• Kavat

Allergitråden

Sephyria skrev 2012-10-20 06:48:16 följande:
    Kavat: började med mjölkproteinfritt några veckor innan han föddes men har inte varit så noga denna gång utan ätit lite som kan innehålla spår av och chansat och ätit ute några gånger.

Har du något tips på probiotika?
    En vän till mig beställde Customs Probiotics 11 Strain Probiotic Powder http://www.customprobiotics.com/custom-probiotics-11-strain.htm

från USA, men fastnade i tullen så det blev rätt dyrt. Men det var ett pulver som är lätt att ge. Dessförinnan delade vi kapslar, lite meckigare men det gick.

Bio-kult verkar ok glutenfri och utan allergener, går att köpa på ebay mm: http://www.red23.co.uk/Bio-Kult-Multi-Strain-Probiotic_p_148.html

Den ovan eller den här tänkte jag köpa denna gång, den är allergivänlig och många stammar, men vet inte hur den är att dela. Jag har gett mindre mängder till min lille när han var bebis så man sakta vänjer dem.

Flora 50-14 Clinical Strength Probiotika finns bla på  http://www.greatlife.se/halsoprodukter/flora-50-14-clinical-strength/
  • Kavat
    Bei Bei skrev 2012-10-22 16:21:16 följande:
    Hjälp. Dottern fick sin celiaki-diagnos i somras. Biopsi är gjord och uppföljnings prover. Hon har nu ätit strikt glutenfritt sen i april i år. Men hon får utslag och "myggbett" som hon sedan kliar sönder. Nästan alltid något sår i hårbotten som hon river upp. Hon har även torra fläckar lite här och där. Kan detta vara allergi? Kan hon vara allergisk mot något mer? Kan hon ha fått i sig gluten?! Kanske borde kontakta barnmottagningen igen? Hon har blivit helt bra i övrigt och hon var riktigt dålig i våras, hade förstoppning, hunörsvängningar, trött, tappade aptiten och tappade vikt och all ork. (orkade inte leka med kompisarna) och hade dagligen vansinnigt ont i magen. Vad hade ni gjort?
    Äter hon havre? Naturligt glutenfritt (alltså utan glukossirap, druvsocker mm från vete).

Jag har celiaki och jag tål inte det jag nämner ovanstående och måste äta strikt naturligt glutenfritt för att inte få eksem och klåda. Har alltså även hudceliaki eller Dermatitis Herpetiformis som det kallas. Sen kan det naturligtvis varit något annat men jag hade börjat där.
  • Kavat
    Jkpg Deluxe skrev 2012-10-21 22:42:44 följande:
    Vi har kämpat för att få hjälp med vår sons mage i snart 3 år (!) och nu fick han ÄNTLIGEN göra ett patch-test som visade lite känslighet mot vete och råg, men inte så mycket så att läkaren ville säga allergi (?) så vi ska ändå fortsätta ge honom detta men i sparsam mängd och se om det blir bättre....!
    Vi har själva hela tiden trott/tänkt att det nog kan vara mjölk som hans mage kollapsar av, så vi började med mjölkfritt och tyckte att han blev mycket bättre, men varken pricktest, blodprover eller patchtestet gav NÅGOT som helst positivt utslag på mjölk...så det tål han antagligen ändå då..men eftersom han varit utan mjölk en längre period måste vi succesivt trappa upp det igen så att kroppen inte får en chock...

Vi får se hur det blir nu då vi drar ner på vete och råg...så här ca 1 vecka efter patch-testet har han inte blivit något bättre i magen iaf...och vi har börjat ge liiite mjölkprodukter succesivt igen....vet inte vad som är hönan å ägget för hans stackars mage... :(
    Mitt råd är att ta bort allt om han inte blir bra på minskning. Vet nog ingen som kunnat äta lite av sädesslag om de har allergi. Jo, någon som tål vetestärkelse, men de flesta behöver äta naturligt glutenfritt.

Inga tester är säkra. Det står till och med i FASS att uteslutning och provocering är det enda säkra testet.

Men att testa att ta bort och ge lite samtidigt låter helt galet. Hur ska ni då kunna veta vad som är vad. Ta en sak i taget är mitt råd.
  • Kavat

Sousafon, usch... se till att de skriver en avvikelserapport och förhör dem om vad de gör för att det inte ska hända igen. De kan vara glada om inget värre hände. Hoppas det går ok.

Betapred ger man bara snabba reaktioner som vid andnöd eller vid nässelutslag som inte lägger sig av aerius osv. Så om det inte förvärras behöver du nog inte ge.

• Kavat
    Äntligen dax skrev 2012-11-01 23:47:49 följande:
    Hur är det egentligen med fröer och dyl när man är allergisk mot soja och spannmål? Sesamfrön t.ex.? Eller linfrön, solroskärnor, pumpakärnor o.s.v.? Finns ju en hel del recept på sådant bröd på lchf-bloggar så det hade ju varit toppen.

Mandel och kokos, vågar man ha det i bröd t.ex.? Tycker så synd om dottern när hon sitter med sina majskrokar dagarna i ända. Skulle vilja utöka hennes kost lite men samtidigt är det ju så jobbigt om det inte funkar.
    Det är nog väldigt olika.

Vet en multiallergisk som fick anafylastisk shock av sesam. Mina har nog aldrig fått äta, möjligtvis spår av. De kan ju inte äta vete och då försvinner ju fröerna på bröd mm.

