Sephyria skrev 2012-09-02 16:59:45 följande:
Kavat: det va risentas bovetemjöl. Men han äter även ris- och majsmjöl från risenta. Testade i somras att helt va utan risentas produkter ett par veckor men såg ingen skillnad. Vet egentligen inte om han klarar soja eller inte heller, men han tål inte fruktkärnmjöl så har därför aldrig gett honom soja.
Kom på att det kanske kan vara altheran också. Vet ju faktiskt inte om han någon gång har varit helt symtomfri heller. Har fortfarande problem med sömnen, även om det är en enorm skillnad mot när han fick säd. Blir även flammig i ansiktet till och ifrån, nåt eksem i knävecken ibland och lite knottror på kroppen. Jag har letat bland de "små sakerna" som tex druvsocker baserat på vete, lime, kokos m.m. men symtomen återkommer trots att han inte fått nåt av det jag misstänkt. Jag tycker dock att det är relativt stabilt emellanåt men det kanske blir värre när han är nedsatt, som nu när han varit sjuk.
Fy va svårt. Vad tycker du låter mest misstänkt om det skulle bero på maten. Altheran, bovete, ris (äter tyvärr mycket ris) eller nåt annat?
Vet du hur känslig han är mot mjölk?
Alheran är ju enklast att testa utan. Vet tyvärr alltför många som reagerar på den. Kan du få läkaren att skriva ut Neocate och testa?
Låter inte så bra att reagera sådär titt som tätt och det är jobbigt när man inte riktigt fattar varför. Om jag hade varit du hade jag försökt få testa Neocate en månad och se om det gör skillnad. Gör det ingen skillnad kan ni ju gå tillbaks till Altheran.
De brukar sägas att har man så många allergier så ska man ha neocate, men det argumentet vet jag inte om alla läkare köper.
Mina reagerar ju dessvärre både på druvsocker, dextros mm, det är inte så enkelt, men äter de helt rent så ser man ju om de reagerar. Och som du säger symptomen kommer ju tillbaks. Saltå Kvarn ska he en del särnärmärkt nu, men jag har inte hittat rismjöl, utan bara bovetekross och boveteflingor i vår affär.
Tror dessvärre det blir svårt att få honom att ta Nutramigen nu pga smaken och den är ju också gjord av mjölk...