• Allrona

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-03-11 13:08:37 följande:
    ok, tack!
    trållmor skrev 2011-03-11 13:06:17 följande:
    Våra har förkylningsastma och vi får ge 8 puffar/dag, med en halvtimmes mellanrum.
    hur gamla?
    Vet inte om frågan hur gamla även var riktiad till mig men jag svarar ändå Skrattande Hon är nu 2 år, men var drygt 6 månader när hon fick diagnosen och redan då fick vi ge dubbeldos.
  • Allrona
    t0va skrev 2011-03-11 14:56:49 följande:
    Skrattande MATEN ÄR FIXAD!!! Jag är så glad, bvc ringde vid 10 och sa att de jagar folk och har hållt på sen 8 men än så länge såg det mörkt ut. Men nu ringde sköterskan igen och har slitit med att få tag i livsmedelshänvisnign och få klarhet i allt. Slutade med att hon gick över till en annan vårdcentral och hämtade några lappar och sen skrev läkaren på. Så nu finns den i receptionen så jag och Theo ska kasta oss iväg och hämta det nu. Fick 12 burkar X4 så nu har vi recept på 96 burkar totalt, så det ska vi nog klara oss på ett tag ;) 

Helt underbart, vi har verkligen bytt till världens bästa bvc, på vårat förra så sket de ju helt i den biten. Jag har varit så stressad några dagar så jag har haft jätteont i magen, men nu är det som om jag flyger på små moln. 

Eftersom sjukhusköket också beställt hem åt oss när det nu inte är restnoterat längre för dem så ska vi hämta där med och se till att ha ett litet lager, nu när vi har recept så vi klarar oss.  
    Tack alla som stöttat oss och erbjudit hjälp. 
    Skönt att det fixade sig
  • Allrona

Havre- el risdryck i kaffet är en vanesak. Det blir iof inte riktigt lika gott men det är helt ok. Vi har ytterst sällan vanlig mjölk hemma så jag använder nästan alltid risdryck i kaffet.

• Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-03-12 22:16:44 följande:
    Jag har aldrig gjort risgrynsgröt, och när mamma gjort så har hon alltid använt vanligt grötris. Kollade länken och det verkar ju väldigt smidigt att använda det där minutriset. Hur pass stora korn är det? är det kanske något man kan koka gröt på till Leo redan nu? Testade att göra risifruttin jag fick recept av dig på, men han gillade den inte. Spottade ut riskornen....försökte mixa den lite, men det blev fortfarande lite kornigt och han ville inte ha.
    I miralicias "utanalltblogg" finns det recept på yougurt gjord av pama minutris. Den blir jättebra!
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-03-13 19:16:08 följande:
    Nu när ni ändå diskuterar eksem kan även jag slänga in en fråga :)
    Vanliga bökveckseksem.. De har väl inget med allergi att göra ?
    Minstingen ( multiallergisk) har nu börjat utveckla det i framförallt knävecken. Det är inga mängder än och jag hoppas det håller sig så.. Kan tycka alla andra av hennes besvär är tillräckliga;)
    Dessutom hade jag väldigt mycket besvär med det som liten och vet hur jobbigt det kan vara. Minns att jag alltid skämdes för att gå med kortärmat eftersom armvecken var fulla med sönder kliade eksem..
    Så det hoppas jag såklart hon ska slippa
    Min dotter får böjveckseksem av mjölk.
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-03-13 22:23:06 följande:
    Fast å andra sidan, hur ofta ändrar man?

Kom på en annan idé. Det går att ha en "dold tråd" där man bjuder in de som hänger och de kan ansöka om medlemskap och sedan kan man där se vilka som tillhör tråden och där kan man själv skriva sin pres (som alltså inte syns för de som inte är medlemmar...?

Det kanske vore en bättre idé?
    Det tycker jag låter som en bra ide. Jag víll gärna vara lite "hemlig" här på fl så en dold tråd låter kanon för min del
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-15 09:00:52 följande:
    Vad kan man kolla efter för allergier på tex pricktest?
    efter som läkaren ska resa bort dagen efter vi är där så kommer de ju säkerligen inte kunna göra ett patchtest men jag skulle ändå vilja se om det är något som visar.

Har skrivit upp en lista med symtom hon haft enda sen nyfödd.
    Att vi testat både nutramigen och althera och att hon fick reaktioner på båda.
    Skrev ner doseringen av airomir de rekomenderade oss på barnakuten och även en fråga om varför läkaren tror att de avrådde oss från att börja med pulmicorten hon fick på vc.

Vad mer ska man ta upp?
    Du bör ju åtminstonde kolla de vanligaste allergierna på pricktest mjölk, ägg, soja, vete, sen om det är ngt mer ni misstänker att hon kan vara allergisk mot.
  • Allrona

Mithrandil - man brukar ge airomir 15 min innan pulmicort för att vidga så pulmicorten som är långtidsverkande kommer längre in. Man brukar ge pulmicort mellan 1-3ggr per dag Sen kan man ge airomi ensam några gånger under dagen.

Dosering pulmicort är väldigt olika. Man brukar ge en högre dos i ca 2 veckor för att sedan trappa ner.

• Allrona
    Lalalong skrev 2011-03-21 18:58:20 följande:

Precis så ser min dotter också ut när hon äter äpple. Pärondrycken hon får på dagis, är det bara päron i den? De har ju en tendens att stoppa i äppeljuice i all slags dryck.
  • Allrona

Hm, varför blev mitt inlägg så konstigt???

Vi har förresten inte vågat testa päron efter att vi upptäckte att hon reagerar så på äpplen.  Skrattande

Svar på tråden Allergitråden