zitis81 skrev 2010-05-18 22:36:10 följande:
K Kavat Hej igen Nä hon är inte allergisk mot sädesslag vad vi vet dock har det visat lite lite på vete vid ett blodprov och på lapp testet blev det svag reaktion på råg och havre. Pollenallergisk är hon ju inte heller enligt läkaren längre men enligt reaktionerna är hon det, värre astma, rinnig näsa och rinniga ögon samt nysningar. Det varierar dock lite mellan åren och mellan olika tider under en och samma sässong. just nu är hon ta i trä rätt bra.Ett år kunde vi dock inte gå utanför dörren, inte öppna fönster eller vädra kläder mm då hon täppte igen totalt efter 5 min annars. Det var dock bra när vi kom in på sjukhus där luften är så bra. Just då önskade man att man kunde bo där. Ang korsallergier så reagerar hon på råa rotfrukter, kärnfrukter, citrus, nötter mm detta är korsallergier med pollen har läkaren sagt tidigare men dessa har hon väll inte heller nu när hon är allergifri då proverna inte visade. Jo de visade på starkt på soja, läkarens svar på detta var dock att: - ja men soja använder vi nästan inte så det behöver vi inte tänka på. Ang de svaga reaktionerna på sädesslagen säger hon att det inte är tillräckliga reaktioner för att man ska ta det som reaktioner. jag kan ju skriva hur kosten varit de senaste två-tre åren. Inte äta: * Mjölkprotein * Ägg * kyckling * soja * baljväxter * råa rotfrukter * nötter * kärnfrukter * citrusfrukter Ja det är säkert något jag missat nu men ni ser på ett ungefär. Sen får hon inte få för mycket stoppande kost då hon får förstoppning jättelätt. Med ökad movicol mängd samt klyx mm som resultat. Nu kan ju dock inte läkaren styrka någon av dessa allergier längre då inte proverna visar dem. Å intyg behövs för att hon ska få den mat hon behöver särskilt i förskolan och senare på skolan, dock är det ca ett år tills hon börjar där men krångel med läkare kan ju ta tid det vat man ju. Tur att vi har en väldigt bra kokerska på förskolan så jag tror hon kan fixa med att gå på de gamla intygen och vad vi föräldrar säger men man vet ju aldrig. Sen kommer det inte heller med på merkostnader och mer tid i VB när vi nu sökt det. Ja så det ställer ju till endel. Vi har starkt funderat på att byta läkare. Men om nu denna skriver att jag är en mamma som hittar på symtom och överdoserar mediciner vad får då den nya läkaren för bild av mig och hur kommer då denna att bemöta oss???? Nä fy fy fy jag vill inte vara med. Hur man än gör så är det tydligen fel. Å nej det är inte bara jag som sett reaktionerna hon får utan många i min omgivning också, men de kanske inbillar sig de med Oj nu blev det långt igen men men. Ha det bra Rosita
Har ni provat att helt ta bort sädesslagen ur hennes kost och provocerat? Hur vet ni annars att det inte är det som hon faktisk reagerar på. Man kan få snuva och andningsproblem även av matallergier.
En tanke bara, tycker nog att läkaren känns lite väl nonchalant i det fallet. Min son är allergisk mot mjölk, ägg, soja/baljväxter/sojasläktingarna som guar m.fl, vete, havre, råg, korn och ENDAST ägg visade sig på RAST när vi testade honom som liten. Sen visade sig även havre på patch. Så ett allergitest säger inte allt om hur verkligheten är. Man måste tyvärr utesluta och provocera för att vara säker.
Sen är ju som du ser kombinationen av allergier inte helt ovanlig, vi är rätt många här nu med barn som har alla(de flesta av de allergierna.
Det kan vara te.x sädesslagen som gör att hon lätt blir förstoppad! Nu säger jag inte att det är så, men det kan vara så.
Förstår att ni behöver intyg och annat och blir så ledsen när man hör att inte läkaren tror på er. Jag tycker också att ni ska se om ni inte kan hitta en läkare som tror på er.
Vi bytte läkare 2 gånger på ett halvår för det var ingen som trodde på sonens sädesslagsallergi. Nu går vi hos en toppenläkare och får den hjälp vi behöver och framförallt så tror hon på oss! Det funkar inte at han ett barn som skriker mer än halva dygnet, är ledsen den mesta tiden och inte kan sova, kliar, eksem, magont, diarrér mm men som blir fullt frisk när man tar bort viss mat, och då ha en läkare som inte tror att det hjälper att ta bort viss mat. Man måste ha en läkare som tror på en om man ska kunna få hjälp från läkaren med intyg och annat.
Var bor du, tänkte om någon här har tips på bra läkare att vända sig till?