• Allrona

Allergitråden

Vet att flera har sagt att de har problem att komma på pålägg till sina mjölkallergiska barn. Jag läser ibland en blogg som en barndietist har och hon har precis skrivit om pålägg. Ni hittar bloggen här: http://www.viforaldrar.se/bloggar/sara-ask/

• Allrona

Minifer - vanlig sojasås ska de flesta sojaallergiker klara. Rosslighet och slem i bajset kan absolut bero på mjölken. Märkte ni någon skillnad när du tog bort mjölken? En vecka kan iof vara för lite utan mjölk för att se tydliga resultat. Vad åt du för ersättningsprodukter? Havre, ris, soja?

• Allrona

Min dotter hade också hormonplitor enligt en läkare nästa läkare sa att man såg direkt att det var mjölkallergi.
    Som sojaallergiker ska man framförallt undvika typ sojamjölk osv. Sen blir även många sojaallergiker även allergiska mot baljväxter och då finns det också en mängd e-ämnen som är gjorda av baljväxter som man också kan bli allergisk mot. Sojasås brukar innehålla så lite sojaprotein så det ska vara ok, men min dotter klarar inte sojasås så man kan även reagera på det.
    Det vanligast är att man blir rekommenderad att vara utan mjölk i minst två veckor. För vissa tar det upp mot en månad för att få resultat. Mjölken går ur din kropp på två veckor och sen kan det ta två veckor för att det ska gå ur bebisens kropp.
    Jag rekommenderar att du provar havre eller risdryck för att få i dig kalcium. Och så finns det bra "matlagningsgrädde" av havre. Som sås funkar de flesta färdiga bearnesesåser i burk (för att rädda ev grillkvällar )

• Allrona

Minifer - vi använder inte välling men jag har läst här tidigare i tråden att semper har kommit ut med en ny mjölkfri välling som ska finnas i vanliga matbutiker. Vi ger vår dotter varm risdryck istället för välling eftersom inte sempers förra mjölkfria välling (de slutade tillverka den) inte funkade för dottern och hennes läkare inte ansåg att hon behövde ha välling.

• Allrona

Mamma law - hur har det gått med skolan? (för visst var det ni som hade problem med föräldrar som satte sig emot kommunens lösning?)

• Allrona

Här har det också funkat bra. Påskharen kom bara med godis som lilla kunde äta maten har också funkat bra. Dock har hon fortfarande eksem och ont i magen efter två omgångar med soja och baljväxttillsatser på en vecka!

• Allrona

Mithrandil - usch vad jobbigt med ev separation. Skickar en stor kram! Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er familj.
    Och hoppas ni får bra hjälp på torsdag med sonen! Jobbigt när eksemen ökar och man inte vet vad som är orsaken.

• Allrona

Minifer - enligt dotterns läkare finns det ingen risk för dessa allvarliga biverkningar vid smörjning med tex svaga kortisoner och inte heller starka kortisoner om man använder det enligt läkares ordination. Man kan heller inte få dessa biverkningar av astmamedicinerna med kortison som vi ger våra barn. Fört i tiden gav man sprutor som innehöll stora mängder kortison och dessa gav biverkningar!
    Jag hoppas verkligen det stämmer det läkaren sagt!

Svar på tråden Allergitråden