.

• Allrona

Ok, då känner jag mig ganska säker på att hon reagerar på pollen då. Suck, hade hoppats på att jag inbillade mig

• Allrona

Och så kollade jag in pollenkollen och ser att gräspollen har kommit hit. Det var ju det vi misstänkte att hon reagerade på förra året. Hennes ben har ju också varit helt prickiga när hon har lekt i gräset utan långbyxor. Är det också ett tecken på allergi? Kanske därför astman är dålig trots att hon inte är förkyld då.

Svar på tråden Allergitråden