• Kavat

Allergitråden

Sephyria, får han i sig mjölk så är det som ni borde börja att ta bort. Hänger ju dessvärre ofta ihop med tätare luftrör och mer slem. Kram!

• Kavat

Håller tummar!

Det är bra att ta blodprov för fisk och få ett ursprungsvärde så att säga. Kanske be att sjukhuset gör en luftburen provocering så ni får det på papper så att säga.
    Och sen att ni kan följa blodproverna.

Min sons äggallergi ökade enormt av luftburna reaktioner (läkare sa typ att han inte "kunde" reagera luftburet på ägg" så vi fick ingen hjälp först).

Lycka till!

• Kavat

Lappland. Ring till en Barnmottagning eller vc och be dem göra glutentester på honom. Typ idag. Det kan ta flera mänader sedan innan han får en ev. gasto. Vanligt att de beter sig så som du beskriver. Gjorde det själv innan jag fick min celiakidiagnos.

Verkar som det finns kopplingar mellan gluten och mjölk i hans fall. Och det är inte ovanligt att man blir bättre på mjölkfritt när mm har celiaki.

Men gluten får ni inte ta bort innan alla utredningar är gjorda eftersom han då kommer se frisk ut på proverna om han inte äter.

Men var han bra när ni uteslöt mjölk så hade jag uteslutit mjölk i väntan på att få de andra testerna. Blodprov bör ni kunna lämna på direkten.

Skriv gärna upp när det händer så du har en matdagbok på vad han ätit.

Gå inte via Bvc är mitt råd, de verkar kunna för lite...

• Kavat

Mannagryn är vete som kokas med mjölk. Pannkaka är vetemjöl och mjölk.

Så gluten/celiaki ska uteslutas.

Att man måste vara underviktig och inte växa är en myt. Ofta hittar man de så men det är inte "ett obligatoriskt symptom".

• Kavat

Stort grattis till bebisen! Det är jätte olika när man märker något, vissa ser de ju först när de börjar äta själva, men man måste ju inte få allergiska barn bara för att man har fått ett.
    Å andra sidan är man mer erfaren och ser problemen tidigare vilket blir enklare.

• Kavat
    Mandelskorpan skrev 2012-11-28 11:14:20 följande:

Hej igen, nu är jag ny på detta och inte så insatt än. Men jag trodde att det inte är helt ovanligt vid majsallergi att reagera på majsstärkelse och i vissa fall även majsglukossirap? Varför skriver de ut sånt som är baserat på majs om hon reagerar på majs? Finns det inte majsfria alternativ för större barn heller? Modersmjölksersättning verkar ju vara majsbaserat i Sverige, om det ska vara fritt från mjölk och soja....
    Min son som inte heller tål majs och är suuuuperkänslig mot majs och reagerar på glukossirap och druvsocker från majs tål Neocate. De har behandlat den så att man inte ska kunna reagera på den. Ungefär som de behandlar komjölk och tillverkar nutramigen, althera och pepticate fast Neocate är "ännu bättre gjord" eller vad man ska säga.
    De flesta med mjölkproteinallergi tål Nutramigen, Althera och Pepticate, men inte alla.

De skriver alltså ut Neocate för att det är den ersättning som är mest hypoallergen och den bästa och renaste som finns på marknaden. Min kille fick rättså kraftiga allergiska reaktioner av smakisar av althera och är superkänslig mot mjölk, så då finns det inga andra alternativ.

Alternativet är att han inte har någon ersättning alls. Har man mjölkproteinallergi i kombination med majsallergi så är det inte så enkelt.. Men som sagt de allra flesta med majsallergi tål Neocate, men inte alla.
  • Kavat

www.althera.info/om-alth%C3%A9ra/ingrediensf%C3%B6rteckning

Althéra Ingrediensförteckning

Ingredienser:
    Laktos, maltodextrin, vegetabilisk olja, hydrolyserat vasslepulver, emulgeringsmedel (citronsyraestrar av mono- och diglycerider av fettsyror), kolinbitartrat, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin Mineraler: (natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar) Vitaminer: (A, D, E, K, C, tiamin, riboflavin, niacin, B6, folsyra, B12, biotin, pantotensyra).

