• Kavat
    Sephyria skrev 2012-09-01 10:09:24 följande:
    Sonen verkar reagera på nåt nu men jag klarar inte lista ut vad. Igår var han lite flammig i ansiktet när han vakna och det blev värre under dagen. Svullnade även lite över näsan och högt upp på kinderna/under ögonen. Det gjorde han för ett par veckor sen också men då trodde jag att det berodde på fisken som han ätit för första gången. Det som är grejen nu är att han knappt ätit annat än välling de senaste dagarna för han har varit sjuk. Kvällen innan han blev flammig blandade jag i mer bovetemjöl i vällingpulvret, annars vet ja inte riktigt vad det skulle bero på om det var maten.

Han har även varit väldigt skrikig både i natt och nu på morgonen.

En tanke som slog mig är om det kan vara nåt ute som är orsaken (typ pollen). Han var inne de dagarna han var sjuk men va ute igen dagen innan han vaknade med flammiga kinder. Han har haft klåda i ögonen under våren som gav sig under sommaren men kom tillbaka igen i augusti men tycker inte att han kliat sig de sista 2 veckorna.

Även haft de här rödflammiga kinderna till och ifrån hela sommaren och trots att vi fört matdagbok så blir ja inte klok på vad det kan va!
    Var det Risentas eller Saltå Kvarns bovetemjöl? Risentas innehåller spår av soja. Mina verkar inte reagerat på det hitills men de är känsligare mot andra saker än soja, som de egentligen aldrig ätit utan bara provocerats med.

Sen tål inte alla bovete heller även om de flesta jag känner till med sädesslagsallergi tål det. Vet 3 st tror jag som inte tål det, men vet lika många som inte tål ris.  Hoppas inte att det är så.
  • Kavat
    mojäng skrev 2012-09-01 13:01:57 följande:
    Tack så mycket! Ja helt underbart med så mycket hjälp och informerade svar. 

Ska försöka ta bort sinlac genom att göra egen välling och prova, får testa ikväll!

Tack för länken, kollade lite snabbt nu och det ser intressant ut, ska kolla din blogg också, jättebra med lite tips då det är svårt att komma på bra maträtter, i dag provade vi med pannkakor (mjölk och mjölfria) men det ratades direkt. Hemgjort äppelpure till också men nej, det åkte direkt på golvet. Men jag bakade spciellt bröd utan gluten häromdan och det funkar sådär i alla fall. 

Oj det var mycket ni har tagit bort, vilket jobb att få till näringsriktig mat! Men man lär sig väl när man är tvungen :) är din son utan symtom nu? (ursäkta om du redan skrivit om det, jag har läst men har jättedåligt minne, skyller på sömnbrist) 

Hoppas att jag svarat alla nu, tack för alla svar!  
    Alla barnen är symptomfria för det mesta när vi är hemma. Får se hur det går nu i höst. De minsta är mest allergiska och känsligast, den äldsta har "bara sädesslag, soja, ägg, konserveringsämnen, färgämnen och sorbitol kvar verkar det som.

Tyvärr reagerar de minsta luftburet på saker så det är inte alltid lika lätt att hålla sig ifrån allt de inte tål även om man försöker. Häromsistens tog en förälder med sig sallad med dressing (ägg) in i gympahallen när barnen hade uppvisning, så även om man försöker så gott man kan så är det svårt i miljöer där man inte styr själv.

Pannkaksrecept finns här i min blogg också. De blir superbra tycker vi här hemma. Vi brukar göra pannkakstårta med dem.

• Kavat
    spökplumpen skrev 2012-09-02 12:50:39 följande:
    Jag tycker inte att jag får någon ordning på saker och ting. Efter att ha pratat med en bekant, som har allergiska barn fast stora, så har jag börjat fundera på om det är äggen de reagerar på. Dvs luftburet på de ägg som jag och sambon äter. De symptom som de isåfall får kommer de direkt eller är det som vanligt att det smyger sig på?
    Det kan nog bete sig lite hur som helst. Här blir det lite klåda direkt och sen överaktivitet, diarré, klåda, kan inte somna, kissar på sig osv.. Svullnar även upp lite har vi märkt, men det är svårt att se om man inte kollar efter det. Tyvärr har ju alla reaktioner kommit på dagis osv, så vi har inte sett själva, men vi märker ju att han har svårt att andas och speciellt när han ligger ner. Men jag har fattat det som att dessa reaktioner är rätt ovanliga, men nu har vi sett dem så många gånger vid provoceringar så det finns inga tvivel.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-09-02 16:59:45 följande:
    Kavat: det va risentas bovetemjöl. Men han äter även ris- och majsmjöl från risenta. Testade i somras att helt va utan risentas produkter ett par veckor men såg ingen skillnad. Vet egentligen inte om han klarar soja eller inte heller, men han tål inte fruktkärnmjöl så har därför aldrig gett honom soja.

