• Allrona

Allergitråden

Tänkte igår att nog sjutton måste hon kunna äta delicatoboll, det enda som hon inte tål i den är sojalecitin. Det var det enda som fanns som det fanns en chans att hon skulle kunna äta. Hon åt två eftersom vi var iväg och fikade två gånger. Idag är hon väldigt prickig runt munnen och kliar irriterat hela tiden. Suck! Ändå känns det nästan värt att kunna ge något med sojalecitin ibland. Prickar runt munnen är ju inte så farligt ändå även om de verkar klia lite? Hade hon bara ätit en igår så hade det kanske blivit lite mindre dessutom. Hur tänker ni om sånt? Kan ni känna att det är ok att ge ngt ibland som ger prickar men inga andra symtom? Hon tyckte det var jättegott

• Allrona

Det finns några havrekakor och mariekex annars är det sojalecitin i allt som inte innehåller ngt annat hon reagerar på. hon gillar ingen av de kakorna ngt vidare. Klådan verkade i alla fall ha lagt sig snabbt så jag tror hon får sån igen någon gång vid fika så får vi se om det blir samma sak av bara en.

Choklad utan sojalecitin? Köpte en chokladkaka utan sojalecitin när jag gjorde chokladkalender till henne men den kostade 80 kronor så det är inget man köper så ofta Finns det ngn anan chokladkaka uran sojalecitin så tar jag gärna emot tips

• Allrona

Tack! Anton bergs ska jag leta efter. Vill nog tyvärr inte testa plamils då det känns som att "spår av soja" kan innehålla mer sojaprotein än sojalecitin om man har otur.

• Allrona

The luckiest - sojalecitin finns i typ alla kakor och chokladkakor är han för liten för att äta sånt så behöver du nog inte testa än.

• Allrona

Suzzy - vi ger inte med "spår av soja" heller. Nu testade vi ju sojalecitin som ska vara minimalt med sojaprotein i så sojaallergiker ska kunna äta det men min dotter reagerar tyvärr ändå. "Spår av soja" vet man ju inte hur lite eller mycket proteiner det är i och det kan variera från gång till gång och så länge hon är så känslig så utslesluter vi även spår av. Men tack ändå för tipset

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-07-21 20:25:32 följande:
    Inte varit vid datan på evigheter här igen.
    hur går det för alla?
    Här är det helt ok. Lite eksem efter att ha testat sojalecitin här om dagen. Tyvärr blev de små prickarna till jobbiga, kliande eksem runt munnen och hon har även fått eksem i böjveck och i hårbotten. Inget mer sojalecitin här på ett tag! Obestämd Astman är också bra, har dragit ner medicinen rejält och det funkar Skrattande

Hur är det själv? Har du vågat testa lägga till något i kosten än?
  • Allrona

Sousafon - jobbigt att behöva åka in akut! Vi har ganska nyligen bytt till flutiden. Det funkar lika som pulmicorten. Styrkan är dock lite annorlunda men läkaren har ju skrivit ut den styrka han ska ha så det behöver ni ju inte tänka på

• Allrona

Sousafon - vi har underhållsdos som vi reglerar lite efter hur hon mår. Nu är hon helt bra och har varit ett tag så nu får hon 1 puff per dygn men hela våren har hon haft 4 puffar som underhåll eftersom hon blev dålig så fort vi försökte trappa ner. Tror hon har styrka 125 mkg. Vi ska inom några dagar testa ta bort medicinen helt

• Allrona

Sumofru - min dotter hade jobbiga eksem runt munnen av äpple. Tog ett bra tag innan vi förstod vad det var eftersom vi aldrig åt det hemma, men på dagis åt hon det varje dag. Blir så sur när läkare resonerar så där. Det är väl bättre att hitta vad de reagerar mot!

• Allrona

Suck! Ny kockerska på dagis. Dottern kom hem idag med jättesvullen mage, massor med eksem på magen och har kräkts! Iof dålig astma så kräkningarna skulle kunna vara det men hon klagade på magont strax innan hon kräktes så jag tror mer det hänger ihop med den svullna magen och eksemen. Hon kan inte sova nu för hon har ont i magen! Blir väl en tur till kockerskan imorgon och gå igenom vad hon har använt i maten. Kräkningar brukar betyda någon baljväxttillsats så det är ju bara att börja leta...

Svar på tråden Allergitråden