• Kavat

Allergitråden

Mina småtroll skrev 2012-08-29 16:00:05 följande:
    Är det någon som kan berätta lite om äggallergi?

Min 16-månaders läkare ringde nyss o berättade att han hade antikroppar mot ägg, så nu skulle vi börja med äggfritt (han har redan mjölkprotein o reflux). Jag kommer inte i kontakt med dietisten förräns i morgon. Så tänkte höra om ni har lite tips nu innan

Finns ägg i vanliga livsmedel? Pålägg osv. Vilka ord ska man hålla utkik efter? 
    Kolla i ts, där finns länkat till äggallergitråden. Där finns mer tips och råd. Ja, ägg finns i pålägg som t.ex leverpastej. Ovo.. betyder ägg, annars så brukar det stå ägggula, äggvita, ägg.

Maränger är lurigt för det finns de som är gjorda helt på mjölk och de som är gjorda helt på ägg.
  • Kavat
    barefoot skrev 2012-08-27 23:20:35 följande:
    Angående fsk kan jag berätta att jag fortfarande är hemma med en pojke som fyller 4 i jan. Har gjort allt vi kan för att få Sve 4e största stad att öppna allergiförkola, har tom fött löfte i tidningen men det händer INGET. Nu jobbar vi för att han ska kunna gå 3h/fm utomhus på ett ur och skur dagis. Jag har jobbat sporadiskt kvällar och helger samt pluggat. Ska nu söka mer stabilt kvällsjobb.
    Nog för att det är toppen med allergifödskola om de får gå där, men de SKA klara av det på ett vanligt dagis och dessutom så kan ni få en resurs som är med vid måltider, extra städ osv om det behövs.

På allergiförskolan här tar de inte bort sädesslag om man reagerar luftburet på det, och har man djur så är man inte välkommen. Det förstår jag ju naturligtvis, men det blir det diskriminering åt andra hållet. Jag skulle önska ett dagis där man inte får ta in sädesslag, ägg, mjölk, fisk, men att djur var tillåtna.

Dock funkar dagis bra nu, med extra städ, resurs osv. Rektorn kan begära pengar från kommunen för en extra resurs om det behövs för att ditt barn ska klara att vara på dagis. De måste dessutom ta bort t.ex ägg och fisk om  det finns barn som reagerar lufbturet. Andra allergier verkar det dock svårare med. Men efter de är tre år så finns det lagar som ska följas...
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-08-27 12:33:51 följande:
    Mojäng: låter som min son. Han kunde inte sova på nätterna om han inte fick antihistamin. Gnydde, kastade sig fram och tillbaka och verkade ha ont i magen. Även en del andra symtom som röda blossande kinder till och ifrån, lite eksem och problem med förstoppning.

Han åt redan fritt från mjölk, ägg, soja, fisk och baljväxter men men han blev inte bra förrän vi tog bort sädesslagen (vete, havre, korn och råg). Han har dock inte celiaki (glutenintolerant) utan allergi/ överkänslighet mot någon/ några av sädesslagen. Vi vet inte vilket/ vilka än men vi ska så småningom börja introducera dem ett i taget för att se vilket av dem han inte tål.

Som du skriver så blev även sonen sämre när vi började ge mat som pasta och bröd. Tror helt klart att du kan va nåt på spåret! Men tänk på att även fast det inte visar nåt på glutenprovet så kan det vara säden han reagerar på! Det är inte heller säkert att det visat på några allergitester. Det enda sättet att veta är att utesluta och sen pröva igen.

Sen vill jag även varna lite för sinlac. Vet att många reagerar på fruktkärnmjölet i den (bl.a. min son). Man kan göra välling på t ex majs-, ris-, eller bovetemjöl istället och tillsätta någon mjölkfri ersättning, om ni nu har det?
    Ser att det görs ett bra jobb här i tråden när jag inte varit här på länge! Skönt att se sådana här svar.

Mojäng, här har du en till som har en liknande historia..
  • Kavat
    Trasan0606 skrev 2012-08-27 21:37:00 följande:
    Måste fråga er som har barn med flera allergier gällande förskolestart.