Pumpakärnor och solroskärnor äter vi nästan dagligen här hemma. Bra intag av magnesium, zink mm. Psyllium (loppfrön) äter vi också i bröd, musli mm.
    Linfrön funkar också för oss. Dock är det giftigt i vissa doser, så använd krossade i liten dos, www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Kokos äter vi också dagligen. Både kokosflingor och kokosmjölk i allt istället för grädde.

Mandelmjöl har vi börjat testa först nu. Verkar funka på alla tre, den minste är 2 år nu.

Alla tål spår av nötter och soja vad det verkar, vilket underlättar men har inte testat nötter på dem förän nu när stora är sju år. Har inte velat ha hemma med tanke på de andra allergierna. Sen är det jordnöt som är en baljväxt så det kommer nog dröja innan de får med tanke på sojaallergin.
    Däremot tänkte jag testa de andra nötterna allt eftersom.

Men som sagt, vissa är superallergiska och andra tål. Det farliga är att det ofta ger andnöd om man är superallergisk.
     www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Notter-och-froer/

Så ni får testa när ni är redo, men försiktigt!

Nötter avråds alltid fram till barnen är 3 år pga kvävningsrisken. Nötmjöl är ju en annan sak. I vårt fall har jag inte riktigt sett vitsen med att testa när de varit så små och haft så mycket annat de inte tålt som gör att riskerna ökar.
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-11-07 10:46:49 följande:
    Igår hade jag tänkt göra köttfärsfyllda paprikor men vi kom hem sent så istället stekte jag köttfärssås, mixade champinjoner, en röd och en gul paprika och hade i. Minstingen vägrade äta och storebror åt en halv portion. Efter maten åkte jag och handlade och barnen var hemma med pappa. Tydligen så hade äldsta sonen ca en kvart efter maten börjat gråta och haft ont i magen så uppenbarligen tålde de inte maten. Men är det troligast att det var paprikan i sig eller att det var den röda alt den gula som orsakade smärtan?
    Champinjoner? Kryddor?
  • Kavat
    Maca skrev 2012-11-06 17:35:39 följande:
    Nu har sonen äntligen fått tid för gastroskopi om 3veckor. (27nov) Jag är så glad men samtidigt så rädd han ska ju sövas ner. Någon med erfarenhet kring små barn (13mån) som sövts ner.. hur har de gått? hur lång tid tog det till dom vaknade efter själva proceduren?

Sen tänker jag också om sonen nu inte lider utav glutenintolerans men tex spannmålsallergi kommer dom kunna se att det är något annat som stör tarmen eller kan dom bara bekräfta om det är gluten eller ej?

Vi har gett sonen glutenfritt i 3dagar nu o vi måste självklart ge honom gluten produkter ifall de ska visa något på gastron men fråga är räcker det om vi håller honom glutenfri en vecka till o sen att vi ger honom gluten de resterande 2veckorna innan provet? för han reagerar jätte starkt nu med att han blir hård i magen skriker för att han inte kan bajsa är allmänt ledsen hängig o orkar inte äta alls.

jag är tacksam för alla tips o råd
    Ja, råden man får är så olika. Läkare har sagt till mig att vi måste ge varje dag i minst ett halvår... Finns inte en chans att jag ger ens en dag och väntar på bättre diagnostisk.

Men det ska räcka att hålla en skadad tarm skadad genom att äta en halv macka i veckan hörde jag. Vet faktiskt inte hur det sägs vara så olika och varför.

Jag tänker att det är så oerhört mycket lättare om man får en diagnos på celiaki. Får man den inte så vet man ändå inte. Men jag förstår precis att man inte vill ge.
    På slutet när jag åt gluten inför gastron var jag så dålig så jag trodde nästan jag skulle dö. Vid varje intag blev jag extremt dålig.
    Men mitt råd är ändå att ge honom. Men hoppa pastan, den gjorde att jag fick mest ont i magen och innehåller mest gluten. Macka, kaka eller liknande var lite snällare mot min mage.

Sen ska ni absolut ge lösande saker så att han inte blir så förstoppad. Se till att få tag i någon kunnig så att ni åtminstone kan behandla förstoppningen under tiden för att undvika de värsta besvären.
    Ont i magen får man ju ändå..
  • Kavat
    spökplumpen skrev 2012-11-07 16:55:36 följande:

Svamp har de fått förut utan att reagera. Är det ovanligt att reagera på paprika eller varför misstänkte du svampen? Annars var det bara salt och peppar i maten. Eller nej, Kaj ps kalvfond, det var länge sen jag använde men tog faktiskt i lite igår för att få lite mer smak på en annars lam köttfärs.
    www.haugen-gruppen.se/produkter/2871/19759/20271/19535/kalv-fond.aspx

Samma?
    Verkar nog ok för honom eller?

Nej, bara att jag vet att flera som reagerar på svamp.   Men har han ätit det många gånger innan utan reaktion så.

Tänkte att det var vanligare att ha paprika i mat, typ de flesta korvar och köttbullar och sånt om de äter det har ju paprika i sig.
  • Kavat
    AAEV skrev 2012-11-08 09:34:03 följande:
    Hon har reagerat likadant på de fiskar hon ätit, typ torsk, sej och rödspätta. Lax har hon aldrig smakat. Det spelar ingen roll om den är kokt, stekt eller grillad...
    Det är skillnad på fisk och fisk i vissa fall. Har hon aldrig ätit lax hade jag testat det framigenom.
    Torsk, sej och rödspätta är alla vita fiskar. Lax, makrill mm är en annan sorts fisk och kan funka. Testa gärna. Ugnsbaka gärna då proteinerna förändras mest. Rå är absolut mest risk för allergiska reaktioner. Alltså om man ger samma mängd rått som ugnsbakad.

Svar på tråden Allergitråden