Äntligen dax skrev 2012-11-01 23:47:49 följande:
Hur är det egentligen med fröer och dyl när man är allergisk mot soja och spannmål? Sesamfrön t.ex.? Eller linfrön, solroskärnor, pumpakärnor o.s.v.? Finns ju en hel del recept på sådant bröd på lchf-bloggar så det hade ju varit toppen.
Mandel och kokos, vågar man ha det i bröd t.ex.? Tycker så synd om dottern när hon sitter med sina majskrokar dagarna i ända. Skulle vilja utöka hennes kost lite men samtidigt är det ju så jobbigt om det inte funkar.
Det är nog väldigt olika.
Vet en multiallergisk som fick anafylastisk shock av sesam. Mina har nog aldrig fått äta, möjligtvis spår av. De kan ju inte äta vete och då försvinner ju fröerna på bröd mm.
Pumpakärnor och solroskärnor äter vi nästan dagligen här hemma. Bra intag av magnesium, zink mm. Psyllium (loppfrön) äter vi också i bröd, musli mm.
Linfrön funkar också för oss. Dock är det giftigt i vissa doser, så använd krossade i liten dos,
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/
Kokos äter vi också dagligen. Både kokosflingor och kokosmjölk i allt istället för grädde.
Mandelmjöl har vi börjat testa först nu. Verkar funka på alla tre, den minste är 2 år nu.
Alla tål spår av nötter och soja vad det verkar, vilket underlättar men har inte testat nötter på dem förän nu när stora är sju år. Har inte velat ha hemma med tanke på de andra allergierna. Sen är det jordnöt som är en baljväxt så det kommer nog dröja innan de får med tanke på sojaallergin.
Däremot tänkte jag testa de andra nötterna allt eftersom.
Men som sagt, vissa är superallergiska och andra tål. Det farliga är att det ofta ger andnöd om man är superallergisk.
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/
Så ni får testa när ni är redo, men försiktigt!
Nötter avråds alltid fram till barnen är 3 år pga kvävningsrisken. Nötmjöl är ju en annan sak. I vårt fall har jag inte riktigt sett vitsen med att testa när de varit så små och haft så mycket annat de inte tålt som gör att riskerna ökar.