Lillen är ju allergisk mot mjölk, ägg, soja, vissa baljväxter och "känslig" mot vissa fisksorter. Tar en evighet att komma fram till något för han har börjat stoppa i sig allt han hittar på golvet och småkräks jämt och är kass i magen. Han är nu dryga året och vi hade tänkt oss förskolestart i mars när han är ca 19 månader.

Hur tidigt började era små förskolan och HUR gick det med mat osv? Jag är såååå orolig för att de ska missa allergier eller att han ska få mat på tallrik som inte är diskad ordentligt osv. De har en egen kock som är kanonbra men han slutar nu och de har inte fått klart med en ny än. Hittills har de enbart erfarenhet av barn med mjölkproteinallergi men inte med någon som har fler allergier. När jag förde det på tal så sa de att de måste lösa det och samtidigt tipsade de om ett ur och skur dagis som var allergiinriktat men det ligger tyvärr åt helt fel håll för oss. Kändes nästan som att de ville att vi skulle söka oss dit.

Börjar nu fundera på om jag ska låta honom vara hemma till efter sommaren men vi har inte fp dagar kvar så det räcker och jag vet inte om jag orkar gå hemma i nästan två år. Mannen kan tyvärr inte vara hemma mer än ett par månader från sitt jobb pga olika skäl...  
    4,5 år, 3 år och förmodligen 3 år. Vi har varit hemma med vårdnadsbidrag från kommunen för att klara dagarna. 3000 kr är inte fett, men vi har inte haft något val för det har inte fungerat innan och knappt ens då i början. Och så har maken jobbat. Men det var för att han reagerade luftburet på rått ägg, något vi inte visste om. Tyvärr har ju inte alla kommuner det heller...

Jag tänker att det är värt att åka till ett allergianpassat ur och skurdagis om det inte är flera mil. Det är en sådan befrielse att få rätt hjälp från början och slippa alla dessa vaknätter och barn som måste vara hemma pga allergiska reaktioner. Men det beror ju på om det är genomförbart för er..
  • Kavat
    Trottoarbonden skrev 2012-08-27 20:08:33 följande:

Något som gjort skillnad för min yngste son var Movicol junior, ett pulver som är mot förstoppning. Min son vaknade också stup i kvarten av magont och gaser. Han bajsade INTE hårt, snarare tvärt om, så jag trodde inte läkaren när hon ville skriva ut det. Men jag provade och nätterna blev betydligt lugnare! Men han bajsar stup i kvarten på dagarna, som en baby som bajsar så fort han äter. Och han går upp sämre i vikt så det känns inte som hållbart i längden, men ljuvligt för familjen att få en paus i vaknätterna....

Stort lycka till!
    Så där ska det inte vara. Det vet du säkert men det är inte normalt att bajsa hela tiden. Det är förmodligen något han inte tål som han äter eftersom viktuppgången också dalar. Hoppas ni hittar vad som felar.
    Trottoarbonden skrev 2012-08-27 20:12:54 följande:
    Vi har infört mjölk och vete nu i sonens kost och det går bra. Näst på tur blir ägg...

Jag funderar nu på om han reagerar på fläskkött, han blev bättre när vi uteslöt det, och nu har han vid två tillfällen reagerat på köttbullar (tillagade vid samma tillfälle) som jag lagat på nötfärs köpt på ica. Jag tror att det kan vara så att den förpackning som jag köpt malts direkt efter fläskkött... har varit dum nog att inte tänka på det. Så numera mal jag färsen själv...

Fortsätter skicka med mat denna vecka till skolan, sen får skolköket ta över.
    Är du HELT säker på att mjölk funkar? Hade han problemen du beskriver ovan även innan mjölk och vete?

Hoppas det går bra när skolköket fixar maten.

