• Kavat

Allergitråden

em84 skrev 2010-05-18 18:02:49 följande:
    Tänkte fråga lite angående egen gröt på Neocate. Kan man köra samma recept som till Nutra? Bara att man tar Neo istället? Försöker få tag i en receptbroschyr till Neocate, har mailat dem. Pratade även med dietisten idag och hon blev så himla glad när hon fick höra om att det har blivit sååå mycket bättre nu med Neocate! Hon tackade för att jag ringde och berättade det Sen sa hon direkt att eftersom hon är så känslig och har mått så dåligt med Nutra så ska vi absolut inte ge köpegröt/välling för att det är värre än Nutra på många sätt. Sen tyckte hon med att tösens mage skulle få vila nu efter allt. Ska definivt vänta med fisk sa hon med, bara onödigt att provocera massor sa hon. Håller med om allt för jag provade att ge Sinlac igår och hon spydde mängder såklart Men tänkte höra om ni vet vad det mildaste är att ge, vilken typ av gröt? Har aldrig provat med polenta eller något sånt heller. Tack på förhand!
    Ja, det är nog ungefär samma recept skulle jag tro. Det är ju blandningen vätska/pulver som står på burken man bör följa.

Spydde hon så av sinlac så är väl risken att det är sojasläktingarna där i som hon inte tål... För den är ju både mjölk och glutenfri.

Ris är milt, majs är milt, bovete är milt, men tror det är mer fiberrikt.  Ris och majs sägs ju vara lite stoppande men här äter vi massor och har aldrig haft förstoppningar på sonen, så det är nog lite olika hur man reagerar. Får han får mycket majs får han diarré.

Polenta (majs) är ju lite kornigt. Funkar att koka gröt med majsmjöl och majsstärkelse också.
    Eller rismjöl eller Pama minutris (blir lite mer klumpigt och inte så slätt).

Sagogryn (potatis) kokas med Carlshamns risdryck är jätte gott!  Och det är ju milt. Vill man ha helt slät så kan man testa med potatismjöl, men gissar att det blir lite klistrigt?
  • Kavat
    Glittrax skrev 2010-05-18 21:57:52 följande:
    Fick idag veta att min dotter är allergisk mot ägg, hon fick ta blodprov på vc och där visades att hon har allergi mot äggvita och så gjordes test på denna panel som alla pratar om får hoppas att det endast är ägg där med som hon är allergisk mot. Hon har som jag nämnt tidigare endast reagerat på rått ägg vid bakning.. men läkaren sa att hon skulle undvika ägg även i lagad mat och annat, iaf tills vi varit på utredning.. ni vars barn endast reagerar på råa ägg, hur gör ni med tillagat ägg? Hon har iaf fått en remiss till barnmottagningen och vi ska få träffa dietist m.m.. åh så tom jag känner mig, svårt innan man kommit in i hela svängen med äggfri mat..  hur gör ni andra, äter hela familjen samma äggfria mat ? det är väl enklast kan jag tänka mig... finns det nån lista på varor i affärerna som är äggfria?
    Välkommen till äggallergitråden, där finns lite mer tips i trådstarten! Saknar du sedan något så hojta till i tråden!

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Sonen visade sig vara allergisk mot ägg och när vi testade dottern så var hon det också. Så vi tog bort ägg helt ur huset och använder fortfarande inte ägg i vår matlagning. Dock äter jag och maken såser och annat färdigt med ägg i ibland. Men vi lagar helt äggfritt till hela familjen. Det är jobbigt i början oavsett vad man tar bort men man brukar hitta ersättningar och så rätt snabbt. Ägg är ändå rätt lätt att utesluta tycker jag. Dock är kombinationen gluten och äggfritt lite jobbigare.

Om läkaren säger att ni inte ska ge ägg tills utredningen är klar så gör inte det! Äggallergi är en av de allergierna som kan ge andnöd, och bara för att de funkade första gången behöver det inte gå lika bra nästa gång. Vill inte skrämma dig, men ta det försiktigt tills ni utrett klart.

Varor i affärer har jag dålig koll på eftersom vi i stort sett måste laga allt från grunden pga kombinationer av allergier. Men lithell och scan har mycket äggfritt (men läs alltid). Kakor mm så har Göteborgs Kex en helt suverän hemsida med allergiinfo och det mesta (allt?) äggfritt, liksom Findus frysta kanelbullar är mjölk och äggfria.

