mithrandil skrev 2011-05-20 12:15:52 följande:
älsklingen: Nej, hon har egentligen alltid visat tecken på allergi när hon åt mjölkbaserad ersättning. Hon var ju rosslig med andningsproblem i 2mån, förstoppad hela tiden, spydde jämt, kallsvettades och vred sig i plågor när hon åt, men det var när hon började med mer vanlig mat det blev mer påtagligt. Sen när vi av misstag var utan mjölkbaserad ersättning i 4-5dagar så kom kaskadkräkningar och tokdiarre direkt när hon drack ersättningen igen. Samma med altheran och nutramigenen.
Alrro: Ja, jag får kanske fundera lite till. Antar att allergologen troligtvis vet vad hon pratar om. Men känns som så mycket att undvika nu. Mjölk, ägg, soja, gluten och fisk.
Borde väl iaf kunna försöka ge henne ägg, soja och fisk? det sa de ju förra gången att vi skulle introducera vid 1års ålder?
t0va: Ja, laktosfritt kanske vore det bästa. så långt hade jag inte tänkt. amanda reagerade också på altheran men vi vet ju inte om det är pga laktosen eller vasslet. Tack för tipset!
tes75: Så var det nog med sonen också. Han har alltid vägrat att äta allt som innehåller ägg och har svullnat upp i ansiktet av cheececake och får diarre varje gång han äter ägg på dagis. Kanske lika med amanda då. Förut åt hon pasta utan problem, men hon kanske har lärt sig att hon får ont i magen av det med?
Blir lite irriterad.. kan man inte bara få ett positivt provsvar så man vet. Inbillar mig hela tiden att jag bara drömt ihop allting.
Vår allergolog sa att vi skulle ge ägg i typ pannkaka eller sockerkaka. En liten bit första dagen, en liten större dag 3, ännu större dag 5. Hade hon inte reagerat på en vecka skulle vi prova ge en pytteliten bit kokt ägg.
Men soja tycker jag inte du ska testa i form av sojaersättningsprodukter. Äter hon baljv'äxter? Annars är ju det släkt med soja och bättre att börja med. Och kanske produkter med tex guar och så vidare. Risken om du ger sojayougurt eller liknande är att hon blir allergisk och då kanske även allergisk mot baljväxter och alla släktingar. Så hände ju med min dotter, vi gav henne sojayougurt 3 dagar, hon reagerade med extremt mycket eksem och efter det klarar hon inte några baljväxter eller några släktingar över huvud taget. Men ni gör såklart som ni vill men om hon blir allergisk mot alla släktingar DÅ blir det krångligt eftersom (om jag har förstått det rätt) många glutenfria produkter innehåller sojasläktingar.