• Kavat

Allergitråden

Shine, de första har du fått svar på och mitt blir liknande.

3. Ofta reagerar man även på havre vid veteallergi eftersom proteinerna är så lika, så jag hade inte använt havre alls dessa tre veckorna utan provocerat senare.
    Men havreprodukterna som inte är rena får innehålla upp till några procent? andra sägesslag, utan att märkas.
    De är glutenfria, alltså under om det är 100 PPM gluten, men många veteallergiker reagerar på den mängden.
    Har man celiaki/glutenintolerans sägs det att man brukar tåla det. Men jag gör det inte och jag har celiaki.

Se upp för Ricedreams produkter som innehåller spår av korn ( många veteallergiker reagerar trots att de inte är märkta.)

Tyvärr är det lurigt då det tydligen inte går att mäta så bra i vätska... Sen mäter de gluten och inte veteprotein som är en helt annan sak...

Vete tål mm ibland inte glukossirap, druvsocker osv och det finns i allt nästan... Kolla sallys allergivlogg tex. Eller utan-alltbloggen.

4. Vi använder kokosmjölk som ersättning för grädde. Både i mat och vispad.

Hör jag varm choklad blandar jag 2/3 risdryck, 1/3 kokosmjölk.

• Kavat
    Mandelskorpan skrev 2013-01-04 08:59:10 följande:
    En fråga till er i tråden som har barn som inte tål mjölk & soja:

tål de FRUKTKÄRNMJÖL från Johannesbröd (E410)?
    Nej, ingen av mina tål det. Mer finfördelat än tex hela ärtor så brukar gå rätt in i tarmen. Är det i t.ex Sinlac så är det stor mängd..
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2013-01-02 20:21:38 följande:
    Efterlysning: en korv utan fläskkött, kyckling, paprika, muskot och potatis (potatismjöl går bra). Jag tror snart jag har frågat varenda korvleverantör i hela sverige... men alla korvar tycks innehålla något av ovanstående... jag som vill ge "köpe-korv" till sonen...
    Har du kollat lokala charkuteri (gula sidorna). En vän hittade ett ställe inte så långt härifrån som gjorde korv på "beställning".
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2012-12-30 16:09:53 följande:
    Jag frågade här för ett tag sedan om någon känner igen att deras barn blivit "speedat", bråkigt och trotsigt av något livsmedel som de inte tål. Både jag och förskolan har uppmärksammat att min son reagerar med sådant beteende på vissa saker vi provat. Det kommer ett par timmar efter provocerandet och försvinner något dygn efter att vi slutat ge livsmedlet i fråga. Men när jag pratade med allergimottagningen så hade de aldrig hört talas om att det kan bli så utan rådde mig bara att fortsätta och inte läsa så mycket på nätet eftersom där kan stå "lite vad som helst" sån sköterskan uttryckte det. Hon menade att beteende kan förklaras av en massa annat, vilket jag tycker känns lite långsökt.

Nu behöver jag råd - fortsätta och strunta i sonens reaktioner eller utesluta ändå?
    Galet svar! Jag blir arg att de ens svarar när de uppenbarligen inte har kunskap... Här sitter reaktionen i ca 4-5 dygn och det går inte att missta. Dessvärre fås den även av luftburna allergener.

Somnar inte, vaknar ofta, öronen "stängs", lyssnar inte och har svårt att ta till sig information och blir superarg när något missats pga det. Slår sina syskon och allmänt gapig, skrikig och uppe i varv. Men även diarre och eksem, annars hade det varit svårare att härleda. Annars, när han inte utsätts är han som vilken vanligt barn som helst.

En enormt kunnig allergiläkare vi var hos sa ungefär "ja, jag undrar hur många med adhd som egentligen har allergier"...

• Kavat
    Kavat skrev 2013-01-05 19:48:51 följande:
    Galet svar! Jag blir arg att de ens svarar när de uppenbarligen inte har kunskap... Här sitter reaktionen i ca 4-5 dygn och det går inte att missta. Dessvärre fås den även av luftburna allergener.

Somnar inte, vaknar ofta, öronen "stängs", lyssnar inte och har svårt att ta till sig information och blir superarg när något missats pga det. Slår sina syskon och allmänt gapig, skrikig och uppe i varv. Men även diarre och eksem, annars hade det varit svårare att härleda. Annars, när han inte utsätts är han som vilken vanligt barn som helst.

En enormt kunnig allergiläkare vi var hos sa ungefär "ja, jag undrar hur många med adhd som egentligen har allergier"...

Alltså luftburet kan vara svårt att härleda på enbart sådana reaktioner. Provocerar man med mat som de reagerar så på så är det inte så svårt att lista ut.
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2013-02-17 16:33:15 följande:
    jus nu väntar vi på svar från apoteket om varifrån maltodextrinet i deras calsiumtabletter - kommer i från....
    Vilka?
    Skriv gärna svaret sen.
  • Kavat

Vi har också vitakalk. Dessvärre är det väl bara calcipos som är på förmånen?

• Kavat

Cosinus, blodproverna är aldrig helt säkra har vi fått höra. Vare sig om de är neg eller pos. Man måste gå på hur de faktisk reagerar / eller inte reagerar. Är ni osäkra på fisk så uteslut och ge igen och se om det blir några reaktioner.

Se upp för soja om de är allergiska mot jordnöt. Jordnöt är en baljväxt.

• Kavat

Grädde
    Vi använder 2,5 dl tetrapack gråbeige med lila på Blue dragon tror jag.

Ställer kallt, häller ut vattnet. Vispar med florsocker och vaniljsocker. Blir hårdare om man ställer kallt igen. Breder på tårta och ställer kallt innan man lägger på locket, om man vill ha det.

• Kavat

Trottoarbonden, kram! Det är förjäkligt. Har läkaren skrivit in i intyget att ni övriga i familjen ska äta utan det, annars se till att få med allt det i läkarintyg och överklaga.

• Kavat

Molina, jag fick diagnos som vuxen. Hade nog alla symptom man kunde ha. :-/ Kräktes ibland, illamående, magont, blev laktosintolerant, ledvärk, ofta sjuk mm. Tillslutf fick jag även hudceliaki med kliande blåsor.

Starlight,
    Man kan ju ha celiaki utan några tydliga symtom alls. Men senare i livet få följdsjukdomar så som diabetes, reumatism, hypotyreos, cancer osv..

Svar på tråden Allergitråden