• Allrona

Allergitråden

The Luckiest skrev 2011-05-20 11:48:46 följande:

hej. Ni som har barn med fruktallergier. vilka frukter är de allergiska mot o vad får dem för symptom?

E har inte fått några frukter alls för vi slutade med allt när hon hade så ont o hade eksem o prickar osv o tänker nu börja med en frukt i taget. dietisten sa att vi skulle börja med banan o blåbär. men vad kan jag vänta mig för ev reaktioner?

Min dotter är allergisk mot äpple vad vi vet, hon får såriga eksem runt munnen och lite dålig mage. Vi har inte provat alla frukter så vi vet inte om hon är allergisk mot ngt mer. Melon tyckte vi att hon reagerade på förra sommaren men vi har inte testat efter det så vi är inte säkra. Hon får prickar runt munnen av vindruvor men det får hon äta ändå eftersom det inte verkar störa henne.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-05-20 12:15:52 följande:
    älsklingen: Nej, hon har egentligen alltid visat tecken på allergi när hon åt mjölkbaserad ersättning. Hon var ju rosslig med andningsproblem i 2mån, förstoppad hela tiden, spydde jämt, kallsvettades och vred sig i plågor när hon åt, men det var när hon började med mer vanlig mat det blev mer påtagligt. Sen när vi av misstag var utan mjölkbaserad ersättning i 4-5dagar så kom kaskadkräkningar och tokdiarre direkt när hon drack ersättningen igen. Samma med altheran och nutramigenen.

Alrro: Ja, jag får kanske fundera lite till. Antar att allergologen troligtvis vet vad hon pratar om. Men känns som så mycket att undvika nu. Mjölk, ägg, soja, gluten och fisk.
    Borde väl iaf kunna försöka ge henne ägg, soja och fisk? det sa de ju förra gången att vi skulle introducera vid 1års ålder?

t0va: Ja, laktosfritt kanske vore det bästa. så långt hade jag inte tänkt. amanda reagerade också på altheran men vi vet ju inte om det är pga laktosen eller vasslet. Tack för tipset!

tes75: Så var det nog med sonen också. Han har alltid vägrat att äta allt som innehåller ägg och har svullnat upp i ansiktet av cheececake och får diarre varje gång han äter ägg på dagis. Kanske lika med amanda då. Förut åt hon pasta utan problem, men hon kanske har lärt sig att hon får ont i magen av det med?

Blir lite irriterad.. kan man inte bara få ett positivt provsvar så man vet. Inbillar mig hela tiden att jag bara drömt ihop allting.
    Vår allergolog sa att vi skulle ge ägg i typ pannkaka eller sockerkaka. En liten bit första dagen, en liten större dag 3, ännu större dag 5. Hade hon inte reagerat på en vecka skulle vi prova ge en pytteliten bit kokt ägg.

Men soja tycker jag inte du ska testa i form av sojaersättningsprodukter. Äter hon baljv'äxter? Annars är ju det släkt med soja och bättre att börja med. Och kanske produkter med tex guar och så vidare. Risken om du ger sojayougurt eller liknande är att hon blir allergisk och då kanske även allergisk mot baljväxter och alla släktingar. Så hände ju med min dotter, vi gav henne sojayougurt 3 dagar, hon reagerade med extremt mycket eksem och efter det klarar hon inte några baljväxter eller några släktingar över huvud taget. Men ni gör såklart som ni vill men om hon blir allergisk mot alla släktingar DÅ blir det krångligt eftersom (om jag har förstått det rätt) många glutenfria produkter innehåller sojasläktingar.
  • Allrona

Mithrandil - nej du ska inte behöva utesluta sojalecitin eller e-ämnen som är gjorda av baljväxter. Tycker att du kanske ska testa med ärtor också då det kan variera kosten för henne en del och är nyttigt. Men mitt råd är som sagt att undvika sojaersättningsprodukterna då de kan ställa till mer än de underlättar!

Vid besvär tycker jag absolut du ska sätta in pulmicorten.

• Allrona

Älsklingen87 - men hur tänker personalen? Ett päron! Jo det känns ju verkligen likvärdig med chokladpudding! Tycker det är bra att du tar upp det med köket så det inte händer igen.

• Allrona

Gav munsönderfallande aerius till dottern men hon tuggade på den. Spelar det ngn roll?

• Allrona

Ok tack. Då kan jag fortsätta ge dem, det är ju mycket enklare än flytande. Vi fick de tabletterna till dottern som är dryga 2 fast det står från 6 år på förpackningen.

• Allrona
    The Luckiest skrev 2011-05-22 21:45:47 följande:

Någon som vet hur länge man brukar testa med ny frukt? Om man inte märker några symptom, hur länge brukar man hålla på?

Man brukar säga att man ska testa varje ny sak i en vecka, åtminstonde om barnet har andra allergier.
  • Allrona
    PetraD skrev 2011-05-24 00:10:53 följande:
    sent & ska sova så berättar lite snabbt; i stora drag
    Har en pojk på snart 10år som sen han var liten varit allergisk. Började med mjölk och ägg, nu har han även fisk, nötter, soja. Det har även visat på vetemjöl, men det är aldrig något vi märkt att han reagerar på.
    Men min tanke har kommit upp om gluten... Han har alltid varit väldigt smal, har hört att det kan vara ett "symtom". Vet att man inte ska jämföra, men hans 2½år yngre syster är några cm kortare och väger ca 3kg mer. Fast hon är helt normalviktig. Han är ca 137cm & väger ca 28kg. Inget eksem på flera år, men oftast ganska torr i huden.
    Tips tas tacksamt emot. Hur har ni märkt av "era" glutenintoleranser??

Tack & god natt
    Ring läkaren och be om ett test, man testar med ett blodprov och får svar inom några dagar.
Svar på tråden Allergitråden