• Kavat
    zitis81 skrev 2010-05-18 22:36:10 följande:
    K Kavat Hej igen Nä hon är inte allergisk mot sädesslag vad vi vet dock har det visat lite lite på vete vid ett blodprov och på lapp testet blev det svag reaktion på råg och havre. Pollenallergisk är hon ju inte heller enligt läkaren längre men enligt reaktionerna är hon det, värre astma, rinnig näsa och rinniga ögon samt nysningar. Det varierar dock lite mellan åren och mellan olika tider under en och samma sässong. just nu är hon ta i trä rätt bra.Ett år kunde vi dock inte gå utanför dörren, inte öppna fönster eller vädra kläder mm då hon täppte igen totalt efter 5 min annars. Det var dock bra när vi kom in på sjukhus där luften är så bra. Just då önskade man att man kunde bo där. Ang korsallergier så reagerar hon på råa rotfrukter, kärnfrukter, citrus, nötter mm detta är korsallergier med pollen har läkaren sagt tidigare men dessa har hon väll inte heller nu när hon är allergifri då proverna inte visade. Jo de visade på starkt på soja, läkarens svar på detta var dock att: - ja men soja använder vi nästan inte så det behöver vi inte tänka på.    Ang de svaga reaktionerna på sädesslagen säger hon att det inte är tillräckliga reaktioner för att man ska ta det som reaktioner. jag kan ju skriva hur kosten varit de senaste två-tre åren. Inte äta: * Mjölkprotein * Ägg * kyckling * soja * baljväxter * råa rotfrukter * nötter * kärnfrukter * citrusfrukter Ja det är säkert något jag missat nu men ni ser på ett ungefär. Sen får hon inte få för mycket stoppande kost då hon får förstoppning jättelätt. Med ökad movicol mängd samt klyx mm som resultat. Nu kan ju dock inte läkaren styrka någon av dessa allergier längre då inte proverna visar dem. Å intyg behövs för att hon ska få den mat hon behöver särskilt i förskolan och senare på skolan, dock är det ca ett år tills hon börjar där men krångel med läkare kan ju ta tid det vat man ju. Tur att vi har en väldigt bra kokerska på förskolan så jag tror hon kan fixa med att gå på de gamla intygen och vad vi föräldrar säger men man vet ju aldrig. Sen kommer det inte heller med på merkostnader och mer tid i VB när vi nu sökt det. Ja så det ställer ju till endel. Vi har starkt funderat på att byta läkare. Men om nu denna skriver att jag är en mamma som hittar på symtom och överdoserar mediciner vad får då den nya läkaren för bild av mig och hur kommer då denna att bemöta oss???? Nä fy fy fy jag vill inte vara med. Hur man än gör så är det tydligen fel.  Å nej det är inte bara jag som sett reaktionerna hon får utan många i min omgivning också, men de kanske inbillar sig de med Oj nu blev det långt igen men men. Ha det bra Rosita
    Har ni provat att helt ta  bort sädesslagen ur hennes kost och provocerat? Hur vet ni annars att det inte är det som hon faktisk reagerar på. Man kan få snuva och andningsproblem även av matallergier.
    En tanke bara, tycker nog att läkaren känns lite väl nonchalant i det fallet. Min son är allergisk mot mjölk, ägg, soja/baljväxter/sojasläktingarna som guar m.fl, vete, havre, råg, korn och ENDAST ägg visade sig på RAST när vi testade honom som liten. Sen visade sig även havre på patch. Så ett allergitest säger inte allt om hur verkligheten är. Man måste tyvärr utesluta och provocera för att vara säker.

Sen är ju som du ser kombinationen av allergier inte helt ovanlig, vi är rätt många här nu med barn som har alla(de flesta av de allergierna.

Det kan vara te.x sädesslagen som gör att hon lätt blir förstoppad! Nu säger jag inte att det är så, men det kan vara så.

