• Kavat

Allergitråden

Avena skrev 2012-07-30 22:22:37 följande:
    Alltså, kakaosmör, är det mjölk i det?
    Nej.
  • Kavat
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varning!!!

Finax krispiga flingor (glutenfria) innehåller havre trots att det bara står betfibrer på förpackningen!

• Kavat
    spökplumpen skrev 2012-07-31 11:12:56 följande:
    När jag har bakat bröd till grabbarna, med finmix, så har det blivit en hård skorpa på, vilket inte alls uppskattats. Kan man göra så att skorpan blir mjuk? Har testat att baka med havredryck men det blev lika hårt det. Nu är det väldigt länge sen jag bakade bröd, men som jag kommer ihåg det så använde man mjölk för att få mjuk skorpa?
    Jag har för mig man tar vatten på för att få en hård skorpa? Men jag kanske minns fel?
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-07-31 19:58:02 följande:
    Kavat: tack för svaret!

Ja jag är nog rätt säker på att det är druvsockret han reagerar på. Han har inte fått nåt med druvsocker i på ca 2 veckor och eksemen är nästan helt borta. Ska testa igen när de försvunnit helt så får vi se om eksemen kommer tillbaka. Men så trist bara för hade verkligen hoppats att det skulle funka, för det finns ju i så mycket. Hade varit underbart att ha lite snabbmat att ta till ibland. Du har inte tips på nån korv, köttbullar eller liknande som inte innehåller druvsocker och är utan de vanligaste allergenerna?
    Mina tål inte ägg, mjölk eller soja så allt nedanstående är utan det och sädesslag/majs.

Lithells brukar vara ok. Vi har hittat nordströms rökta skinka i bit som är en av få skinkor utan någon sort (vare sig majs eller vete i).

Mamma Scans köttbullar funkar (än så länge) till han som inte tål vete. Den andra får äta Felix ekologiska köttbullar som bara är potatis (inte vete eller majs).

Scans rökta skinka i paket har också funkat liksom scans bredbara leverpastej som även det verkar vara majs.
    Även falukorven som inte innehåller vare sig från majs eller vete.

Men när jag läser vad du skriver så blir jag lite orolig över när/om det inte kommer funka.

Potatis/pommes mm så funkade icas tidigare men sen ändrade de så jag har inte kollat upp druvsockret. Men det finns sorter som funkar.

Icas hamburgare är inte vete i (osäker på majs) men vi har en annan typ 50 pack som är helt utan.. Får kolla upp namnet..

Kebabkött finns också utan.. Undrar om det är icas eller scan...
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-08-01 20:53:57 följande:
    Fy och nej! Nu vet jag inte vart jag ska får orken ifrån!! Tog prover på äldste sonen som har i princip konstant klåda på tungan och fick svar idag. Och svaret var betydligt värre än jag befarat!!
    Det ligger till såhär:
    Sådant han reagerat tydligt på och som visat sig på prover:
    Fågel
    Fisk
    Banan
    Mandel
    Kiwi
    Sådant som visat sig på prover men och som han ätit mycket av men som inte enskilt stuckit ut och get tydlig reaktion:
    Sädesslag (vete, havre, råg)
    Mjölk
    Ägg
    Sådant han själv anser ger reaktion men som inte gett utslag på prover:
    Potatis
    Gurka
    Tomat
    Sådant som han inte tydligt reagerat på men som gett utslag på prov:
    Nötter (även kokosnöt)

Vad ska jag ge honom att äta!?!?!

Jag känner mig helt förtvivlad. Vill utesluta allt ovan för att få bort klådan och sedan införa typ ett livsmedel i taget, men jag får inte till någon mat! Det enda jag lagat är köttbullar (fläskfärs, rismjöl, vatten, salt, lök, stekt i mjölkfritt margarin), ris och lingonsylt. Det kan han ju knappast få till frukost imorgon!

Känns inte som om jag har några säkra livsmedel heller, och vill helst ha en så smal kost som möjligt. Men sonen är extremt ovillig att testa nytt och gnäller hela tiden efter mat han inte får äta. Snart börjar skolan och jag får panik!! Jag fixar det inte!
    Läser lite ovan om vete som visst finns i ALLT, hua, vad jag måste lära mig massor...
    Lite spontant så brukar det vara svårt att se att/om de reagerar på tex mjölk och sädesslag eftersom en vanlig människa får det flera gånger per dag. Det brukar t.ex vara lättare att se reaktioner från när t.ex kokt ägg äts eller enskilda saker som äts sällan än flera gånger per dag.
    Men viktigt att veta är att de ofta reagerar på saker de egentligen tål just för att de äter något annat som de absolut inte tål.

Mina barn har haft supertydliga reaktioner av saker som de senare tålt. Min ena fick hemska koliksmärtor av morot, minsta lilla morot så blev han jätte dålig. Men de var inte morot som var orsaken utan det var att han fick i sig sädesslag som han inte tålde och när han då kom morot så reagerade han och började även kräkas mer osv.