Kom på att det kanske kan vara altheran också. Vet ju faktiskt inte om han någon gång har varit helt symtomfri heller. Har fortfarande problem med sömnen, även om det är en enorm skillnad mot när han fick säd. Blir även flammig i ansiktet till och ifrån, nåt eksem i knävecken ibland och lite knottror på kroppen. Jag har letat bland de "små sakerna" som tex druvsocker baserat på vete, lime, kokos m.m. men symtomen återkommer trots att han inte fått nåt av det jag misstänkt. Jag tycker dock att det är relativt stabilt emellanåt men det kanske blir värre när han är nedsatt, som nu när han varit sjuk.

Fy va svårt. Vad tycker du låter mest misstänkt om det skulle bero på maten. Altheran, bovete, ris (äter tyvärr mycket ris) eller nåt annat?
    Vet du hur känslig han är mot mjölk?
    Alheran är ju enklast att testa utan. Vet tyvärr alltför många som reagerar på den. Kan du få läkaren att skriva ut Neocate och testa?
    Låter inte så bra att reagera sådär titt som tätt och det är jobbigt när man inte riktigt fattar varför. Om jag hade varit du hade jag försökt få testa Neocate en månad och se om det gör skillnad. Gör det ingen skillnad kan ni ju gå tillbaks till Altheran.
    De brukar sägas att har man så många allergier så ska man ha neocate, men det argumentet vet jag inte om alla läkare köper.

Mina reagerar ju dessvärre både på druvsocker, dextros mm, det är inte så enkelt, men äter de helt rent så ser man ju om de reagerar. Och som du säger symptomen kommer ju tillbaks. Saltå Kvarn ska he en del särnärmärkt nu, men jag har inte hittat rismjöl, utan bara bovetekross och boveteflingor i vår affär.

Tror dessvärre det blir svårt att få honom att ta Nutramigen nu pga smaken och den är ju också gjord av mjölk...
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-09-02 14:14:25 följande:
    Kavat- Skriver igen om du inte läst. Visst vet du att om man får vårdbidrag så matchar försäkringsbolaget samma summa om du ringer in och skickar in papperen till dem.
    Japp, jag såg, glömde bara svara. TH har inte samma summa riktigt, men visst får man om man har mer än 1/4 på ett barn och försäkringen är tecknat innan allergierna uppdagades.
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-09-02 16:34:13 följande:

det står i innehållsförteckningen så här ( mjölk fettsyror) innehåller det mjölkproteiner??

Ja, det tror jag..

Mjölksyra bör vara utan mjölk. Men inte fettsyror, då är det väl mjölkfett i? Vilken produkt är det?
  • Kavat
    längtan 80 skrev 2012-09-02 19:45:06 följande:
    Kavat: buljongtärning från Ica... (ja nu gapar måga och blänger surt. det är så mycket konstigt i buljong)
    Har kört på den för den hörs vara "säker för många hyper"  men nu tvekar jag. För närvarande har de 3!!!!! olka förpackningar. en som vi kört med från början, en som ser likadan ut som den men det står - nytt recept- uppe i ena hörnet på den. sedan en tredje med helt ny förpackning där det står kan innehålla spår av mjölk, gluten, soja. Jag ringde om den sistnämnda då jag inte visste om nr 2. då sade de att det inte finns mjölk eller gluten i men att det finns i lokalen. De kör produkter i ordning så att alla utan mjölk gluten soja körs först i veckan när allt är städat och skurat.  

På förpackning nr 2 står det (mjölk fettsyror)
    Låter knasigt att de har tre olika.. Men lite vanskligt också och lätt att det blir fel. Att det står mjölk sådär hade jag inte vågat äta. Då finns det i? Annars så hade det väl inte stått så tänker jag.

• Kavat
    Vi använder en ekologisk buljong köpt i en ekologisk affär här. Rapunzel heter den. morotoannat.shop.textalk.se/sv/produkter/kolonial/buljong-salt-och-sotningsmedel/buljong/buljong-rapunzel.html
  • Kavat
    mojäng skrev 2012-09-02 20:24:18 följande:
    Så ni har också haft problem med den? Jag hade ingen aning om att de kunde reagera på Sinlac, trodde den skulle vara speciellt framtagen för allergiska barn, men där ser man.. 

Låter intressant med egen buljong, dela gärna med dig av recept om du hittar nåt bra, skulle jag gärna testa!  
    Sinlac innehåller sojasläktingar så är man mjölkallergisk så är risken mellan 30-50% att man inte tål soja.
    Sempers vällingar och gröter innehåller dessvärre numera soja! Så tyvärr har inte barnmatstillverkarna tänkt på allergikerna direkt när de gjort sina vällingar och gröter. Eller så har de helt enkelt inte tillräckligt med kunskap. Oavsett så är det synd eftersom små barn ofta äter det 1-3 gånger per dag så det blir stora mängder. Så har de inte allergin från början är risken stor att de utvecklar den.
Svar på tråden Allergitråden