Förstår att ni behöver intyg och annat och blir så ledsen när man hör att inte läkaren tror på er. Jag tycker också att ni ska se om ni inte kan hitta en läkare som tror på er.
    Vi bytte läkare 2 gånger på ett halvår för det var ingen som trodde på sonens sädesslagsallergi. Nu går vi hos en toppenläkare och får den hjälp vi behöver och framförallt så tror hon på oss! Det funkar inte at han ett barn som skriker mer än halva dygnet, är ledsen den mesta tiden och inte kan sova, kliar, eksem, magont, diarrér mm men som blir fullt frisk när man tar bort viss mat, och då ha en läkare som inte tror att det hjälper att ta bort viss mat. Man måste ha en läkare som tror på en om man ska kunna få hjälp från läkaren med intyg och annat.

Var bor du, tänkte om någon här har tips på bra läkare att vända sig till?
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-19 09:16:54 följande:
    I dag är sonen på ett HEMSKT humör han skulle INTE äta frukost han som alltid är så matglad. Han har skrikit vad man än gjort med honom i  dag!!! Blir galen. Han vaknade en gång i natt men alltså en bra natt ändå. I går var han JÄTTELÖS i magen. På dagis sa de att han hade haft number two över hela sig Hmm undrar vad det NU är??!?! Hoppas bara det är tänderna i alla fall för nu orkar jag inte mer Såååå trist på ett sätt att han skulle få tänder precis nu för vi skulle behövt lite lugn och ro men det är ju så med barn i denna ålder. Händer alltid något. Jag funderar på denna ev provocering om 1-2 veckor. har inte bestämt mig hur jag ska göra än men OM jag ska provocera hur skulle ni göra då? Dietisten pratade om att göra sås som man reder av med vetemjöl. Jag funderar på en liiiiten mängd i nutran. Eller bör man göra på annat sätt??
    Min erfarenhet säger att det är något mer knas än bara tänder. Riktigt så illa blir de väl inte? Har du provat att ge alvedon/panodil eller liknande och se om han blir bättre och äter. Gör de ont i tänderna så är det ju jobbigt, men riktigt sånt racerbajs brukar det väl inte bli av bara tänder, även om det blir löst? Så klart olika från olika barn men en tanke är att om han får tänder så kanske han biter på saker för det kliar och fått i sig något han inte tål.

Hoppas han blir bättre snabbt!
  • Kavat

EL I, provocering eller inte är det bara du som kan avgöra. 
    Ta gärna något som kokas eller tillagas, men det räcker ju med pyttelite i gröten, potatismoset eller i ja, vad som helst. Det är nog mer mängden som är avgörande än vad du ger det i. Jag hade inte gett mer än högst 1/4 kryddmått (OM jag gett), om ens det. Men jag vet ju att min son är superkänslig, fast det verkar ju även in vara.

• Kavat
    Glittrax skrev 2010-05-19 09:39:03 följande:
    tack för ditt svar! jag tror nog med att man vänjer sig fort, men just nu känns det lite svårt. Det som var lite positvit så innehåller inte makaronerna vi har hemma inte ägg.. och dottern älskar ju det..
    Vanlig pasta brukar vara ok, men "finare" sorter kan innehålla spår av ägg, så läs alltid. Färsk pasta har nog alltid ägg i sig, men inte torr alltså.
  • Kavat
    Tozza skrev 2010-05-19 12:41:22 följande:
    Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt? MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då? Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten). Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat. Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).
    Hej!
    Om sojaallergi kan du läsa mer här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Och ja, det är nog relativt vanligt att man får ta bort baljväxter (som ärtor) och sojasläktingarna till en början så man får dem helt bra för att sedan provocera och se om det funkar.

Sojasläktingarna guarkärnmjöl och fruktkärnmjöl finns i mycket av det glutenfria sortimentet, vilket begränsar utbudet väldigt. Så det är ju bra om de tål dem förstås, men mängden ökar ju avsevärt när man är glutenfritt tyvärr och då ökar ju även riskerna...

Är man kraftigt äggallergisk så kan man reagera på kyckling, men det är nog troligare att det är soja/ärtor.

Yosa är ju gjort av havre. Om du läser några inlägg upp på denna sida så har jag skrivit lite om riskerna just med sädesslagsallergi och kontamination mm i morse. Så läs gärna det!!! Havre är ju ett sädesslag liksom vete så även det är frågan om ni måste ta bort för att sedan provocera i och med att han inte mår bra...?