Utan sädesslag och när magen läkt i två månader så tålde han morot utan problem.

Liknande historia har jag med min tjej. Hon tålde banan men inga andra frukter och fåtal bär. Hon fick hemsk klåda och massa eksem. Men när vi tog bort sädesslag på henne och väntade några månader så tål hon allt utan kiwi.

Så en liten "tröst" är att det inte behöver vara så jobbigt som det verkar när ni får bort det som ligger till "grund" för eksemen. Och det brukar nog ofta vara saker som äts dagligen..

Tänk på att använda Carlshamns risdryck och inte Ricedream som har spår av korn!

Ibland funkar eko-grönsaker när inga andra funkar.

Baka? Teff? Kolla mitt korvbrödsrecept (i bloggen här på fl) som jag gör frallor av, det kan man blanda lite hur som helst med mjölsorter av de som funkar. Funkar majs så är majsmjöl bra (finns inte med eftersom vi inte kan använda det) och försök att blanda så många olika mjölsorter som möjligt. Hirsflingor, bovetekross, rismjöl, majsmjöl, byt ut potatismjölet mot maizena och så teff, som har jätte bra bakegenskaper. Tåls pumpafrön och solrosfrön så är det jätte gott i och psylliumskal och eko-russin.
  • Kavat

Trottoarbonden, Nordströms skinka i bit borde väl funka för er? Den skär vi små tunna skivor av.

Palsternacka och morot? Rödbeta. Ungsbaka?

Sen finns renskav tex att köpa som variation? Älgkött? Santa Marias risnudlar (om tapioka funkar).

Kolla korvarna i affärerna också. Det finns en massa olika varianter med olika innehåll från olika fabrikat, kanske finns det någon som funkar?

• Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-08-03 22:22:05 följande:
    Var hos läkaren idag då blåsorna blev fler men fortfarande bara på armar och ben. Tydligen ingen allergisk reaktion men en bakteriell infektion som han förmodligen fått av hunden så nu blir det antibiotika... Stackarn ser inte klok ut på armar och ben..
    Stackarn..
    Du har inte glömt att tvätta honom eller?
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-08-02 21:15:55 följande:

Tusen tack! Ni ar ovarderliga!! Manga bra tips, ska se vad vi kan fa ihop.

Igar kande jag att det blev for mycket, att vi faktiskt inte klarar det. Kan helt enkelt inte ta bort allt. Maste ha hjalp. Har teltid med lakare imorgon och sa far vi se hur vi gar vidare. Funderar lite som Kavat, kanske ska kora helt utan mjolk eller sadesslag enbart under en period och se om det kan vara det som ar boven. Vill aven komma vidare till mottagning som har dietist, tror i min enfald att det ska kunna hjalpa mig, vill ju helst att nagon kommer hem till mig med matlador just nu... Men inser att vi sjalva maste gora allt jobbet.

Kavat, hur kom ni fram till att det var sadesslagen

Undrar varfor datorn plotsligt tror att jag har ett annat tangentbord och inte vill skriva svenska tecken...

Ja, det fanns typ inget kvar på listan mer än sädesslag. Men med sonen så var det så uppenbart tillslut att han blev sämre och särme när jag gav solhavre i vällingen. Varje gång han fick ett smörgåskex eller makaroner blev han dålig. Men läkaren trodde inte på oss och sa att det inte fanns någonting i smörgåskex som man kunde reagera på. Så vi bytte läkare och fick patchtest som bekräftade det.

Men eftersom han reagerade luftburet och vid kontakt så tog vi tillslut bort alla sädesslag hemma. Men dottern valde de glutenfria framför annat. Sen såg vi att hon reagerade när de åt pasta på dagis, när de åt smörgås, korvbröd på kalas osv. I slutet låg hon många gånger per dag på magen på golvet och bara skrek för det gjorde så ont. Så när läkaren sa att vi skulle testa att ta bort så försvann symptomen. Testade att ge och symptomen kom tydligt tillbaks. Hon har inga postivia blodprover men idag tror läkarna att hon har celiaki men hon fick aldrig göra någon gastroskopi medans hon åt gluten, trots att blodproverna inte är hundra och det har vi fått höra många gånger i efterhand var fel. Men vi litade ju på den läkaren vi hade då.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-08-04 09:30:54 följande:
    Nån som vet om Ekströms kokbara marsan är fri från vete? Tänker på den modifierade stärkelsen, vad är det?
    Inte vete, då måste det vara utmärkt. Har för mig majs eller potatis.
  • Kavat

Fortsätter med saker som funkar som är utan mjölk, ägg, soja, sädesslag mm.

Scans kalvsylta är utan allt.
    Scans medvurst och prickiga korv är utan allt men innehåller potatis.

Svar på tråden Allergitråden