Osäker på vad maltodextrinet kommer ifrån och vegetabilisk olja. Maila dem och fråga? Dock ska både olja och maltodextrin vara "säkert" oavsett ursprung, (men vet av egen erfarenhet att det inte alltid är så).

Men om du ska testa någon så hade jag testat den. Maila dem gärna som sagt och hör.

Pepticate innehåller fiskolja som sagt och även maltodextrin och vassle då. (samma som Althera förutom fiskoljan)
    www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fnutricia.se%2Fupload_dir%2Fdocs%2FPepticate_Hemsida.pdf&ei=uDy2UNnRDfLV4QSB34HIBw&usg=AFQjCNHuQmxscDuxyHa2pI9onfO0Ux_LgQ&cad=rja

Ingredienser
    Hydrolyserat vassleprotein (från mjölk), maltodextrin, vegetabiliskt fett
    (palm-, rapsfrö-, kokosnöt-, solros- och encellsolja), kostfiber (galakto-
    oligosackarider (från mjölk), polyfruktos), emulgeringsmedel (E472c),
    trikalciumfosfat, kaliumklorid, fiskolja, magnesiumklorid, trinatriumcitrat,
    kalciumkarbonat, kolinklorid, L-askorbinsyra, taurin, natrium-L-askorbat,
    järnsulfat, inositol, zinksulfat, uridin-5-monofosfat natriumsalt, cytidin-5-
    monofosfat, DL- -tokoferylacetat, adenosin-5-monofosfat, inosin-5-
    monofosfat natriumsalt, L-karnitin, nikotinamid, kalcium-D-pantotenat,
    guanosin-5-monofosfat natriumsalt, D-biotin, kopparsulfat, folsyra,
    retinylpalmitat, DL- -tokoferol, cyanokobalamin, tiaminhydroklorid,
    riboflavin, kolekalciferol, pyridoxinhydroklorid, mangansulfat, kalium-
    jodid, fytomenadion, natriumselenit.

Alla Nutramigens produkter verkar innehålla glukossirap och majsstäkelse så då går de bort.
    www.meadjohnson.se/se/allmanhet/produkter/

• Kavat
    Tillalamm skrev 2012-11-29 16:23:49 följande:
    Jag har testat sojamjölk på min son den här veckan och det har inte kommit några eksem (vilket är det sätt han brukar reagera på om han åter något han inte tål). Han har klagat lite på magont ibland och det har kommit någon liten prick runt munnen. Dock inte något värre.

Men när jag hämtade honom på förskolan idag så berättade en i personalen att hon under dagen och gårdagen upplevt honom som väldigt speedad, igång och lite bråkig på ett sätt som han inte brukar vara.

Kan reaktioner ta sig sådana uttryck? När jag pratade med allergisköterskan på barnmottagningen sa hon att hon inte hört talas om det. Någon som har känner igen detta?
    Japp, känns igen. Typiskt tecken på min ena.
  • Kavat

Bei bei,
    Nej det är inte alls ok att de får fel! Hade min son fått det kanske han hade varit död.

Så gör en anmälan på det. De ska själva göra en anmälan men det låter inte som de gjort det. De är skyldiga att sköta säkerheten runt maten. Kontakta dem högre upp?
    Skolinspektionen?

Ring runt och prata med folk och hör efter om hur ni bäst går tillväga. Astma och allergiförbundet kanske har råd?

Jag hade faktiskt inte lämnat mina barn/ tagit med mat om de fick fel så ofta förrän de har visat upp en plan/åtgärd så de inte gör fel.

De får väl namnmärka maten?

Svar på tråden Allergitråden