Sen i och med att ni även har mjölkfritt så är ju risken stor att det blir överkonsumtion av havre och då kanske han utvecklar en allergi lätt i och med släktskapet? Men självklart ska man inte utesluta mer än nödvändigt, men mår han inte bra är det ju bra att ta reda på vad det är, samt att man tänker på att variera kosten så bra det går med andra alternativ som ris och kokos t.ex.

Skönt att din dotter mår så bra idag! {#lang_emotions_sunny}
  • Kavat

Tozza, matdagbok är toppen när man ska lista ut vad de reagerar på. Man tror man minns men det gör man sällan. Dock brukar man få skriva i (minst) några veckor innan man hittar samband.

• Kavat
    Tibell skrev 2010-05-19 15:51:29 följande:
    Bett tror jag nog också på.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-19 14:05:21 följande:
    Stora sonen vet jag blev lös i magen, ganska mkt lös,  när han fick tänder men då märkte man inte NÅT annat. Lilla sonen har vi inte märkt nåt på alls när han fått tänder. Testade att ge ipren en natt men ingen större skillnad. Han sover ju bra på nätterna nu. Antingen sover han hela natten eller vaknar han en gång men då verkar han inte ha ont utan bara att han vaknar till och somnar om lätt. Magen ser normal ut nu och kinderna är jättefina så jag vet inte vad det skulle kunna vara annars? Hans mage blir VÄLDIGT stor på kvällarna fortfarande men är fin i övrigt. Hans mage är dock nite stor "åt sidorna" nu som de var när han fick i sig vete utan nu är den bara stor "rakt fram" om ni förstår vad jag menar! Det är det som är så frustrerande när de har allergier, tycker man blir helt nojig och så fort det är nåt som gör att de blir kinkiga så undrar man vad de nu fått i sig Sista dagarna har han varit EXTREMT mammig och trött. Han har sovit typ 2 timmar på dagis från 12:30-14:30 och sedan har jag fått lägga honom 18 igen och sen har han sovit till 07! Tycker det är mycket. Han borde inte vara så trött så han inte orkar med sig själv redan vid 17:30... Blir GALEN!!!!!!!!!!!!!!!!! Gällande provoceringen så har jag som sagt inte bestämt mig än men eftersom han fortfarande inte känns helt bra så blir jag nojig och tänker att det kanske trots allt INTE är vete utan nåt helt annat men att fibrerna som finns i sädesslagen gör att det blir jobbigt för hans känsliga mage och han därför blir bättre utan, men inte helt bra?!?! Jag vill ju ge nåt som är så lite vetemjöl i som möjligt men ändå så man vet att han får i sig... Alltså ni får ursäkta men jag känner mig ALLTID så ledsen och förvirrad. Känns ALDRIG som han är riktigt bra och det känns ALDRIG som om vii fått ha en glad kille Vi blir bara arga och irriterade på honom och det känns ju INTE roligt. Som i morse när jag kom hem från jobbet så längtade jga så efter honom o gick in till hans rum....han börjar gnälla direkt när han ser mig och det är fel på ALLT:..då försvinner ju den där saknaden känns verkligen HEMSKT!!! Vill att vi ska vara glada åt honom, att vi ska känna att vi "tycker om honom" (missförstå mig rätt!)
    Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt inte det är så bra idé att provocera med vete. Jag tror det är något mer som gör att han inte riktigt mår tiptop, men ändå så mycket bättre. Tankarna går givetvis mot sojasläktingar och det eftersom han är allergisk mot soja och allt påminner lite för mycket om min son. Jag kan givetvis ha helt fel och det kan vara något helt annat, eller inget alls. Men i och med att ni ser en sådan stor förbättring på många saker, utan vete så är jag rätt säker på att det är det. I alla fall om man tolkar det du har skrivit här i tråden.
    Men frågan är om det ens kan vara sojasläktingar som ställer till det för det är ju absolut det första jag skulle misstänkt och tänk så "lätt" om det är så "lätt".. Äter han saker med guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm i? Får han ens det i sig. Vad är det för mjöl, kräm och andra saker som han äter och vad innehåller de?
Svar på tråden Allergitråden