• Kavat
    Lindsey skrev 2012-08-23 21:58:26 följande:
    Alltså jag är så kluven nu. Edvin har alltid haft problem med magen, vi har fått ge Lactulose två ggr per dag sen han var tre veckor gammal. Då brukar han bajsa varannan dag, utom när han fått i sig något han inte tål för då har han blivit förstoppad.
    Nu har vi börjat med smakportioner och då gav jag honom en nypa bröd (som jag skrev om tidigare) och hans atopiska eksem började flagna och han bajsade inte på tre dagar, trots lactulose och katrinplommonpure. Efter det testade jag ge bröd igen, då tog det fyra dagar innan bajs. Nu har jag inte vågat ge något för jag skulle vänta tills magen bättrade sig men nu har det gått tre hela dagar igen utan bajs, imorrn blir fjärde dagen och då har jag ändå höjt dosen med lactulose och gett katrinplommon idag :S
    Var så säker på att det var brödet som spökade först men nu är jag osäker, kan en liten nypa bröd sätta magen i obalans så här länge? Jag fattar inte varför det skulle gå så himla trögt annars.

Det enda andra alternativet, utom att han bara utan anledning skulle vara extremt hård i magen just nu, är att han har ätit på någon leksak som hans storasyster haft i munnen innan om hon ätit något han inte tål. Men det låter mer långsökt.
    Här är vi dåliga veckor efter att vi fått i oss fel..  Hur har det gått?
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-08-26 11:14:03 följande:
    Nu har jagsurfat lite och insett att all frukt vi ger honom är potentiellt sån han inte tål. Hmm, tänk om alla problem kommer försvinna nu? Men vad finns det för frukt kvar att ge? Banan och vad då? Citrus har jagfått för mig är vanligt att reagera mot?
    Min ena reagerade på all frukt utan banan, men hon tål allt efter att vi tog bort sädesslag helt. Vill bara berätta att det kan vara så också, att det är något annat som gör att de börjar reagera på saker som de egentligen kanske tål.

• Kavat
    mojäng skrev 2012-08-27 10:45:46 följande:
    Hej! Jag hittade den här tråden och blev så glad, vet inte om ni kan hjälpa men nån kanske har nåt tips.. 

Vår son är nu 15 månader och har haft problem med magen sen han föddes. Han har alltid sovit jättedåligt men i perioder har det blivit bättre. Nu har han återgått till att vakna en gång i halvtimmen/timmen och gnäller, vrider sig och kastar sig runt i sängen, han verkar ha ont i magen och har även mycket gaser. Sen ca 3 veckor är han jättelös i magen och bajset luktar verkligen vidrigt!

Han går sen 6 månader på mjölkfri kost, det blev mycket bättre i början och han sov bättre Vi har varit väldigt restriktiva med hans kost, han åt mest fisk och potatis, kyckling, ris och en del grönsaker. Välling gör vi på Sinlac. Men nu är det alltså mycket värre igen. Vi började för en månad sen med bröd med mjölkfritt smör, och han fick mat med pasta. Kanske beror det på detta.. 

Jag funderar på om det kan vara gluten, har tjatat mig till ett test som vi ska göra i veckan. Men läkaren trodde inte att det var det då han ser så pigg och sund ut. Om det inte är det, vad kan det då vara? Jag håller på att bli tokig, har inte fått sova sen han föddes och ingen tar oss på allvar, då han går upp i vikt som han ska och är glad och pigg på dagarna, om än väldigt hyperaktiv vilket kanske också kan vara ett symtom...? Läkarna bara tittar skeptiskt på mig och bvc säger att det är normalt... :( 

Någon som har någon ide, eller nåt tips om vad för diet vi ska sätta honom på? Vill ju inte att han ska få näringsbrist. Ska vi ta bort Sinlac..? 

Jättetacksam för svar.... 

Jag ser att du har fått jätte bra hjälp här och välkommen hit!

Jag säger också bort med sinlac och att det låter som det är sädesslag som ställer till det.

Hur går det nu? Har ni något att ge honom? Har du kollat utanallt.blogspot.se/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider, där kan du får bra hjälp, liksom länkarna i trådstarten, t.ex i min blogg finns mycket matnyttigt.

Vi äter utan mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete, havre, råg, korn majs (inkl druvsocker, glukossirap mm), fisk, nötter mm här hemma nu, även om det lagas flera olika rätter för det mesta för att få ihop det rätt näringsmässigt.

Fråga om du har frågor, så hoppas jag att jag hinner vara här lite mer framöver eller att någon annan kan svara.
  • Kavat
    Mina småtroll skrev 2012-08-31 20:00:20 följande:
    Tack för tipset!

Min lillkille är nu både mjölk- och äggallergiker...men vi tror att det finns mer. Väntar på att läkaren ska ringa upp snart så att vi kan få till ett pricktest. För nu har han varit utan mjölk i flera månder o utan ägg i ca en vecka o fortfarande har han lös mage, skriker/orolig om nätterna o får röda prickar. Igår åt han äpple o blev rödprickig runt munnen.
    Har du något tips på hur vi ska gå tillväga? Du verkar ju så insatt i allergi-träsket
    Är det pricktest att börja med? Hur många olika födoämnen kan man testa på en och samma gång? Det har nu gått 9 månader sedan han blev dålig (gnällig, skrikig, lös i magen), o vi har inte kommit längre...känns som att man står o stampar på samma ställe!! 

Han har även reflux o medicineras med zantac. Väntar på att göra en ph-mätning. Vi skulle först bara  testa att vara utan ägg i 3 veckor för att se om det var problemet. 
    Har de mjölk och äggallergi så är det nog vanligare att de reagerar på soja(/baljväxter än att de inte tål det.. 30-50% av alla mjölkallergiker tål inte soja/baljväxter och har det dessutom fler allergier så är det vanligare md en till, eller hur man ska säga. Så i första hand hade jag gissat på soja/baljväxter och i andra hand havre/vete/sädesslag.

Vi fick ta bort både mjölk och soja när sonen var superdålig och hade antikroppar mot ägg. Men förutom det så var han även allergisk mot sädesslag. Så det gäller att hitta alla saker de reagerar på.

Själva "äppleprickarna" brukar inte var en allergi, utan en korsreaktion på pollen alternativt en överkänslighetsreaktion. Undantag finns, men mina har reagerat på t.ex morot, äpple mm och sen tålt det när vi fått bort allt annant de inte tålde.

Pricktest och blodprov visar på samma sorts snabba reaktioner. Men när det är bebisasr är det rättså ofta de har tydliga reaktioner men ändå inte kan äta det. Min son visade inte på mjölk på blodprov förän han var fyra år men han reagerar med en relativt snabb reaktion, kräkningar och svullnar.

Så det bästa testet är uteslutning och provocering och det är det man alltid ska lita på eftersom de andra både kan visa falskt negativt och falskt positivt. Men det ger en jätte bra vägledning om det visar något.

Sen finns det patchtest och det tas om de har problem från magen såsom sena reaktioner i form av eksem.  Men tyvärr görs inte det på alla ställen i landet. Jag har en lista i min blogg och där står mer om hur man går tillväga och även en blogg om hur en allergiutredning kan gå till.

• Kavat
    Mina småtroll skrev 2012-08-31 20:00:20 följande:
    Tack för tipset!

Min lillkille är nu både mjölk- och äggallergiker...men vi tror att det finns mer. Väntar på att läkaren ska ringa upp snart så att vi kan få till ett pricktest. För nu har han varit utan mjölk i flera månder o utan ägg i ca en vecka o fortfarande har han lös mage, skriker/orolig om nätterna o får röda prickar. Igår åt han äpple o blev rödprickig runt munnen.
    Har du något tips på hur vi ska gå tillväga? Du verkar ju så insatt i allergi-träsket
    Är det pricktest att börja med? Hur många olika födoämnen kan man testa på en och samma gång? Det har nu gått 9 månader sedan han blev dålig (gnällig, skrikig, lös i magen), o vi har inte kommit längre...känns som att man står o stampar på samma ställe!! 

Han har även reflux o medicineras med zantac. Väntar på att göra en ph-mätning. Vi skulle först bara  testa att vara utan ägg i 3 veckor för att se om det var problemet. 
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1206313.html
    Gluten/allergiutredning.
Svar på tråden Allergitråden